Matkailukeskustelut > INFO

Epämiellyttäviä Sattumuksia reissulla mualimalla muitten toimesta

<< < (5/8) > >>

weinsberg:

--- Lainaus käyttäjältä: Aakku -  8.05.2014     kello on 19:15 ---Ymmärsinkö nyt...
Etuovet suljetaan sähköisesti ensin. Sen jälkeen katkaistaan virtapiiri erillisellä katkaisimella keskuslukituksesta. Kulku autoon sivovesta, jossa ei kauko-ohjausta.

--- Lainaus päättyy ---

Näin on. Jos ei käytä etuovia päivittäin, virran voi pitää katkaistuna pidemmän aikaa. Kuskin oven toki voi avata ja sulkea avaimella. Pelkääjän oven voi avata sisältä kahvasta mutta sulkeminen vaatii virtaa.
Ja kuten Seppoko kirjoitti, keskellä kojetaulussa on myös avaus ja sulkeminen mutta sähköa tarvitaan. En olisi asiaa muuten tutkinut mutta kun varas pääsi sisään niin helposti. Itse en koe että ylimääräinen virtakytkin haittaisi mitenkään auton käyttöä. Vaikeampaa vaan jollekin epärehelliselle. Toki muitakin juttuja pitää olla mukana kun reissaa. Eiköhän ihan kohtapuoleen kotonakin ole näitä laitteita millä ovet saadaan auki helposti.
Sivuoveen olen laittanut Heosafe lukon.

Aakku:
Tuota virrankatkaisua pitää miettiä...
Mulla vain homma toimii jotenkin toisinpäin kai. Olen asennellut hälytysjärjestelmän, joka puolestaan ohjaa keskuslukitusta. Ovet kun kaukosäätimestä nappaa lukkoon, niin hälytys aktivoituu, vai oliko se toisinpäin. Elikä autossa ei voi liikkua, jos keskulukko on kaukosäätimellä kytketty. Samoin aina kun auton avaimesta kääntää virrat päälle niin ovet napsahtaa lukkoon automaattisesti. Hälytyksen saa jätettyä pois, kun lukitsee oven ilman kaukosäädintä. Toki silloinkin keskuslukitus lukitsee muut ovet.
Miten sen nyt olen noin monimutkaiseksi värkännytkin...

seppoko:
Onko kellään tietoa tuon Code grabberin toimintaperiaattees ta?

Sieppaako se koodin, kun avataan/suljetaan ovet kauko-ohjaimella? Vai lähettääkö se sattumanvaraisesti koodeja ja varas katsoo, mikä auto sattuu aukeamaan.

weinsberg:
"Aakku",

niin minullakin oli hälytin edellisessä autossa, aktivoitui keskuslukituksen kautta, asentaja sääti edessä olevat liiketunnistimet niin matalalle että takana voi liikkua. Tarkoitus oli asennuttaa sama hälytys juttu Espanjassa mutta matkalla sinne ikävä tapahtuma muutti oman ajatukseni hälytys järjestelmästä. Olen etsimässä ulkopuoliseen liiketunnistimeen perustuvaa hälytintä, johon voi kytkeä mm. vilkkuvan valon, sireenin. Tähän saakka en ole löytänyt mitään siistiä juttua. Ne sensorit mitkä löytyy ovat aika isoja kooltaan. Mietin voisinko rakentaa hälyttimen peruutustutkan avulla, tutka saa maksaa hiukan koska silloin todennäköisesti laatu on mukana. Ajattelen että haluan herätä ennenkuin joku edes yrittää tehdä jotain autolleni. En ole hakemassa hälytintä sen takia että voisin jättää auton mihin vaan. Auton jätän toistaiseksi yksin kun olemme Pohjoismaissa, ei muualla. Pohjoismaitten ulkopuolella hälytin saa soida ihan miten vaan. Kukaan ei reagoi.

"Seppoko",

Mikäli tietoni pitää paikkansa, niin on olemassa kaksi erilaista systeemiä. Vanhempi systeemi edellyttää ovien aukaisua tai sulkemista, jolloin kauko-ohjaimesta lähetty koodi napataan jonkinlaiselle tietokoneelle. Uudempi mistä linkki aikaisemmassa viestissäni, siinä mielestäni code grabber laite etsii koodin itse. Taajuus millä kauko-ohjaimet toimivat lienee Euroopassa 433 Mhz.

Tässä yksi linkki code grabber jutusta, ja vaikka ei ymmärtäisi englania, niin video kertoo hyvin mitä tapahtuu.

http://www.kpho.com/story/22176874/n...o-theft-device

Yksi asia mitä en tiedä, on jos hälytin on asennettu keskuslukituksen kautta, niin reagoiko hälytin vika koodiin. Ei kai mikään laite löydä eka kerralla oikeata koodia?

Oli miten oli, mielestäni tämä asia ei ole tullut tarpeeksi karavaanreitten tietoisuuteen. Eikä jälleenmyyjät varmaan kerro tästä asiasta mielellään, potentiaaliset ostajat saattaisivat poistua takavasemmalle. Fiat maahantuojan joku tekninen kaveri ei ihmetellyt yhtään kun kuul tapauksestamme. Tällaisen code grabber laitteen pystynee ostamaan netistä alle
100 € :lla. Ja juuri tämän takia tein lisäkytkennän keskuslukitukseen. Kirjoitan hälyttimestä toiseen aiheeseen kunhan tässä ehdin.

Aakku:
Vaikuttaako tuo muuttuvakoodisuus asiaan?
http://yle.fi/uutiset/auton_kauko-ohjain_voi_olla_vaarennettavissa/5355714

Navigaatio

[0] Viestien etusivu

[#] Seuraava sivu

[*] Edellinen sivu

Vastaa

Siirry pois tekstitilasta
Mobile View