Matkailukeskustelut > Lappi
Kaarresuvanto - Tornio, Ruotsin vai Suomen puolta kulkien?
aaoulusta:
Ite ajaisin Ruotsin puolelta! ja jos menet niin kukkolankoskella on ihan kiva alue ja saha museo...puskia on varmasti riittämiin ja korkeuseroja kivasti pitkin tietä ja sen vieressä
Ventti:
Torniosta Ylitorniolle ajaisin Suomen puolta, Haaparanta-Övertorneå tie on huonossa kunnossa. Kukkolankoski ja Matkakoski tällä välillä. Ylitorniolta Ruotsin puolelle, Torniojokivartta jos ajaa niin Kattilakosken rannalla hyvä taukopaikka ja ravintola rannassa. Pajalassa Kengiskosken ruukki käymisen arvoinen paikka.
smy:
Mä olen pari kertaa Ruotsin puolella noilla nurkilla ajanut ja joutunut toteamaan että teiden kunto jossain surkean ja ala-arvoisen välillä. Lisäksi palveluja ja asutustakin todella harvassa.
Kun heittää suomen puolelle tuntuu että on tullut sivistyksen pariin. Etelämmässä tuo menee toisinpäin.
Häjy--71:
--- Lainaus käyttäjältä: smy - 20.05.2014 kello on 21:18 ---Mä olen pari kertaa Ruotsin puolella noilla nurkilla ajanut ja joutunut toteamaan että teiden kunto jossain surkean ja ala-arvoisen välillä. Lisäksi palveluja ja asutustakin todella harvassa.
Kun heittää suomen puolelle tuntuu että on tullut sivistyksen pariin. Etelämmässä tuo menee toisinpäin.
--- Lainaus päättyy ---
Samat kokemukset itselläkin. Muutaman kerran on jokasyksyisellä Enontekiönreissulla ajettu Ruotsin puolta Tornio-Pello väliä, mutta sanoisin että Suomen puoli tien osalta parempikuntoinen/joutuisampi ajaa, vaikka nopeusrajoitus sveean puolella paikoin sallivampi. Toki joskus mukava katsella vähän erilaisempikin maisemia, silmäillä kotomaata ulkomaiden puolelta.
Vaeltaja:
Viime kesänä ajelimme Haaparannasta Pajalaan asti Tornionjoen länsipuolta. Alkumatka oli hyvää tai kohtuullisen hyvää tietä. Sen jälkeen tien kunto huononi selvästi. Pajalasta palasimme takaisin Tornionjoen itäpuolelle Kolariin.
Muoniosta ja Kaaresuvannosta teimme molemmista Ruotsin puolelle muutaman kymmenen km. lenkit, ja palasimme lenkeiltä takaisin kotimaahan saman sillan kautta. Suomen puolella teiden kunto on pohjoisessa paljon parempi, paikallisten asukkaidenkin mielestä.
Navigaatio
[0] Viestien etusivu
[#] Seuraava sivu
[*] Edellinen sivu
Siirry pois tekstitilasta