rekisteriseloste

Kirjoittaja Aihe: Pientä konetta pukkaa ...  (Luettu 42612 kertaa)

*****
  • Karavaanari
  • Viimeksi paikalla: 3.02.2021 kello on 18:57
Vs: Pientä konetta pukkaa ...
« Vastaus #15 : 21.07.2014 kello on 19:19 »
Muistakaapa se, että vääntömomentilla 1500r/min ei ole merkitystä liikkeellelähdössä ylämäkeen. Yleensä pienien turbokoneiden vääntö tippuu olemattomiin, kun kone putoaa pois ahdoilta. Vääntömomentti voi olla 300Nm noilla kierroksilla, mutta tyhjäkäynnin lähettyvillä kone on niin hengetön, että ei auta kuin savustaa kytkin piloille sillä 1500r/min. Tietysti kaverina on vielä toivottoman pitkä ykkönen, kuten monissa nykyautoissa on tapana.

*****
  • Karavaanari
  • Viimeksi paikalla: 1.07.2018 kello on 09:39
Vs: Pientä konetta pukkaa ...
« Vastaus #16 : 2.08.2014 kello on 20:51 »
Mieluummin ajelen nykyisellä 4-litraisella V6:lla.

Saattaa olla aikalailla moro tommonen litrainen kolmipyttynen kun on parisataatonnia mittarissa. Luultavasti kertakäyttöiseksi tehty mitä ei paljoo korjailla.

*****
  • Kaikkien Kaveri
  • Aiheen aloittaja
  • Viimeksi paikalla:eilen kello 16:42
Vs: Pientä konetta pukkaa ...
« Vastaus #17 : 2.08.2014 kello on 21:08 »
Mieluummin ajelen nykyisellä 4-litraisella V6:lla.

Saattaa olla aikalailla moro tommonen litrainen kolmipyttynen kun on parisataatonnia mittarissa. Luultavasti kertakäyttöiseksi tehty mitä ei paljoo korjailla.


Tosta 4-litraisesta olis ehkä käynnistinmoottorik si tuohon pihassa lepäilevää 6,2;een?

*****
  • Kaikkien Kaveri
  • Viimeksi paikalla: 9.10.2020 kello on 12:17
    • East Coast Fellows
Vs: Pientä konetta pukkaa ...
« Vastaus #18 : 2.08.2014 kello on 21:25 »

Kyllä se taitaa olla niin että amerikkalainen sanonta "Nothing wins cubic inch" alkaa olla jo historian havinaa.

No ei ihan vielä. Vaimolla tuollainen downsize turbokone omassa autossaan. Se vetää kyllä raikkaasti oikealla kierroslukualueella ajettaessa. Mutta, minä kun olen tottunut isompiin vapareihin niin pyrin vaistomaisesti ajamaan liian pienillä kierroksilla. Silloin nuo on täysin hengettömiä. Toisaalta, ohituksessa sitö tehoa ei tule yläpäästäkään, eli käyttömoottorina menee ja tuntuu kokoistaan puhdikkaammalta mutta aina ala- ja yläpäästä puuttuu se jokin.

  • Vieras
  • Vs: Pientä konetta pukkaa ...
    « Vastaus #19 : 2.08.2014 kello on 21:58 »
    Miltäs se tuntuu se tsi 1.4 jossa on remmiahdin antamassa alakierroksilla vääntöä ja sitten tulee mukaan turbo isommilla kierroksilla..En ole testannu mutta muistaakseni puskuri ohjelmassa kehuivat moottorin jouhevaa vääntöä??
    Onko hyvä.

    *****
    • Kaikkien Kaveri
    • Aiheen aloittaja
    • Viimeksi paikalla:eilen kello 16:42
    Vs: Pientä konetta pukkaa ...
    « Vastaus #20 : 2.08.2014 kello on 22:12 »
    Miltäs se tuntuu se tsi 1.4 jossa on remmiahdin antamassa alakierroksilla vääntöä ja sitten tulee mukaan turbo isommilla kierroksilla..En ole testannu mutta muistaakseni puskuri ohjelmassa kehuivat moottorin jouhevaa vääntöä??
    Onko hyvä.


    Jossain vaiheessa pitää mennä tuo konsepti koeajamaan. Alavääntö saadaan nimen omaan mekaanisella ahtimella hyvinkin sujuvaksi!

  • Vieras
  • Vs: Pientä konetta pukkaa ...
    « Vastaus #21 : 2.08.2014 kello on 22:14 »

    Jossain vaiheessa pitää mennä tuo konsepti koeajamaan. Alavääntö saadaan nimen omaan mekaanisella ahtimella hyvinkin sujuvaksi!
    Juurikin näin minä sen ymmärsin.Eli on mukana jo alakierroksilla.. Thumb
    Tosin siinä on se huono puoli turboon verrattuna eli syö aina tehoakin mutta taitaa olla kuiten hyötysuhde parempi kun jos ei oliskaan... ;D :)

    *****
    • Karavaanari
    • Viimeksi paikalla:19.11.2016 kello on 12:51
    Vs: Pientä konetta pukkaa ...
    « Vastaus #22 : 2.08.2014 kello on 22:19 »
    Mulla tuossa vetoautossa on 1.4tsi ja kyllä toimii. Ei kyllä ole missään vaiheessa tuntunut puutuvan.
    Maks. väännöt käytössä alle 1500rpm ja sitä vääntöä riittää vähän pidempään kuin sen vajaa 1000rpm ajan, mitä dieseleissä.

    Vag bensoissa tuo uusi 1.8tsi olisi ihan mielenkiintoinen myös. 1250-5000rpm käytössä 250Nm

    *****
    • Kaikkien Kaveri
    • Aiheen aloittaja
    • Viimeksi paikalla:eilen kello 16:42
    Vs: Pientä konetta pukkaa ...
    « Vastaus #23 : 2.08.2014 kello on 22:25 »
    Juurikin näin minä sen ymmärsin.Eli on mukana jo alakierroksilla.. Thumb
    Tosin siinä on se huono puoli turboon verrattuna eli syö aina tehoakin mutta taitaa olla kuiten hyötysuhde parempi kun jos ei oliskaan... ;D :)


    Syö toki tehoa, mutta tuottaa kuitenkin enemmän. Mekaanin ahdin poistuu käytöstä korkeammilla kierroksilla (ehkä 3500...4000) ja siitä eteenpäin täytöksestä huolehtii pakokaasuahdin.
    Sama tekniikka tuleen Volvon uusiin nelisylinterisiin koneisiin (osaan niistä).

    Jatkossa nähtäneen moottoreissa myös sähköisiä ahtimia ja sillä saadaankin sitten mielenkiintoisia tuloksia?

    *****
    • Karavaanari
    • Viimeksi paikalla: 1.07.2018 kello on 09:39
    Vs: Pientä konetta pukkaa ...
    « Vastaus #24 : 2.08.2014 kello on 22:33 »
    Juurikin näin minä sen ymmärsin.Eli on mukana jo alakierroksilla.. Thumb
    Tosin siinä on se huono puoli turboon verrattuna eli syö aina tehoakin mutta taitaa olla kuiten hyötysuhde parempi kun jos ei oliskaan... ;D :)
    Nykyiset remmiahtimet huilaa silloin kun ahtoja ei tarvita esim. tasakaasulla kevyellä kuormalla ajettaessa. Mulla tilauksessa ruuvi tohon omaan tötteröön, myyntiesite kertoo että ottaa vain 0.5 hv kampiakselilta tehoja kun lepuutusventtiili on auki. Normaalin maantieajon kulutus ei siis juuri nouse.

  • Vieras
  • Vs: Pientä konetta pukkaa ...
    « Vastaus #25 : 2.08.2014 kello on 22:36 »
    Nykyiset remmiahtimet huilaa silloin kun ahtoja ei tarvita esim. tasakaasulla kevyellä kuormalla ajettaessa. Mulla tilauksessa ruuvi tohon omaan tötteröön, myyntiesite kertoo että ottaa vain 0.5 hv kampiakselilta tehoja kun lepuutusventtiili on auki. Normaalin maantieajon kulutus ei siis juuri nouse.
    Ahaa eli kehitty selvästi.Varmaankin jonkinlainen vapaakytkin tyyppinen ratkaisu.Olisko joku moottorikelkka variaattori tyylinen konstruktio??Keskipakovoimaan liittyvä?? Vai miten järjestetty.. ::)

    *****
    • Karavaanari
    • Viimeksi paikalla: 1.07.2018 kello on 09:39
    Vs: Pientä konetta pukkaa ...
    « Vastaus #26 : 2.08.2014 kello on 22:51 »
    Vai miten järjestetty.. ::)
    Ihan vaan alipaineella ohjattu läppä mikä päästää ahdot harakoille eli ei ahda yhtään läppä auki.

    *****
    • Kaikkien Kaveri
    • Viimeksi paikalla:12.04.2024 kello on 09:16
    Vs: Pientä konetta pukkaa ...
    « Vastaus #27 : 3.08.2014 kello on 00:23 »
    No ei ihan vielä. Vaimolla tuollainen downsize turbokone omassa autossaan. Se vetää kyllä raikkaasti oikealla kierroslukualueella ajettaessa. Mutta, minä kun olen tottunut isompiin vapareihin niin pyrin vaistomaisesti ajamaan liian pienillä kierroksilla. Silloin nuo on täysin hengettömiä. Toisaalta, ohituksessa sitö tehoa ei tule yläpäästäkään, eli käyttömoottorina menee ja tuntuu kokoistaan puhdikkaammalta mutta aina ala- ja yläpäästä puuttuu se jokin.
    Toisaalta litranen ecoboost 125 hv tarjoaa maksimiväännön alueella 1300-4500 rpm joten minkälaista vaparia  vertaat?
    Pojan köytössä oli  2.0 citroen. 136hv/190 nm ja ei siinä mistään väännöstä eikä voiman tunteesta voinu puhua millään kierrosalueella. Nyt on vaihtunut samankokoiseen 130kw/207 nm eikä siinäkään mitään ole paitsi sitten kun lähestytään maksimitehoja.
    Vapareiden ongelma on siinä, että maksimivääntö on korkeilla kierroksilla. Urheilullisina pidetyissä autoissa lähellä niitä kierroksia joilta maksimiteho löytyy.

    *****
    • Kaikkien Kaveri
    • Viimeksi paikalla:12.04.2024 kello on 09:16
    Vs: Pientä konetta pukkaa ...
    « Vastaus #28 : 3.08.2014 kello on 00:32 »
    Mulla tuossa vetoautossa on 1.4tsi ja kyllä toimii. Ei kyllä ole missään vaiheessa tuntunut puutuvan.
    Maks. väännöt käytössä alle 1500rpm ja sitä vääntöä riittää vähän pidempään kuin sen vajaa 1000rpm ajan, mitä dieseleissä.

    Vag bensoissa tuo uusi 1.8tsi olisi ihan mielenkiintoinen myös. 1250-5000rpm käytössä 250Nm
    Vokkeloiden tsi-moottorit eivär ehkä tällä hetkellä (sen enempää kuin tdi-moottoritkaan) ole downshiftingin parhaita esimerkkejä tällä hetkellä johtuen voimalinjan rajoituksista väännön suhteen. 250 nm/350nm voimalinjasta riippuen. Jos ajatellaan vaikka 1.8 tsi/250 nm niin kilpailijoilta löytyy 1.6 /+300 nm.
    Polo gt blue mallia olen ajanut 1.4 tsi moottirilla ja manuaalilla. Ei sitäkään perstuntumalta olisi uskonut tommoseksi starttimoottoriksi. Oman vokkelon 2.0 tdi dsg 140hv/320 nm voimalinja on jo aika kivikautinen ja srn huomaa hyvin ajossakin kun kilpailijoihin vertaa.

    *****
    • Kalustoon kuuluva
    • Viimeksi paikalla:eilen kello 20:29
    • Autossa on pyörät
    Vs: Pientä konetta pukkaa ...
    « Vastaus #29 : 3.08.2014 kello on 08:44 »
    Mulla tuossa vetoautossa on 1.4tsi ja kyllä toimii. Ei kyllä ole missään vaiheessa tuntunut puutuvan.
    Maks. väännöt käytössä alle 1500rpm ja sitä vääntöä riittää vähän pidempään kuin sen vajaa 1000rpm ajan, mitä dieseleissä.

    Vag bensoissa tuo uusi 1.8tsi olisi ihan mielenkiintoinen myös. 1250-5000rpm käytössä 250Nm
    Missä dieselissä tuo vääntöalue on noin kapea?