Tekniikkakeskustelut > 12 voltin järjestelmä
Akkujen latautuminen
consultti:
Tietäisikö joku miten saisin akut latautumaan "ristiin". Nyt ei ajaessa lataudu asuntoakku, eikä roikan perässä starttiakku.
230V laturi on CBE, CB-516. 16 ampeerin. 13,8 V gel, 13,5 V ply.
Ohjekirja sanoo, että se se sallii latauksen starttiakulle 2 A:lla, joskin asuntoakku on ensisijalla.
Myös että auton laturi antaa pyöriessään impulssin vaihtoreleelle joka ohjaa rinnakkaisreleitä eri laitteille kuten rinnakkais-, jääkaappi, markiisivalot jne..
Ohjeen mukaan se kytkee akut rinnan jos auton laturin jännite nousee yli 13,3 V ja erottaa ne jos jännite menee alle 12 V.
Auto on retkiauto vm. 2008 Knaus, Boxstar, Alusta Fiat Dukato, 120 Multijet.
Sulakkeita on konepellin alla 23 kpl aina 50 A:iin saakka, ja releitä 9 kpl. Ne olen mitannut ja ovat ehjiä.
Kojetaulussa on pieniä sulakkeita n. 30kpl
Sitten on asuntosassa vaatekaapin pohjalla, jääkaappikompressor i, em. verkkolaturi ja asuntosan jakelu-/sulakekotelo, jossa 10 sulaketta ja jälkiasennettu lisärele astinlaudalle.
Siitä puuttuu em. rinnakkaisreleet jääkaapille. ym:lle. En ole löytänyt niitä kuten en akkujen rinnakkainkytkentär elettäkään.
Laitoin uudet akut kesäkuulla ja olen joutunut lataamaan molempia akkuja erikseen parkissa.
Jääkaappi on vain 12 V:lla toimiva, joten olisi tarpeen ladata asuntoakku aina parkissa, ja tämä rajoittaa, leiriytymistä.
Tietenkin voin kytkeä akkujen väliin diodin ja kytkimen, mutta uskon että autossa on automaattinen yhdistämisjärjestel mä.
Kytkinkaavioita vaan ei löydy autoliikkeistä eikä netistä. Onko ne liikesalaisuuksia?
En löydä Oulusta sähköasiantuntijaa joka ehtisi paneutua asiaan.
Pystyisin itsekin jotain tekemään mutta em. syistä' en pysty enää etenemään.
Voisiko joku auttaa?
tsahkali:
--- Lainaus käyttäjältä: consultti - 10.08.2014 kello on 14:16 ---Tietäisikö joku miten saisin akut latautumaan "ristiin". Nyt ei ajaessa lataudu asuntoakku, eikä roikan perässä starttiakku.
--- Lainaus päättyy ---
Joku varmaan keksii hyvän ja helpon systeemin mutta esim. laittamalla akkujen väliin erotusreleen joka lataa ensin auton ja sitten hupiakun ja kytkemällä verkkosähköön kiinteästi Ctekin, joka aina lataa piuhan päässä auton akkua.
Rölli:
toden näkösesti sun autossa on kaikki valmiina, mutta autopuolen akun vieressä oleva sulake palanut, tai hapettunut toiminta kelvottomaksi.. tää on vaa mun kokekemuksella noin 80% todennäköisyydellä
hapero:
--- Lainaus käyttäjältä: consultti - 10.08.2014 kello on 14:16 ---Sitten on asuntosassa vaatekaapin pohjalla, jääkaappikompressor i, em. verkkolaturi ja asuntosan jakelu-/sulakekotelo, jossa 10 sulaketta ja jälkiasennettu lisärele astinlaudalle.
Siitä puuttuu em. rinnakkaisreleet jääkaapille. ym:lle. En ole löytänyt niitä kuten en akkujen rinnakkainkytkentär elettäkään.
--- Lainaus päättyy ---
Mikäs tuon jako/sulakeboxin tyyppi on?
Oulaa:
meillä oli starttiakun vieressä sulakepesä johdoissa ja 30A sulake joka oli palanut ja sulanut ja kun heidät korjasi alkoi lataamaan kumpaankin suuntaan
liekkö joskus ollut akku jäässä tai mitä lienee kun niin ylikuormittunut
Navigaatio
[0] Viestien etusivu
[#] Seuraava sivu
Siirry pois tekstitilasta