Sivuja:
Toiminto
  • #16 kirjoittanut tsahkali 01 Nov 2014
  • Eikö maailmasta löydy vastaavaa vetokoukun asennussarjaa/jatkorunkoa vanhoille Fiat Ducato alustoihin kuin Alko alustoille löytyy?

    kysehän ei ole Viiatin alustasta, vaan siitä jatkopalasta. Jos siellä on reiät valmiina, Linnepen koukku todennäköisesti sopii. Pitäisi siellä toki olla valmistajan tarrakin.
    Jos taas jatkoa ei ole, vaan perä on itsekantava, tilanne on hankalampi. Jossain, olisko Reimon sivuilla, olen nähnyt piiiiiiiiiitkiä koukkurakennelmia.
  • #17 kirjoittanut Oulaa 11 Nov 2014
  • kysehän ei ole Viiatin alustasta, vaan siitä jatkopalasta. Jos siellä on reiät valmiina, Linnepen koukku todennäköisesti sopii. Pitäisi siellä toki olla valmistajan tarrakin.
    Jos taas jatkoa ei ole, vaan perä on itsekantava, tilanne on hankalampi. Jossain, olisko Reimon sivuilla, olen nähnyt piiiiiiiiiitkiä koukkurakennelmia.

    on siellä Chaussonin poikien jatkopalat mutta aika hinteliltä ne minusta näyttävät vetokoukun kiinnityksen kun ei niissä ole mitään x-palkkia niin en ihan tuosta vain uskalla alkaa siihen koukkua värkkäämään .
    Olenko ymmärtänyt oikein että näihin -03 rekisteröityihin saisi vääntää koukun omasta päästä käsin vain.
    No se on ajettava Lahden Rinta-Jouppiin katsomaan ja vakoilemaan millainen koukku siellon Chaussonin pyrstössä kiinni. ???
  • #18 kirjoittanut tsahkali 11 Nov 2014
  • Olenko ymmärtänyt oikein että näihin -03 rekisteröityihin saisi vääntää koukun omasta päästä käsin vain.
    .

    Lainaus
    8.0 Alusta ja ohjaus
    8.9 Vetolaitteet, D11 Ajoneuvoluokat: kaikki
    ©
    Ajoneuvohallintokes kus 2008
    ARVA 157 §.
    01.01.1995
    tai sen jälkeen käyttöön otetun O3- ja O4-luokan perävaunun ja niiden vetoauton vetolaitteiden
    tulee vastata 94/20/ETY tai E 55 vaatimuksia, ARVA 43 ja 219 §,
    ARVA 43 b 1256/92 + 1122/94
    01.04.2000
    tai sen jälkeen käyttöön otettuun autoon asennetta
    van vetolaitteen tulee vastata 94/20/ETY tai E-
    55 vaatimuksia (EY-tyyppihyväksytt
    yyn M1-luokan autoon asennettavan vetolaitteen tulee olla em.
    normien mukaan hyväksytty
    )
    ARVA 43 b 1256/92 + 754/99
    01.01.2003
    tuli voimaan säädös AArv liite 1, I osa, kohta 50. 1248/2002, perävaunun vetoon
    tarkoitetut kytkentälaitteet tulee vastata 94/
    20/EY tai E-säännön 55 vaatimuksia. M1-luokan
    asennettavan vetolaitteen ei siis
    vaadittu olevan tyyppihyväksytty.
    01.01.2005
    Alkaen henkilöauton perävaunun vetokytkimen tulee olla EY-hyväksytty.
    01.01.2007
    tai sen jälkeen uuteen tyyppiin hyväksytyn se
    kä käyttöönotetun perävaunun vetoaisan tulee
    vastata 94/20/ETY tai E-säännön 55 vaatimuksia
    .
    Ks. AKEn ohje 1946/208/2007
    AArv liite 1, I osa, kohta 50, ks.
    AKEn ohje vetoaisan määrittelystä.
    OHJEET
    Tarkastetaan vetolaitteessa olevasta kilvestä
    tai meistetystä merkinnäs
    tä, että vetolaite on
    hyväksyttyä mallia ja täyttää voimassa olevat määräykset.
    Käytetystä vetolaitteesta tyyppikilpi on vo
    inut irrota, jolloin vetolaite tunnistetaan
    kokemusperäisesti tai hyväksymistodistuks ia apuna kä
    yttäen. Ellei vetolaitetta voida tunnistaa, on
    se vaihdettava.
    Vetolaitteen rakenteen muuttaminen, rei'ittäminen ja hitsaaminen on kielletty. Vaurioitunut
    vetolaitteen osa on korvattava uudella tai milloin se ei ole mahdollista, vetolaite
    kokonaisuudessaan vaihdettava. Tarvittaessa s
    aa vetolaitetta korjata valmistajan toimesta
    noudattaen laitteen piirustuksissa esitettyjä työtapoj
    a ja käyttäen piirustusten mukaisia osia sekä
    raaka-aineita.
    Keskiakseliperävaun un vetokytkin tulee olla
    erikseen hyväksytty ko. perävaunutyypin vetoon.
    (pystykuormaa sietävä)
    Tarkastetaan, että vetolaitteiden mitoitus ja sijo
    itus, paineilmajarruliitt imien rakenne ja sijoitus
    sekä sähköjohtojen kytkentä täyttävät standa
    rdien SFS 3544, ISO 1102, SFS 3545, ISO 337, ISO
    1726, ISO 1103, SFS 3546, ISO 1728, SFS 3745, SFS 3547, ISO 1185 TAI ISO 1724
    vaatimukset.
  • #19 kirjoittanut Oulaa 04 Dec 2014
  • Koukkupaja Jyväskylässä sanoi että jos apurunko on auton perään asti ja tarpeeksi jykevä
    he tekevät koukun sähköineen -03 malliseen hintaa 600 euroa asennettuna
    siis ei mitään kanväylätekniikkaa vaan millä lie ryöstäjillä varmaan  :P
    toivotaan että apurungon pätkä olisi tarpeeksi jykevä :-X
  • #20 kirjoittanut Hymer 33623 20 Jan 2015
  • KÖYKKÄ  SEINÄJOKI.  On edullisin -08 on hiukka kalliimpi kun sähkösarjan osto on lisänä. Köykän koukut kestää katsastajan tarkastelun. Ainakin minulla todistettavasti. ps. Hymerin -06 koukku 350€ kestää vetää ja tarkastella.
  • #21 kirjoittanut tsahkali 20 Jan 2015
  • KÖYKKÄ  SEINÄJOKI.  On edullisin -08 on hiukka kalliimpi kun sähkösarjan osto on lisänä. Köykän koukut kestää katsastajan tarkastelun. Ainakin minulla todistettavasti. ps. Hymerin -06 koukku 350€ kestää vetää ja tarkastella.

    Miksi tätä pitää jauhaa jatkuvasti, tätä Köykkää? Tuossa yllä on direktiivit. Jos Köykkä on sen koukun tyyppihyväksyttänyt, niin hyvä on mutta epäilen...
  • #22 kirjoittanut "Masi" 20 Jan 2015
  •  Ei se hyväksyntä nyt niin hirveän vaikeaa ole kuin suomalaiset väittää. Tarvitaa tarvikeista luettelo, käytetyistä materiaaleista lujuustiedot, piirrustukset ja lujuuslaskelmat. Sitten laitetaan paperit kuoreen ja postitetaan hyväksytylle tutkimuslaitokselle . Siellä insinööri tarkastaa laskelmat, piirrustukset ja materiaalien soveltuvuuden.
    Ja jos kaikki on kunnossa , niin laitta paluupostissa luvat.

    Se että niitä jossain ravisteltaisiin on tarinaa pojilta jotka eivät näitä juttuja ole ymmärtäneet.

    Ja sen verran paljon tuntuu juttujen mukaan tuo Köykkä noita tekevän että jos laittomia tekisivät olisi viranomaiset jo touhuun puuttunut. Eli ilmeisesti siellä Köykällä on joku töissä joka osaa tehdä lujuuslaskelmat.

  • #23 kirjoittanut Hauho 20 Jan 2015
  • Se on hyvä jos luokituslaitoksen testit kelpaavat koukkuasiassa.  Itselläkin koukun hankinta Kabeen jotta saa siirtää ylikuormaa peräkärryyn tarvittaessa.
    Eipäs kelvannut luokituslaitoksen päästöarvotodistus.
    Sellaista se on viranomaisten toiminta.
  • #24 kirjoittanut Hymer 33623 20 Jan 2015
  • Miksi tätä pitää jauhaa jatkuvasti, tätä Köykkää? Tuossa yllä on direktiivit. Jos Köykkä on sen koukun tyyppihyväksyttänyt, niin hyvä on mutta epäilen...
                                Mutta miksi sitä epäilet .minun autoni koukku on viranomaisen puolesta TARKASTETTU JA HYVÄKSYTTY.ja se on Hitsauspalvelu Köykän  asentama.
  • #25 kirjoittanut tsahkali 20 Jan 2015
  •                             Mutta miksi sitä epäilet .minun autoni koukku on viranomaisen puolesta TARKASTETTU JA HYVÄKSYTTY.ja se on Hitsauspalvelu Köykän  asentama.

    Jos on vain 'asentama', niin hyvä on. Hyväksyttyjä koukkuja saa asentaa kuka vaan, minä asensin itse. Nykyautoissa koukun pitää olla eu-hyväksytty ja epäilen kovasti, että Köykkä ei ole yhtään koukkua hyväksyttänyt, ne hyväksynnät kun ovat alustakohtaisia. Bavariakin on hiukan ajasta jäljessä, sillä nykyään hyväksyntään kuuluu se 'rytkyttäminen'. Muutama vuosi oli niin, että pelkät paperit riittivät.
    Se testaaminen on senverran hintavaa, ettei sitä jokainen pikkupaja rupea tekemään.
  • #26 kirjoittanut JPS 21 Jan 2015
  • Kävin tuossa kyselemässä nissanin tiskillä koukkua 04 mallin autoon kun olisi ollut hyvä vetoauto kiikarissa.
    Onneksi en kerennyt ostaa,tuli nimittäin yllätyksenä että 10v vanhempiin autoihin ei enää saa lisävarusteita,varaosia kylläkin.
  • #27 kirjoittanut tsahkali 21 Jan 2015
  • Kävin tuossa kyselemässä nissanin tiskillä koukkua 04 mallin autoon kun olisi ollut hyvä vetoauto kiikarissa.
    Onneksi en kerennyt ostaa,tuli nimittäin yllätyksenä että 10v vanhempiin autoihin ei enää saa lisävarusteita,varaosia kylläkin.

    Ei kai nyt koukkua marmoritiskiltä.... ?   ::)
  • #28 kirjoittanut JPS 22 Jan 2015
  • Pakko oli käydä marmoritiskillä kun ei muualtakaan löytynyt,romuttamot nyt olisi tietysti vielä jäljellä mutta loppui into asiaan.
  • #29 kirjoittanut K70 22 Jan 2015
  • Jos itsellä pysyy räikkä kädessä, niin tilaa koukku esim. http://www.pfjones.co.uk/ ja asenna itse.
    Itse olen toimistorotta ja onnistui vm.-11 Mersuun asentaa koukku itse hyvien ohjeiden avulla, jotka koukussa tuli mukana. Ja auto on nykyajan väylätekniikkaa, niin silti toimii oikein kärry perässäkin, ettei parkkitutkat huuda, jne.
    Ei se niin vaikeeta ole.
  • #30 kirjoittanut JPS 22 Jan 2015
  • Eipä ollut tuollakaan käypäistä koukkua,mutta asia ei ole enää ajankohtainen.
Sivuja:
Toiminto