rekisteriseloste

Kirjoittaja Aihe: Asuntovaunun vaihto - vinkkejä viisaammilta & kokeneemmilta  (Luettu 72115 kertaa)

*****
  • Kaikkien kaveri Sr.
  • Viimeksi paikalla:eilen kello 23:15
Vs: Asuntovaunun vaihto - vinkkejä viisaammilta & kokeneemmilta
« Vastaus #30 : 31.03.2014 kello on 07:23 »
Tuli vielä mieleen Dethleffsin takuusta. Jotta 6 vuoden tiiviystakuu on voimassa, pitää huoltokirjassa olla joka vuodelle merkattuna tiiviystarkastus ja saumojen suojauskäsittely, jonka merkkinä pitää olla suoja-ainepullosta tarra. Ilman noita tarroja takuu ei ole voimassa.

Itse kyllä tohdin ostaa tämän toisen käytettynä, vaikka takuun oli annettu umpeutua ennenaikojaan - se vuosittainen saumakäsittely on vähän kuin hätävarjelun liioittelua ;)

mutta jos alle 6vuotiaassa ei oo pidetty takuuta voimassa, tonni-kaks hinnasta pois ;)

*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:eilen kello 21:18
  • Autossa on pyörät
Vs: Asuntovaunun vaihto - vinkkejä viisaammilta & kokeneemmilta
« Vastaus #31 : 31.03.2014 kello on 08:04 »
- 3:n kerroksen voi kyllä "tuunata"
- Polarin heikot kohdat/huonot puolet (hinnan lisäksi)?
Sellaisen kun ostaa, joutuu seuraavaksikin hankkimaan. Ei muut kelpaa , mahdollisesti  ::)
En vielä ole muuta löytänyt , vasta 2,5v ollut ja 20.000 km perässä tullut. Asuttu about 200 vrk ympärivuoden.
Lämmin, rakenteet vahvoja. Ei ole tarvinnut kiristellä eikä kiinnitellä kalusteita vaikka olemme tulleet mm Albanian läpi jossa osa teistä ihan pottupeltoa.
Tuo hinta on suhteellinen käsitys, sehän on korkeampi myös edelleen myytäessä ja ihan samalla tasolla kuin muutkin pohjoismaalaiset.
Polariin ei tarvitse alkaa ostamaan mitään lisää.
On nestekiertoinen lattialämmitys
On tunturikytkentä
On antenni
On antennivahvistin
On akku ja laturi + kytkentäkaaviot tehtaalta. Ei tarvitse ihmetellä mikä johto menee mihin kun on jälkivirityksiä sähköt.
On cd-radio ja kaiuttimet + radioantenni
On alumiinivanteet
On hyvä vetää perässä
Sä voit ostaa minkä haluat, ei heilauta mitenkään
Polar on vaan meidän valinta tällä erää.

- Olen katsellut hieman ja sänkyjen modifiointi kahdesta kolmeen kerrokseen ei näyttäisi hirveän suurelta ongelmalta...?
- Olen itse ajatellut, että tuon 100-200 kg:n ongelman yli päästään oikealla lastauksella (ei liikaa tavaraa ja tavarat akselin päällä) sekä maltillisella matkaamisella...

Sen voi kylläkin toteuttaa , tuon III-kerros-sängyn
Tuo paino on vähän hankalampi , pakko olla mahtava veturi jotta saa 5-henkisen perheen tavarat sinne.
Et pysty puolta/koko kantavuutta siirtämään vetoautoon ja vedellä vaunua "kuivana" / tyhjänä.
Vaihda veturi mikäli aiot ostaa reippaasti ylipainoisen.
Vaakaherrat iskee jossain kohti kumminkin.
Näkeehän "vaakunasedät" omalta päätteeltään jo mitä veturilla saa vetää ja paljonko perässä oleva painaa.
Sitten pysäytys ja säästöverolappu käteen :-*
Eri asia mikäli hinautat / hinaat sen johonkin kausipaikalle.

*****
  • Karavaanari
  • Viimeksi paikalla: 2.12.2020 kello on 22:56
  • Tyhmä
    • Urheilua aktiiveille
Vs: Asuntovaunun vaihto - vinkkejä viisaammilta & kokeneemmilta
« Vastaus #32 : 31.03.2014 kello on 10:52 »
Adriassa 5v tiiveystakuu pelasi vaikka huoltokirjan merkinnät oli täysin puutteelliset. Ensimmäinen omistaja ei ollut hakenut yhtään leimaa vihkoon (ensimmäiset 3vuotta). Mutta tämä ei estänyt seinän vaihtoa.

*****
  • Kaikkien kaveri Sr.
  • Viimeksi paikalla:19.05.2024 kello on 08:53
  • Etelä-Pohjanmaa
Vs: Asuntovaunun vaihto - vinkkejä viisaammilta & kokeneemmilta
« Vastaus #33 : 31.03.2014 kello on 14:23 »
Sitä vaunun mahdollista käyttöä on mietittävä tarkkaan.

Yksi oleellinen asia on se, kuinka paljon vaunua käyttää talvella.

Jos vaunua ei käytä talvella tai käyttää hyvin satunnaisesti, niin sitten riittää hyvin saksalainen / adria. Näissä on hyviä pohjaratkaisuja lapsiperheille, joita nyt esim kabe on alkanut kopioimaan esim hobby 650 kfu pohjaratkaisu, löytyy myös uudesta kabesta.

Jos haluaa olla rinteessä talvella, niin kyllä pohjoismaiset vaunut siinä vetävät pidemmän korren, myös rahaa on laitettava lähes tuplat lisää samanikäiseen/ kokoiseen ruotsalaiseen kuin saksalaiseen.

Itse en ole lähtenyt vetämään vaunua talvella aivan siitä syystä kun on lapset 2v,7v,9v niin vaunu jää auttamattomasti pieneksi. Vaatteiden ja monojen kuivaus on ongelma sekä suihkut ja saunat vaikka olisikin pohjoismainen vaunu. Mökki on talvella aivan ylivoimainen vaihtoehto lapsiperheelle,  jos tyyliin yhden viikon vuodessa käy lapissa tms. Ei maksa vaivaa rehata vaunua sinne.

Mutta kukin tavallaan. 

Itse olen tullut siihen tulokseen, että tällähetkellä saksalaisen hinta/laatu on ylivertainen verrattuna pohjoismaisiin vaunuihin. Oikeastaan mitään lisäarvoa en ole löytänyt vastaava sta pohjoismaalaisesta kuin mitä lmc tarjoaa nyt. Ihan samat kilut ja kalut siellä on sisällä ja samoilta valmistajilta ja hyvin riittää kesällä kaikki. Oikein mukavaa kun on isot ikkunat.

Se että pohjoismaalaiset vaunut on suunniteltu enemmän talvisia olosuhteita varten kuin saksalaiset pitää täysin paikkansa, mutta sitä tosiasiaa ei pidä unohtaa että aika pitkälle samat komponentit noissa vaunuissa on merkistä riippumatta.


*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla: 5.01.2022 kello on 12:17
Vs: Asuntovaunun vaihto - vinkkejä viisaammilta & kokeneemmilta
« Vastaus #34 : 31.03.2014 kello on 15:11 »
Sellaisen kun ostaa, joutuu seuraavaksikin hankkimaan. Ei muut kelpaa , mahdollisesti  ::)
En vielä ole muuta löytänyt , vasta 2,5v ollut ja 20.000 km perässä tullut. Asuttu about 200 vrk ympärivuoden.
Lämmin, rakenteet vahvoja. Ei ole tarvinnut kiristellä eikä kiinnitellä kalusteita vaikka olemme tulleet mm Albanian läpi jossa osa teistä ihan pottupeltoa.
Tuo hinta on suhteellinen käsitys, sehän on korkeampi myös edelleen myytäessä ja ihan samalla tasolla kuin muutkin pohjoismaalaiset.
Polariin ei tarvitse alkaa ostamaan mitään lisää.
On nestekiertoinen lattialämmitys
On tunturikytkentä
On antenni
On antennivahvistin
On akku ja laturi + kytkentäkaaviot tehtaalta. Ei tarvitse ihmetellä mikä johto menee mihin kun on jälkivirityksiä sähköt.
On cd-radio ja kaiuttimet + radioantenni
On alumiinivanteet
On hyvä vetää perässä
Sä voit ostaa minkä haluat, ei heilauta mitenkään
Polar on vaan meidän valinta tällä erää.
 
Sen voi kylläkin toteuttaa , tuon III-kerros-sängyn
Tuo paino on vähän hankalampi , pakko olla mahtava veturi jotta saa 5-henkisen perheen tavarat sinne.
Et pysty puolta/koko kantavuutta siirtämään vetoautoon ja vedellä vaunua "kuivana" / tyhjänä.
Vaihda veturi mikäli aiot ostaa reippaasti ylipainoisen.
Vaakaherrat iskee jossain kohti kumminkin.
Näkeehän "vaakunasedät" omalta päätteeltään jo mitä veturilla saa vetää ja paljonko perässä oleva painaa.
Sitten pysäytys ja säästöverolappu käteen :-*
Eri asia mikäli hinautat / hinaat sen johonkin kausipaikalle.
Ja lisänä sähköllä lattia lämmitys,päivääkään en ole ostosta katunut vaikka makso paljon euroja,mutta saaahan siitä sit vaihdossa kohtuu hyvin..

*****
  • Karavaanari
  • Viimeksi paikalla:18.04.2023 kello on 21:42
Vs: Asuntovaunun vaihto - vinkkejä viisaammilta & kokeneemmilta
« Vastaus #35 : 31.03.2014 kello on 15:28 »
Jos haluaa olla rinteessä talvella, niin kyllä pohjoismaiset vaunut siinä vetävät pidemmän korren, myös rahaa on laitettava lähes tuplat lisää samanikäiseen/ kokoiseen ruotsalaiseen kuin saksalaiseen.

Nykyisin samaa mieltä tästä, mutta ero on hyvin pienellä marginaalilla. Saksalaiset ovat kovaa vauhtia kopioineet pohjoismaalaisten vaunujen lämmitysratkaisuja, ja esimerkiksi Dethleffseillä (omaa kokemusta) pärjää suomen talven kylmimmissä oloissa varsin eleettömästi. Eristys on suomeen maahantuoduissa Dethleffseissäkin sellainen, että sen ero (muilta kuin markkinointipuheen osilta) pohjoismaalaisiin vaunuihin on käytännössä olematon.

Saksalaisissa vaunuissa viimeistely on selkeästi noita pohjoismaisia siistimpää kautta linjan - siis sisustus, kalusteet ja korin osat. Johtunee siitä, että markkinat ovat tuon suhteen vaativammat.

Omakohtaista kokemusta on lähinnä tuosta vaunujen aateliksi kehutusta Kabesta, jonka viimeistely on heikkoa. Kaappien ja luukkujen ovet eivät istu, puuosien liitokset ovat sinne päin, ovet ja ulkoseinän luukut ovat vinossa eri suuntiin. Kaappinovien ja vetolaatikoiden lukitukset on vimpulat ja asennettu miten sattuu, ne saa ensi töikseen korjata. Tehdas oli laittanut varusteeksi kaiuttimet, mutta ne olivat kelvottomat.

Korin jämäkkyydessä Kabe on ainakin Dethleffsiä parempi. Itseasiassa juuri korin jäykkyys ja kestävyys olivat syyt miksi vaunua paljon vetävänä toivorikkaasti taannoin vaihdoin Dethleffsin Kabeen. Vuodenvaihteessa olin vastaantulijan kanssa kolarissa, jossa vastaantullut vaunuun törmännyt auto meni etuosaltaan täysin rusinaksi (keula ja kylki kasassa, ripustukset etupyörästä irti jne) mutta Kabeen tuli ulkoisesti vain vekki. Epäilen, että meidän edellisen vaunun, Dethleffs 450DB:n, kylki olisi tuossa kolarissa auennut kuin sardiinipurkki.

*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla: 5.01.2022 kello on 12:17
Vs: Asuntovaunun vaihto - vinkkejä viisaammilta & kokeneemmilta
« Vastaus #36 : 31.03.2014 kello on 15:47 »
Onko joku kehunut kabea vaunujen aateliksi ;) Kaukana siitä :D :D

*****
  • Karavaanari
  • Viimeksi paikalla: 2.12.2020 kello on 22:56
  • Tyhmä
    • Urheilua aktiiveille
Vs: Asuntovaunun vaihto - vinkkejä viisaammilta & kokeneemmilta
« Vastaus #37 : 31.03.2014 kello on 15:52 »
Onko joku kehunut kabea vaunujen aateliksi ;) Kaukana siitä :D :D

Joo. Kyllä Cabby on ehdoton ykkönen!! Ja vetoautoksi Saab.

:P

Ja tässä tekstissä oli tarkoituksena humoristinen piikittely sinne Tikkakosken suuntaan!

*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla: 5.01.2022 kello on 12:17
Vs: Asuntovaunun vaihto - vinkkejä viisaammilta & kokeneemmilta
« Vastaus #38 : 31.03.2014 kello on 16:12 »
Joo. Kyllä Cabby on ehdoton ykkönen!! Ja vetoautoksi Saab.

:P

Ja tässä tekstissä oli tarkoituksena humoristinen piikittely sinne Tikkakosken suuntaan!
Ei haittaa Marko mitään pysyy mieli virkeänä ;) :D :D Huumoria,huumoria ;)

*****
  • Karavaanari
  • Viimeksi paikalla: 1.07.2018 kello on 09:39
Vs: Asuntovaunun vaihto - vinkkejä viisaammilta & kokeneemmilta
« Vastaus #39 : 31.03.2014 kello on 18:51 »
- Olen katsellut hieman ja sänkyjen modifiointi kahdesta kolmeen kerrokseen ei näyttäisi hirveän suurelta ongelmalta...?
- Olen itse ajatellut, että tuon 100-200 kg:n ongelman yli päästään oikealla lastauksella (ei liikaa tavaraa ja tavarat akselin päällä) sekä maltillisella matkaamisella...
Joo, onnistunee tuo sänkyhomma kohtuudella, mutta tosiaan vielä muutama vuosi sitten näitten "paperipainot" oli jotain aivan muuta mitä todellisuudessa. Tutun 560 SK painoi yli kokonaismassan (1600 kg) tyhjiltään tehdaskunnossa! Vaihtoivat 1800 kg:n akselin ja tekivät painonkorotuksen "takuuna". Mun vaunu painoi 1665 kg tyhjiltään ku vaakasin ilman kaasupulloja, roikkakelaa ja ehkä 20 litraa oli vettä tankissa.

Nykyään onkin pakko ottaa painonkorotus jos haluaa Alden, suomimallit onkin 1800 kg nykyään. Perusmalli Trumalla voi olla edelleen 1600 kg kokonaismassalla.

*****
  • Kaikkien Kaveri
  • Viimeksi paikalla:18.05.2024 kello on 17:49
Vs: Asuntovaunun vaihto - vinkkejä viisaammilta & kokeneemmilta
« Vastaus #40 : 31.03.2014 kello on 18:56 »
Joo. Kyllä Cabby on ehdoton ykkönen!! Ja vetoautoksi Saab.

:P

Ja tässä tekstissä oli tarkoituksena humoristinen piikittely sinne Tikkakosken suuntaan!

Mainittiiko täällä minun nimi merkki  :laugh: :laugh:

Cappy ja suoappi  Thumb  ;)

*****
  • Karavaanari
  • Viimeksi paikalla:18.04.2023 kello on 21:42
Vs: Asuntovaunun vaihto - vinkkejä viisaammilta & kokeneemmilta
« Vastaus #41 : 31.03.2014 kello on 22:16 »
Onko joku kehunut kabea vaunujen aateliksi ;) Kaukana siitä :D :D

Ei millään pahalla, mutta ihan yhtä huonosti (messutarjonnan perusteella) on viimeistelty myös polarit ja soliferit. Ja niillä stryroksilla eristetyillä seinillä ei passaa pahemmin elvistellä.

Cabbyn viime vuoden lahden messuilla ollut mallisto mun mielestä erottui viimeistelyn suhteen edukseen muiden pohjoismaalaisten joukosta.

*****
  • Karavaanari
  • Viimeksi paikalla:18.05.2024 kello on 19:19
Vs: Asuntovaunun vaihto - vinkkejä viisaammilta & kokeneemmilta
« Vastaus #42 : 31.03.2014 kello on 23:30 »
Tuossa olisi hintahaarukkaan sopiva: Thumb

http://www.nettikaravaani.com/dethleffs/560-sk/1405194

*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:eilen kello 21:18
  • Autossa on pyörät
Vs: Asuntovaunun vaihto - vinkkejä viisaammilta & kokeneemmilta
« Vastaus #43 : 1.04.2014 kello on 07:52 »
Ei millään pahalla, mutta ihan yhtä huonosti (messutarjonnan perusteella) on viimeistelty myös polarit ja soliferit. Ja niillä stryroksilla eristetyillä seinillä ei passaa pahemmin elvistellä.

Cabbyn viime vuoden lahden messuilla ollut mallisto mun mielestä erottui viimeistelyn suhteen edukseen muiden pohjoismaalaisten joukosta.

Kuule se on ihan yksi maku mistä ne seinät on rakennettu, kunhan on hyvä ja lämmin olla. Eikä mun vaunussa ainakaan ole tarvinnut korjata (vielä) mitään tehtaan jäljiltä.
Mulla on hieman enemmän kokemusta niistä kuin pari messureissua suurennuslasin kera.

Tuo Cabby on kaksipiippuinen juttu, Se on minun mielestä ruma sisustukseltaan, joten se siitä.

Ketjussa oltiin ostamassa alle 15 k€:n vaunua perhekäyttöön autoon millä saa vetää 1500 kg. Nyt kiihkoilijat jo haukkuu kaikki mahdolliset ja alkavat uusia hänelle tarjoamaan?
No sehän on foorumeitten tapa,  "se minun merkki on paras, muuta ei saa ostaakaan".
Jotenkin tuntuu ja on tuntunut että jokainen saa itse päättää mitä hankkii ja mistä.

*****
  • Karavaanari
  • Viimeksi paikalla:29.04.2024 kello on 22:30
Vs: Asuntovaunun vaihto - vinkkejä viisaammilta & kokeneemmilta
« Vastaus #44 : 1.04.2014 kello on 08:00 »
Paras ja halvin on se jonka itse haluaa. Halvimmaksikin vaihtoehto tulee, ettei tarvitse heti olla vaihtamassa ja sitä kautta saada arvonalennuksesta lisälaskua. Alde ja 250 leveys on ehdoton vaatimus. Veti vaunua tai viihtyy kausipaikalla.