rekisteriseloste

Kirjoittaja Aihe: Kannattaako asuntovaunulla lähteä Keski-Norjaan (Geiranger ym)?  (Luettu 24182 kertaa)

*****
  • Matkailija
  • Aiheen aloittaja
  • Viimeksi paikalla:26.02.2015 kello on 10:11
Hei!

Olen aivan aloitteleva karavaanari. Auto on 1.8l primera ja asuntovaunun (pienehkö vanha Matkaaja) ostin käytettynä muutama päivä sitten. Ideana olisi lähteä perheen kanssa ensi viikolla pariksi viikoksi Norjaan. Emme ole käyneet Norjassa ennen ja tähän mennessä olenkin saanut sen käsityksen että Pohjois-Norja on asuntovaunulla Keski-Norjaa helpompaa aluetta, mutta etäisyydet ovat suuremmat (paaaaaljon ajamista) ja maisemat karummat. Toisaalta siellä olisi kalastusmahdollisuu ksia yllin kyllin. Keskinorja (Jotunheim, Geiranger ym) olisi taas maisemien kannalta todella kaunista, mutta ilmeisesti ei ole ihan simppeli juttu asuntovaunun kanssa.

Onko tosiaan näin? Nyt kaipailisin rehellisiä mielipiteitä/neuvoja/kokemuksia. Onko siellä niin paljon asuntovaunuille vaikeita/kiellettyjä tienpätkiä että matkaaminen käy liian vaikeaksi? Onko autoni liian luuska Keski-Norjan vaativille ylämäille?

Ajattelin, että vaikeimmat tieosuudet ym kiellot voisi kiertää siten, että pysäköisisi asuntovaunun jonnekin hyvälle paikalle leirintäalueelle jossa itse yöpyminen tapahtuisi. Sitten sieltä tekisi päiväiskuja Geirangeriin tai minne tahansa lähialueeseen. Siten ei tarvitsisi raahata asuntovaunua kokoajan perässä. Onko suunnitelmassa mitään järkeä?

Kiitos avusta!

*****
  • Aluevalvoja
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 08:45
  • Autossa on pyörät
On järkeä, matkaan vain  Thumb

*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:29.04.2024 kello on 18:28
  • Kabe, nuperoauto, sillä mennään nyt.
Joopa joo. Että alle kaksi litraisella autolla vetelemään koppia serpenttiiniteille. Kun käy ajmassa, on sitten yhtä kokemusta viisaampi.  ;)

*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 09:00
Tässä alkulukemista Norjassa liikkumisesta (päivitetty 2011) http://www.mattigronroos.fi/norjafaq.html

Vaunun kiikuttaminen esim. Trollstigenillä on hieman ongelmien kerjäämistä, mutta tiedän monen ajaneen.. vaunussa kun ei ole moottorijarrua. Vaunun jarrurumpuja saa vahtia, ettei polta laakereista rasvoja. Sitten ainakin heinä-elokuussa saa muiden matkaajien vihat niskaansa kun jonoja serpoisssa vetelee - liiemmin ei ole huilipaikkoja. Tietty osan jyrkimmistä teistä voi välttääkin, mutta ei kaikkia, jos matkalla pitää edetä..

Minun mielikuvissa keski-Norjaa on Trondheimin ja Lofoottien väli. Ja tuo Geirangerin tienoo länsi-Norjaa  ;) Tuolla etelässä ja lännessä jyrkkyyserot isoja, vuoret korkeita ja vuonot syviä (vrt. pohjoisessa), siitä syystä tieltäkään ei oiken pääse pois esim. rantaan, saati löytäis vapaaparkkeja vaikka kalastukseen..

*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 07:46
Tässä alkulukemista Norjassa liikkumisesta (päivitetty 2011) http://www.mattigronroos.fi/norjafaq.html

Vaunun kiikuttaminen esim. Trollstigenillä on hieman ongelmien kerjäämistä, mutta tiedän monen ajaneen.. vaunussa kun ei ole moottorijarrua. Vaunun jarrurumpuja saa vahtia, ettei polta laakereista rasvoja. Sitten ainakin heinä-elokuussa saa muiden matkaajien vihat niskaansa kun jonoja serpoisssa vetelee - liiemmin ei ole huilipaikkoja. Tietty osan jyrkimmistä teistä voi välttääkin, mutta ei kaikkia, jos matkalla pitää edetä..
Kyllä siellä Peikonpolulla ainakin viime viikolla jonkin verran vaunuja, sekä täysmittaisia turistibusseja kulki. Tilaa se vähän vaati leveyssuunnassakin. En tiedä kumpi lienee raskaampaa nousu, vaiko lasku.

Tuolla tunnelmapaloja ja Youtubessa lisää...

http://www.youtube.com/watch?v=GBkWH-fTLKY

*****
  • Matkailija
  • Aiheen aloittaja
  • Viimeksi paikalla:26.02.2015 kello on 10:11
Jaa, Länsi-Norjaa näemmä ole tarkoittanut kokoajan.  ::)

Hmm, vastauksista päätellen on verrattain riskaabelia aloittelijan lähteä Länsi-Norjan vuonoja ja vuoria valloittamaan. Suurimpana vaarana siis auton/asuntovaunun vikaantuminen, todennäköisimmin auton jarrut tai asuntovaunun laakerit varomattomasta/kokemattomasta auton käsittelystä.

Taitaa olla järkevintä otta nöyrä asenne ja mennä suosiolla Pohjois-Norjaan kalastelemaan. Voisimme suunnitella matkamme siten, että Aloitamme pohjoisesta (Alta) ja siirrymme siitä pikkuhiljaa Lofooteille. Käsittääkseni Enontekiön kautta Altaa on nätein reitti? Reittiehdotuksia Altaan otetaan vastaan :)

Sitten jatkokysymys: Missä vaiheessa sinne Länsi-Norjaan kannattaa mennä? Onko vaan unohdettava asuntovaunumahdolli suus? Pitääkö olla väännöltään ja teholtaan hyvä auto (luokkaa 2.0 TDI)? Vai suosiolla henkilöautolla ja teltalla seikkailemaan?

*****
  • Aluevalvoja
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 08:45
  • Autossa on pyörät
Itse olen vaunua vetäen kierrellyt joka puolella. Vaatii väännöltään hyvän veturin , malttia , järkeä myös jarrutellessa ettei polta jarruja. Trollstigeniä en ole ajanut mutta vastaavia rinteitä muualla. 20% mäkiä useastikin. Joku 12-14% on yleistä pitkin poikin.

ps automaatissa missä geartronic eli manuaalivaihtomahdo llisuus (Volvo) toimii moottorijarrutus hyvin. Varmaan muissakin löytyy, vastatkoon ne jotka itse tietävät asian, kuulopuheita ei lasketa.

*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla: 5.01.2022 kello on 12:17
Itse olen vaunua vetäen kierrellyt joka puolella. Vaatii väännöltään hyvän veturin , malttia , järkeä myös jarrutellessa ettei polta jarruja. Trollstigeniä en ole ajanut mutta vastaavia rinteitä muualla. 20% mäkiä useastikin. Joku 12-14% on yleistä pitkin poikin.

ps automaatissa missä geartronic eli manuaalivaihtomahdo llisuus (Volvo) toimii moottorijarrutus hyvin. Varmaan muissakin löytyy, vastatkoon ne jotka itse tietävät asian, kuulopuheita ei lasketa.
Hyvin pelittää moottorijarrutus,ja kannattaa lähteä Norjaan..

*****
  • Kaikkien Kaveri
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 09:05
Kyllä siellä Peikonpolulla ainakin viime viikolla jonkin verran vaunuja, sekä täysmittaisia turistibusseja kulki. Tilaa se vähän vaati leveyssuunnassakin. En tiedä kumpi lienee raskaampaa nousu, vaiko lasku.

Tuolla tunnelmapaloja ja Youtubessa lisää...

http://www.youtube.com/watch?v=GBkWH-fTLKY

Trollitietä on huomattavasti levennetty tuosta mitä tuo video näyttää. Viimekesänä menimme siitä, tunnelma oli poissa. Ei ollut enää Trollitien tunnelmaa. . .

Päätietkin sisältää osin jyrkkiäkin nousuja ja tiukkoja mutkia mutta selviäväthän niistä rekat ja linjuriautot talvellakin, miksi sinä et sitten valoisalla kesäkelillä ?

Kaksiviikkoa on tiukka-aikataulu vaunun kanssa länsi-Norjaan, voitko pistää viikkoa lisää ?

Jonninmoista kuvaa voit saada tuon linkin sisustasta: http://jarin.vuodatus.net/

Eräänlaisen tunnelmareitin voisin sinulle pistää kun olet päässyt "sinne":  Lumitietä yläkautta ja tunnelia takaisin.

Snøvegen eli Aurlandsvegen

http://www.nasjonaleturistveger.no/en/aurlandsfjellet#img4

https://www.google.fi/search?q=Sn%C3%B8vegen+eli+Aurlandsvegen&client=firefox-a&hs=sJr&rls=org.mozilla:fi:official&channel=sb&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ei=wwjIU56wJez54QS80YGwDw&ved=0CAYQ_AUoAQ&biw=1536&bih=708

https://www.google.fi/search?q=L%C3%A6rdal+Tunnel&client=firefox-a&hs=djW&rls=org.mozilla:fi:official&channel=fflb&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ei=_QnIU9LuN4zU4QTYyoHoBg&ved=0CAcQ_AUoAg&biw=1536&bih=708

Jos rautatiellä kiinnostaa matkata ?

https://www.visitflam.com/se-og-gjore/se/flamsbana/

https://www.google.fi/search?q=fl%C3%A5msbana+Norja&client=firefox-a&hs=9Qr&rls=org.mozilla:fi:official&channel=sb&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ei=hgrIU8yMI8rf4QSW44G4BA&ved=0CAcQ_AUoAg&biw=1536&bih=708

Kivat "kolinat", kokemusta on . . .




*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla: 5.01.2022 kello on 12:17
Jos noilla teillä ei pärjää,niin paras koulu on autokoulu.Kokemusta raskkaalla kalustolla jonkin verran...

*****
  • Kaikkien Kaveri
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 09:19
Minulla suurin ongelma oli pitkät laskut. Vaunun jarrut kovilla. Ajoin juuri nuo aikaisemmin mainitut tiet mukaan lukien jotunheimin reitin. Peikkopolku meni ihan hyvin myöhään illalla. Nousuna vaunun kanssa aurlandsvegen oli isohkon vaunun kanssa vähän hankala, mutta mondeossa pieni tuoksu laatikosta muistutti että töitä on tehty. Jos nissanilla ja pienellä vaunulla lähdet niin tuskin ongelmia. Keskinorja on hyvä autokoulu vaunun vetoon. Vanhana rekkakuskina olin välillä ihmeissäni jyrkässä laskussa tiukassa mutkassa bussin tullessa vastaan. Oli leveän vaunun kanssa välillä aika sovittelemista.
Suosittelen ehdottomasti. Aikaisemmin reissannut enemmän pohjois-norjassa, mutta vuonoseudut voittaa 100-0.

*****
  • Kaikkien kaveri Sr.
  • Viimeksi paikalla:eilen kello 20:24
  • Oululainen terwaporwari
Jos noilla teillä ei pärjää,niin paras koulu on autokoulu.Kokemusta raskkaalla kalustolla jonkin verran...
Oulun autokouluissa ei ollut ainakaan siihen aikaan kun itse kortin ajoin,mitään erillistä vuoristoajon tai mäkisen maaston kurssia.
Johtunee siitä että tämä on niin tasaista seutua?

*****
  • Aluevalvoja
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 08:45
  • Autossa on pyörät
Minulla suurin ongelma oli pitkät laskut. Vaunun jarrut kovilla. Ajoin juuri nuo aikaisemmin mainitut tiet mukaan lukien jotunheimin reitin. Peikkopolku meni ihan hyvin myöhään illalla. Nousuna vaunun kanssa aurlandsvegen oli isohkon vaunun kanssa vähän hankala, mutta mondeossa pieni tuoksu laatikosta muistutti että töitä on tehty. Jos nissanilla ja pienellä vaunulla lähdet niin tuskin ongelmia. Keskinorja on hyvä autokoulu vaunun vetoon. Vanhana rekkakuskina olin välillä ihmeissäni jyrkässä laskussa tiukassa mutkassa bussin tullessa vastaan. Oli leveän vaunun kanssa välillä aika sovittelemista.
Suosittelen ehdottomasti. Aikaisemmin reissannut enemmän pohjois-norjassa, mutta vuonoseudut voittaa 100-0.
Juuri noin, matkaa tehden eikä nisukahveja  Thumb
Ainoa ongelma on tuo nissanin alavääntö ja kykin, jos kuski osaa olla polttamatta kytkintä ja tai jarruja niin no problems. Mitähän matkaaja painanee ?

*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 07:46
Oulun autokouluissa ei ollut ainakaan siihen aikaan kun itse kortin ajoin,mitään erillistä vuoristoajon tai mäkisen maaston kurssia.
Johtunee siitä että tämä on niin tasaista seutua?
Mahtaako Norjassa olla..?

Kerran piruuttani kysyin kauan sitten mahdollisuutta suorittaa ajokortti Marokossa. Olihan se mahdollista, mutta en kuitenkaan raaskinut pistää pennejäni siihen. Tosin sen olisi saanut halvemmalla ilman ajokoetta.
Siellä harjoiteltiin vuoristoajoa. Yksi aika hurja tehtävä oli, kun oppilas harjoitteli U-käännöstä vuoristotiellä. Se oli niin kapea tie, että siinä juuri ja juuri sai henkilöauton käännettyä kun vekslasi lähelle rotkon reunaa. Samoin oli iso suljettu rinnealue, jossa peruuteltiin jyrkkään ylämäkeen ja siitä lopuksi keiloilla tehtyihin ahtaisiin koloihin, jotka toimivat kääntöpaikkoina.
Opettajalla oli autossa oma jarru, kytkin ja kaasu. Lisäksi ilmeiseti kaiken varalta opettajalla oli vielä oma ratti, joka oli yhteydessä auton omaan ohjausakseliin polkupyörän ketjuvälityksellä.

*****
  • Kaikkien Kaveri
  • Viimeksi paikalla:13.07.2020 kello on 20:31
    • www.lintukuvia.net
Varovaisena ihmisenä mä en lähtisi vaunun kanssa harjoittelemaan Norjan maastoihin  :o
Mua on hirvittänyt jo hiukan alitehoisella autolla Valtavaaran parkkikselle ajo Kuusamossa vaunun kanssa. Tosin itse istuin kyydissä ja mietin, kuinka pitkälle joudutaan peruuttamaan, jos auto ei jaksakaan.  ;)