Karavaanarin keskustelut > Karavaanarin olohuone
wagontrain:
Tuo on ARP (AutoRadioPuhelin) ja minullakin oli sellainen 80-luvulla. Ostin MTV:n toimitusjohtajan vanhan laitteen. Siinä piti manuaalisesti valita vapaa kanava ja painaa kutsunappia ja kertoa keskukselle tilaus: "Keskus. Tässä 04230 tilaa Helsinki 15001 (MTV:n keskusnumero)". Kun NMT tuli markkinoille, monet ARP:n kannattajat, minä mukaanlukien, perustelimme ARP:n paremmuutta sillä, että sen kantomatka etenkin merellä oli parempi ja toisessa päässä oli aina ihminen vastaamassa. Muutamassa vuodessa tilanne muuttui radikaalisti GSM:n tultua markkinoille ja lopulta olin valmis jo luottamaan siihenkin.
tsahkali:
--- Lainaus käyttäjältä: wagontrain - 22.12.2016 kello on 14:48 --- Kun NMT tuli markkinoille, monet ARP:n kannattajat, minä mukaanlukien, perustelimme ARP:n paremmuutta sillä, että sen kantomatka etenkin merellä oli parempi ja toisessa päässä oli aina ihminen vastaamassa. Muutamassa vuodessa tilanne muuttui radikaalisti GSM:n tultua markkinoille ja lopulta olin valmis jo luottamaan siihenkin.
--- Lainaus päättyy ---
ARPin jälkeenkin homma oli vielä hetken hanskassa mutta sitten kaikki meni persiilleen, kun 450-verkko kuopattiin.
Sekin toimi käytännössä koko Suomessa. Toista se on gesmin kanssa.
Alan:
Mulla oli isältäni "peritty" ARP Opel Kadetissa vielä 1993 ja jäi ostajalle käyttöön senkin jälkeen. Montaa vuotta ei tainnut olla verkko enää sen jälkeen toiminnassa. Kätevä oli Lapin syrjäseuduilla, vaan puhelut tuli kalliiksi.
wagontrain:
ARP:ssa oli minuuttivelotus ja koska puhelu maksoi 5 markkaa minuutti, tuli tarkkaan katsottua kellolla, ettei mennyt turhaan toisen minuutin puolelle. Palveluntarjoaja oli Posti- ja telelaitos eli sittemmin Sonera.
NMT:ssä joillain palveluntarjoajilla laskutus oli minuutin tarkkuudella ja toisilla sekunnin. Kun silloin alkuaikoina NMT-puhelukin oli kallista, kannatti valita sekunnin tarkkuudella laskuttava operaattori.
K.E.V:
NMT:ssä ei ollut muita operaattoreita kuin Tele , vasta GSM:n tullessa tuli vaihtoehto Telelle. Maailman eka julkinen GSM-verkko Radiolinja
Navigaatio
[0] Viestien etusivu
[#] Seuraava sivu
[*] Edellinen sivu
Siirry pois tekstitilasta