Karavaanarin keskustelut > Karavaanarin olohuone

Eläke!

<< < (7/13) > >>

Pena10:

--- Lainaus käyttäjältä: ihaa -  1.10.2014     kello on 11:27 ---Ei ne meidän TEL-maksut riitä kuin pieneen osaan siitä eläkkeestä, valtio eli loppupeleissä itsekukin veroineen on maksanut oman eläkkeensä.

--- Lainaus päättyy ---

Tulkinta ei pidä paikkansa. Yksityisellä sektorilla työnantajan maksama eläkemaksu on se joka työeläkeyhtiölle maksetaan ja pääasiassa kartuttaa tuon eläkkeen. Palkasta maksetaan 24% eläkemaksua josta 17% työnantaja ja loput palkanmaksaja. Verorajoja ei käytetä tähän, vaan työeläke tulee työeläkeyhtiöltä.
Kansaeläkettä maksetaan jos ei ole työeläkettä kertynyt.

ihaa:
Näin maalaisjärjellä ajateltuna minulle ne on "veroja", ne mitkä vähennetään tilinauhan bruttotuloista. Ainakin mun tilinauhasta on helppoa noin nähdä...mulle sama minne ne rahat menee, ne on pois mun tilistä joka tapauksessa, mulle ne olkoot veroja.  :-\

eli brutto - netto = vero.

Duunari ei muuten tuota ajattele, en ainakaan minä. ;D

kimi:

--- Lainaus käyttäjältä: ihaa -  1.10.2014     kello on 13:06 ---Näin maalaisjärjellä ajateltuna minulle ne on "veroja", ne mitkä vähennetään tilinauhan bruttotuloista. Ainakin mun tilinauhasta on helppoa noin nähdä...mulle sama minne ne rahat menee, ne on pois mun tilistä joka tapauksessa, mulle ne olkoot veroja.  :-\

eli brutto - netto = vero.

Duunari ei muuten tuota ajattele, en ainakaan minä. ;D

--- Lainaus päättyy ---

Duunarin olisi joskus hyvä noitakin ajatella. Työnantajan rooli tai yksinyrittäjän ei todellakaan aina ole sitä ruusuilla tanssimista.
ALV maksetaan kaikesta ja sitten nuo muut pakolliset kulut päälle jos vielä jotain jää niin palkkaakin voi maksaa itselle tai työntekijöille.

Koivumutkan herra:

--- Lainaus käyttäjältä: kimi -  1.10.2014     kello on 12:18 ---Yrittäjillähän systeemi toimii noin.

--- Lainaus päättyy ---
Ja valitettavan moni pienyrittäjä onkin säästänyt eläkemaksuissa ja maksanut vain minimimäärän, joka tulee eteen pienenä eläkkeenä (jos elää niin vanhaksi, että saavuttaa eläkeiän).

Catiska:

--- Lainaus käyttäjältä: Koivumutkan herra -  1.10.2014     kello on 07:34 ---Jotenkin tuntuu, että sodanjälkeiset ikäluokat ovat eläkkeensä tienanneet.
Jouduin joskus nuoruusvuosina käymään silloisessa työnvälitystoimisto ssa kysymässä, olisiko töitä tarjolla, kun olin maatalon töistä siirtymässä "vapaille markkinoille", mutta ei sillä kertaa ollut, kysyin, maksetaanko minulle työttömyyskorvausta ja vastaus oli, että "sinulla on niin ruokainen koti, että et tarvitse mitään korvausta". Siitä taisi kuluakin n. 30 vuotta seuraavaan käyntiin em. toimistossa. Nyt olen  ANSAITULLA eläkkeellä.

--- Lainaus päättyy ---

Tosiasiassa sodanjälkeiset ikäluokat eivät ole aikanaan maksaneet eläkekassaan tarpeeksi eläkemaksuja kattaakseen eläkkeensä.

Työkkärijuttu ei sinänsä liity asiaan, mutten minäkään siellä ole ikinä asioinut, töitä on aina tekevälle ollut.

Navigaatio

[0] Viestien etusivu

[#] Seuraava sivu

[*] Edellinen sivu

Vastaa

Siirry pois tekstitilasta
Mobile View