rekisteriseloste

Kirjoittaja Aihe: Kevytperävaunun sähköt  (Luettu 6258 kertaa)

*****
  • Matkailija
  • Aiheen aloittaja
  • Viimeksi paikalla:18.05.2019 kello on 20:16
Kevytperävaunun sähköt
« : 2.09.2014 kello on 14:22 »
Moro. Täällä kun tuntuu olevan osaajia, ni neuvokaas vähän. Mun peräkärryssä on hiukan valovikaa. Kärry siis jarruton kevytperävaunu. Vilkun vilkkuessa kaikki valot himmenee ja kirkastuu vilkun tahtiin. Myös jarrua painaessa himmenee hiukan. Tekee samaa 3 eri auton perässä ja esim. asuntovaunun valot samojen autojen perässä toimii moitteetta. Pistoke on minusta kunnossa ja kaikki johdot ja liitokset ehjiä. Olen kyllä lisännyt kärryyn ledi äärivalot, mutta niiden kytkentöjen poistaminen ei muuta asiaa. Kärryn johdotukset on vedetty niin, että pistokkeelta lähtee omat johdot molemmille takavaloille ja sieltä jaettu etuparkeille. Ledien virrat on otettu etuparkkien läheisyydestä juottamalla johdot yhteen. Maadotus tapahtuu vain johtoja pitkin pistokkeen "maa" -napaan. Lisäsin maadotuksia suoraan kärryn runkoon takavaloilta ja myös niiltä jälkiasennus ledeiltä. Ei vaikutusta. Voisiko ongelma olla siinä, että kärryn kaikki johdot ovat todella ohutta narua? Myös se maajohto. Pitäiskö nyt vaan suosiolla vedellä uusi piuha johonkin jakorasialle keskelle kärryä ja kytkeä valoilta johdot sinne. Ja maadottaa valot runkoon? Ja minkäkokoisella johdolla se pitää oikeaoppisesti tehdä?

*****
  • Kaikkien kaveri Sr.
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 11:19
  • Eipä turhia höttyillä :)
Vs: Kevytperävaunun sähköt
« Vastaus #1 : 2.09.2014 kello on 14:36 »
Vika on maa-johdossa. Kun vilkku syttyy, lisääntyy tuon maa-johdon kautta menevä virta ja jos siinä on hiukankin kontaktihäikkää, se leikkaa virtaa => muut valot himmenevät vilkun syttyessä. Luonnollisesti ihan sama tapahtuu jarru- ja sumuvaloillakin. Vaihtoehdot ovat joko vahvistaa tuota maa-kontaktia, autoon saakka tai vaihtaa kärryn polttimot LED:eiksi, jolloin tuo maa-johtokin kuormittuu vähemmän 8)

*****
  • Kaikkien kaveri Sr.
  • Viimeksi paikalla:eilen kello 21:41
Vs: Kevytperävaunun sähköt
« Vastaus #2 : 2.09.2014 kello on 15:15 »
Jep, ilmeinen maavika.
Ootko kokeillut parantaa maakontaktia autoon puhdistamalla kärryn pistokkeen 3. nastan kontaktipinnat ja levittämällä kevyesti kontaktitappia - varovasti, ettei katkaise  ;)

Ei noissa niinpaljoa virtaa pitäisi mennä, etteikö 0.75 neliöinen piuha riitä, max. 3-5 amppeeria puolelleen.

*****
  • Matkailija
  • Aiheen aloittaja
  • Viimeksi paikalla:18.05.2019 kello on 20:16
Vs: Kevytperävaunun sähköt
« Vastaus #3 : 2.09.2014 kello on 15:21 »
Pitää Ossi kokeilla tuota.

*****
  • Matkailija
  • Aiheen aloittaja
  • Viimeksi paikalla:18.05.2019 kello on 20:16
Vs: Kevytperävaunun sähköt
« Vastaus #4 : 2.09.2014 kello on 17:18 »
Ihan mystinen juttu. Mä maadotin valot suoraan auton akun miinus napaan ohi pistokkeen ja silti ne pentele välkkyy! Miten ne muka voi enää paremmin maadottaa??

*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 10:11
Vs: Kevytperävaunun sähköt
« Vastaus #5 : 2.09.2014 kello on 17:35 »
Ihan mystinen juttu. Mä maadotin valot suoraan auton akun miinus napaan ohi pistokkeen ja silti ne pentele välkkyy! Miten ne muka voi enää paremmin maadottaa??
Veitkö sen johdon sinne taakse asti?

*****
  • Matkailija
  • Aiheen aloittaja
  • Viimeksi paikalla:18.05.2019 kello on 20:16
Vs: Kevytperävaunun sähköt
« Vastaus #6 : 2.09.2014 kello on 17:40 »
Veitkö sen johdon sinne taakse asti?

Kyllä vedin takavaloille asti. Ja napsin kärryn oman maajohdon liittimet irti ja tämän väliaikaisen sitten siihen tilalle. Hyvin palaa, mutta ku vilkun kytkee ni edelleen välkkyy...

*****
  • Kaikkien kaveri Sr.
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 11:19
  • Eipä turhia höttyillä :)
Vs: Kevytperävaunun sähköt
« Vastaus #7 : 2.09.2014 kello on 17:44 »
Se maa-kontaktin ongelma voi olla myös itse valaisimessa. Harvemmin toki molemmissa samaan aikaan, mutta kuitenkin :-\

*****
  • Kaikkien kaveri Sr.
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 09:44
  • seniori
Vs: Kevytperävaunun sähköt
« Vastaus #8 : 2.09.2014 kello on 19:45 »
...Hyvin palaa, mutta ku vilkun kytkee ni edelleen välkkyy...

Tuntuu toimivan nekin  ;D

*****
  • Kaikkien kaveri Sr.
  • Viimeksi paikalla:eilen kello 21:41
Vs: Kevytperävaunun sähköt
« Vastaus #9 : 2.09.2014 kello on 22:03 »
Eipä välähä täällä, mikä tuossa voi ahistaa??

*****
  • Karavaanari
  • Viimeksi paikalla: 9.04.2024 kello on 21:22
Vs: Kevytperävaunun sähköt
« Vastaus #10 : 2.09.2014 kello on 23:16 »
Alkoiko nuo valoviat silloin kun asensit ne ledi äärivalot?

Satuitko katkaisemaan etuparkkien johtoja juotos puuhissasi?
Onko mahdollista että plus- ja maajohdot olisi mennyt ristiin juottaessasi ledi äärivaloja?
Kytkitkö ledi äärivalot ja etuparkit rinnan vai sarjaan?
Eikös ledit ole diodeja, joten voisiko ne sarjaan kytkettynä katkaista maadutuksen?

Nämä on vaan pelkkiä arvailuja.  :-X

*****
  • Kaikkien kaveri Sr.
  • Viimeksi paikalla:eilen kello 21:41
Vs: Kevytperävaunun sähköt
« Vastaus #11 : 3.09.2014 kello on 09:01 »
Alkoiko nuo valoviat silloin kun asensit ne ledi äärivalot?

Satuitko katkaisemaan etuparkkien johtoja juotos puuhissasi?
Onko mahdollista että plus- ja maajohdot olisi mennyt ristiin juottaessasi ledi äärivaloja?
Kytkitkö ledi äärivalot ja etuparkit rinnan vai sarjaan?
Eikös ledit ole diodeja, joten voisiko ne sarjaan kytkettynä katkaista maadutuksen?

Sehän oli jo tuolla aloituksessa "Olen kyllä lisännyt kärryyn ledi äärivalot, mutta niiden kytkentöjen poistaminen ei muuta asiaa"

Ledi ei toimi väärinpäin olleskaan.

Siellä takavalossa täytyy olla jotain perin ihmeellistä sen maadoituksen suhteen - ei oikeen tuu mitään muuta mieleen. Eli sen maadoituspisteen jonka maadoitit ja polttimoiden välissä.

Toinen mahdollisuus tietysti virransyötön notkahdus, mutta eihän se voi olla sama vika kolmessa eri autossa - etenkin kun muissa vedettävissä ei ole vikaa.... ???

*****
  • Karavaanari
  • Viimeksi paikalla:eilen kello 12:01
Vs: Kevytperävaunun sähköt
« Vastaus #12 : 3.09.2014 kello on 14:25 »
Moi
Mulla oli vähä samanlaista vikaa vanhassa kärryssä Se oli mulla lainassa ensin usein  ja sit ostin sen itselle.
Loppu kun vaihdoin kaikki valasimet uusiin ja johdotin kaikki  uusilla  johdoilla suoraan  maajohtoineen aina kullekkin valaisimelle.( Käytin 3x1.5 kumikaapelia.) Ruiskutin kaikki liitokset sellasella  vahalla joka estää kostumisen ja hapettumisen. Mulle jäi sellainen käsitys että suurin syy siihen vilkkumiseen  oli "huono maadotus ja kosteus,hapettumat ja ruoste."
Eli edellisen omistajan huolimattomuus.
Sen jälkeen ei ole tarvinnut tehä mitään.
Vois tietysti mittailla takaa alkaen mihin asti jännite heittelee lamppu kerrallaan,jos riittää kärsivällisyyttä. Minä laittaisin suoraan  uudet  johdot ja valasimet niin tulee vuosiksi kuntoon.
Terv. Toivo

*****
  • Matkailija
  • Aiheen aloittaja
  • Viimeksi paikalla:18.05.2019 kello on 20:16
Vs: Kevytperävaunun sähköt
« Vastaus #13 : 3.09.2014 kello on 20:05 »
Löytyihän se vika sieltä kun tarpeeksi kauan etsi. Takavaloille tulevien johtojen läpivienti on toteutettu liittimellä. Sieltä auton pistokkeelta kun mittasin jänniteet ja vertasin takavaloille tulevien piuhojen päihin( em. liitin siis irti) jännitehäviö oli vain muutaman kymmenyksen, mutta kun liittimen napsautti kiinni ja otti lukemia polttimon kantojen liittimistä, oli pudotus sitten yhden voltin luokkaa ja ylikin. Johdot siis pitäis olla ok, mutta se läpivienti takavalorasiaan pitää tehdä uusiksi ja ilman mitään liittimiä. Jos ei sillä rupee toimimaan, niin sitten mä väännän koko kärryyn uudet johdotukset.
Sori jos mun termit ja yksiköt on päin honkia. Ei oo toi sähköpuoli ihan täysin hanskassa. Siksipä mä kyselenkin neuvoja ympäri kyliä  ;D
Ja kiitos neuvoista ja vinkeistä.

*****
  • Karavaanari
  • Viimeksi paikalla:eilen kello 12:01
Vs: Kevytperävaunun sähköt
« Vastaus #14 : 3.09.2014 kello on 20:41 »
Hyvä kun löyty vika.
Ja mitä kysymiseen tulee oot ymmärtänyt palstan tarkoituksen,minä ainakin oon saanu aina täältä  tosi hyviä  vastauksia  ja neuvoja, eihän sitä meikäläinenkään tienny vaunuista aluksi mitään. Nyt mä tiedän.... vaikkakin vain ihan vähä.
Terv. Toivo