rekisteriseloste

Kirjoittaja Aihe: Akkujen lataus aurinkopaneelilla  (Luettu 42928 kertaa)

*****
  • Karavaanari
  • Aiheen aloittaja
  • Viimeksi paikalla:23.06.2022 kello on 21:59
Akkujen lataus aurinkopaneelilla
« : 23.06.2014 kello on 09:27 »
Hei ! Jos kytketään aurinkopaneelilatur i asuntoauton varsinaiseen akkuun, niin latautuuko hupiakut samalla ? Vai pitääkö laturi kytkeä suoraan hupiakkuihin ?

*****
  • Kaikkien Kaveri
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 13:39
  • Callengr
Vs: Akkujen lataus aurinkopaneelilla
« Vastaus #1 : 23.06.2014 kello on 09:38 »
Jos auto käydessään lataa hupiakkua niin lataa myös aurinkopaneeli.Tosi n sitten vasta kun auton starttiakku saavuttanut määrätyn jännitteen. Olisko jotain 14,2v.
En kyllä ymmärrä miks startti akkua pitäs ladata kennolla.?? Mikä sitä purkaa?

*****
  • Karavaanari
  • Viimeksi paikalla:23.03.2024 kello on 17:57
Vs: Akkujen lataus aurinkopaneelilla
« Vastaus #2 : 23.06.2014 kello on 09:45 »
Ennemmin laittaisin kennon lataamaan hupiakkuja ja jos ihan välttämätöntä, niin pakkosyöttökytkin starttiakulle tai jokin muu  "lataan molempia" kytkentä hupiakulta starttiakulle.

*****
  • Kaikkien kaveri Sr.
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 16:05
  • Eipä turhia höttyillä :)
Vs: Akkujen lataus aurinkopaneelilla
« Vastaus #3 : 23.06.2014 kello on 10:14 »
En kyllä ymmärrä miks startti akkua pitäs ladata kennolla.?? Mikä sitä purkaa?

Aika pitkiä aikoja starttiakun kyllä pitäisi kestää seisottaa (vähintään viikkoja ellei jopa kuukausia), hupiakku on se mitä "kämpässä" käytetään = paneli-lataus siihen ja ajoakku olkoon "omillaan" Thumb

*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 13:44
Vs: Akkujen lataus aurinkopaneelilla
« Vastaus #4 : 23.06.2014 kello on 11:16 »
Ei välttämättä lataa ollenkaan. Näitä on toteutettu niin monella eri tavalla ettei, tuntematta tai tutkimatta voi antaa oikeaa vastausta kysymykseen.
Meillä akut ydistyvät kun moottori käy, eli D+ ohjauksella releen kautta ja taas ajoakku latautuu hupipuolen kautta vasta kun määrätty jännite saavutettu hupiakussa.   

*****
  • Karavaanari
  • Aiheen aloittaja
  • Viimeksi paikalla:23.06.2022 kello on 21:59
Vs: Akkujen lataus aurinkopaneelilla
« Vastaus #5 : 23.06.2014 kello on 13:09 »
Joo, ei starttiakkua mikään pura. Olis vaan helpoin tapa kytkeä tuo paneelilaturi suoraan tuohon akkuun. :)

  • Vieras
  • Vs: Akkujen lataus aurinkopaneelilla
    « Vastaus #6 : 23.06.2014 kello on 13:16 »
    Minulla aurinkopaneeli on kytketty (ebl) tai vastaava, lataa molemman puolen akut. 

    *****
    • Kaikkien kaveri Sr.
    • Viimeksi paikalla:tänään kello 16:05
    • Eipä turhia höttyillä :)
    Vs: Akkujen lataus aurinkopaneelilla
    « Vastaus #7 : 23.06.2014 kello on 13:33 »
    Olis vaan helpoin tapa kytkeä tuo paneelilaturi suoraan tuohon akkuun. :)

    Eikös se sitten mene ihan yhtä helpon suoraan pelkkään hupiakuunkin? ::) Ellei sitten jopa helpommin jos on asunto-osaan vedetty valmiiksi vaikka tup.syt. pistokkeita tms. riittävän suuren sulakkeen kautta. Samalla tavallahan se hupiakku tuon tup.syt. liittimen kautta latautuu kuin purkautuukin. Tosin "pääkytkin" pitää tällöin olla On = suoraan hupiakun napoihin olisi toki parempi 8)

    *****
    • Karavaanari
    • Aiheen aloittaja
    • Viimeksi paikalla:23.06.2022 kello on 21:59
    Vs: Akkujen lataus aurinkopaneelilla
    « Vastaus #8 : 23.06.2014 kello on 13:44 »
    Minulla aurinkopaneeli on kytketty (ebl) tai vastaava, lataa molemman puolen akut.
    Mihinkä tuo paneeli pitäsi kytkeä tuossa laturissa ? Oma laturi on EBL 4-281.

  • Vieras
  • Vs: Akkujen lataus aurinkopaneelilla
    « Vastaus #9 : 23.06.2014 kello on 13:52 »
    Minulla oli laturissa varaus aurinkopaneelille, ei ole ebl laturi vaan joku muu.
    Teetätin homman sähkömiehellä.
    Tosin johdot pujottelin valmiiksi ja siihen säätimen jopa ruuvailin piuhat kiinni :)




    Tän kuvan pitäisi auttaa, nastat 2 ja 8
    « Viimeksi muokattu: 23.06.2014 kello on 14:02 »

    *****
    • Karavaanari
    • Viimeksi paikalla: 2.01.2024 kello on 21:57
    Vs: Akkujen lataus aurinkopaneelilla
    « Vastaus #10 : 23.06.2014 kello on 14:29 »
    olis sama homma lähiaikoina esissä,
    mistähän onnistuis löytämään spivan liittimen tohon "Solarregler" liitäntään?



    *****
    • Karavaanari
    • Viimeksi paikalla:24.10.2020 kello on 05:45
    Vs: Akkujen lataus aurinkopaneelilla
    « Vastaus #11 : 23.06.2014 kello on 15:50 »
    Itse tein keväällä kytkennän EBL225 -malliin. Ostin Ebaystä Schaudtin oman lautaussäätimen LR1218, tuli mukana kaikki tarvittavat piuhat. Jos säätimen kytee "oikein" niin se lataa ensiksi käynnistysakkuja ja vasta kun ne on täys niin hupiakkuja. Itse kytkin väärin eli hupiakut latautuu ensiksi  :D

    *****
    • Karavaanari
    • Aiheen aloittaja
    • Viimeksi paikalla:23.06.2022 kello on 21:59
    Vs: Akkujen lataus aurinkopaneelilla
    « Vastaus #12 : 23.06.2014 kello on 16:02 »
    Minulla oli laturissa varaus aurinkopaneelille, ei ole ebl laturi vaan joku muu.
    Teetätin homman sähkömiehellä.
    Tosin johdot pujottelin valmiiksi ja siihen säätimen jopa ruuvailin piuhat kiinni :)


    (Kuva piiloitettu, klikkaa tätä niin näet kuvan.)

    Tän kuvan pitäisi auttaa, nastat 2 ja 8
    Ahaa ! Elikkä nastat löytynee varmaankin laturin takaa ? Kiitos tästä kuvasta  Thumb

    *****
    • Karavaanari
    • Viimeksi paikalla: 2.01.2024 kello on 21:57
    Vs: Akkujen lataus aurinkopaneelilla
    « Vastaus #13 : 23.06.2014 kello on 16:49 »
    Itse tein keväällä kytkennän EBL225 -malliin. Ostin Ebaystä Schaudtin oman lautaussäätimen LR1218, tuli mukana kaikki tarvittavat piuhat. Jos säätimen kytee "oikein" niin se lataa ensiksi käynnistysakkuja ja vasta kun ne on täys niin hupiakkuja. Itse kytkin väärin eli hupiakut latautuu ensiksi  :D

    juu kyllä johdot tulisi sen LR1218 mukana ... mutta kun tarvitsisin vain johdon (lähinnä liittimen), kun mulla on jo olemassa toisen merkkinen säädin jota meinasin käyttää...(mjo:n  ohjeen mukaisesti) kuva
    joten kysymys kuluu saakohan noita uros liittimiä jostakin millä kytkeä säädin tohon EBL:n Solarregler liittimeen?






    *****
    • Karavaanari
    • Viimeksi paikalla:24.10.2020 kello on 05:45
    Vs: Akkujen lataus aurinkopaneelilla
    « Vastaus #14 : 23.06.2014 kello on 17:59 »


    Löytyisi tuollainen liitin ylimääräisenä. Kuvan perusteella voisi sopia.