Karavaanarin keskustelut > Karavaanarin olohuone

Eläke!

<< < (11/13) > >>

Hauho:
Minäkin ottaisin mielellään viimeisen 30 vuoden perusteella.  Ero silloin "oppivuosilta" verrattuna viimeiseen palkkaa on suuri, eikä kyseessä ole pelkkä rahanarvon aleneminen vaan työtehtävämuutokset ja niiden mukanaan tuoma miellyttävä tulolisäys.  Kuitenkin olen nyt tyytyväinen kunnes vanhaan tapaan eläkeläiset jäävät joka vuosi toimeentulossa jälkeen jota ilmiötä nyt on yhtäjäksoisesti tapahtunut yli 20 vuotta.

mjo33400:

--- Lainaus käyttäjältä: Hauho -  1.10.2014     kello on 19:41 ---Minäkin ottaisin mielellään viimeisen 30 vuoden perusteella.  Ero silloin "oppivuosilta" verrattuna viimeiseen palkkaa on suuri, eikä kyseessä ole pelkkä rahanarvon aleneminen vaan työtehtävämuutokset ja niiden mukanaan tuoma miellyttävä tulolisäys.  Kuitenkin olen nyt tyytyväinen kunnes vanhaan tapaan eläkeläiset jäävät joka vuosi toimeentulossa jälkeen jota ilmiötä nyt on yhtäjäksoisesti tapahtunut yli 20 vuotta.

--- Lainaus päättyy ---

Onko sillä jälkeen jäämisellä oikeasti mitään merkitystä tosielämään? Onko se vain tilastotiedettä?

seppoko:
Yksi kauha lisää soppaan.

Jäin 10 vuotta sitten eläkkeelle "täysin palvelleena", 39 vuotta ja kaksi kuukautta. Palkka, josta eläkkeeni 66% laskettiin, laskettiin viimeisten kymmenen vuoden palkkojen mukaan jotenkin. En tiedä millä kaavalla, mutta näin se meni. Enkä tiedä vaikuttiko siihen se, että eläkkeen maksaa eläkesäätiö.

Mutta toimeen tullaan, toistaiseksi.

eura665:
Minä olen syntynyt vuonna 82, minun ikäryhmällähän alkaa eläke kertyä vasta 23vuoden iässä, siinä taas 4vuotta on otettu hyvää, onneksi itse tiedostaa ettei meillä tule mitään eläkkeitä olemaan jollei tyyli maailmassa muutu.

Hauho:

--- Lainaus käyttäjältä: mjo33400 -  1.10.2014     kello on 19:48 ---Onko sillä jälkeen jäämisellä oikeasti mitään merkitystä tosielämään? Onko se vain tilastotiedettä?

--- Lainaus päättyy ---

Mitäpä arvelet jos inflaatio etenee kuten 90-luvun lopulla (en ollut silloin eläkkeellä, mutta hoidin eläkeläisten asioita) noin 4-6 %:n vauhtia per vuosi ja eläkkeiden korotus oli 2-3 %/vuosi.  Palkansaajana minäkin sain ainakin vastaavan korotuksen (en tosin inflaatiovuonna, vaan myöhemmin kenties seuraavana).
Laskepa siitä paljonko inflaatioon verrattuna eläkkeen ostovoima pieneni esim. 10 vuodessa tai paljonko siihen palkkatuloon.
Onkohon noilla pienenemisellä merkitystä tosielämään ja ruokaostoksiin jos käytettävissä oleva raha pieneni tuon 20 prosenttia?

Jos asiaa tutkii Valtioneuvoston julkaisemilla inflaatiotilastoill a asia ei näytä niin pahalta, mutta kun tutkii asiaa elintarvikkeiden hinnanmuutoksilla joka on eläkeläiselle paljon todellisempaa asia muuttuu olellisesti toisenlaiseksi.

Navigaatio

[0] Viestien etusivu

[#] Seuraava sivu

[*] Edellinen sivu

Vastaa

Siirry pois tekstitilasta
Mobile View