Tekniikkakeskustelut > 12 voltin järjestelmä

PWM tai MPPT säädin aurinkokennolle?

<< < (2/5) > >>

SeaSharky:
Itselläni on italialainen MPPT-säädin mutta ei se kyllä tee autuaaksi, saksalainen PWM-säädin on parempi, moni asia ratkaisee.
Minun MPPT-säädin lataa niin kauan, että saavuttaa max latausjännitteen ja siirtyy sitten heti ylläpitojännitteell e, kun sen sijaan saksalainen PWM-säädin lataa vielä 2-8h max jännitteellä, ennen kuin siirtyy ylläpitojännitteell e, akku tulee paljon täydemmäksi.
Ei hyvässä PWM-säätimessäkään paljon lämpöä synny, nyky fetit kytkee jännitteen päälle ja pois niin nopeasti, ettei häviötehoa paljon synny.
Minun MPPT säätimen sisääntulojännite myös on vain 30v, joten sarjaan ei voi kennoja kytkeä.
Minun PWM-säädin on vain 15A, mikä ei riitä, joten täytyy vielä hankkia saman valmistajan järeämpi säädin (Votronic)

Itse olen myös huomannut, että paneleista ei koskaan ole tarpeeksi tarjolla virtaa isoille akuille, niin säädin on koko ajan "auki", eli mitään säätämistä ei tarvi, kaikki tuleva virta menee suoraan akkuun. Kun säädin on täysin auki, tulee jännitehäviötä säätimessä 0,1V, eli 20A virralla se tekee 2W.

tsahkali:

--- Lainaus käyttäjältä: SeaSharky - 25.03.2014     kello on 10:19 ---Itselläni on italialainen MPPT-säädin mutta ei se kyllä tee autuaaksi, saksalainen PWM-säädin on parempi, moni asia ratkaisee.
Minun MPPT-säädin lataa niin kauan, että saavuttaa max latausjännitteen ja siirtyy sitten heti ylläpitojännitteell e, kun sen sijaan saksalainen PWM-säädin lataa vielä 2-8h max jännitteellä, ennen kuin siirtyy ylläpitojännitteell e, akku tulee paljon täydemmäksi.

--- Lainaus päättyy ---

Jotenkin ristiriitainen tilanne, jompikumpi lienee särki?

--- Lainaus käyttäjältä: SeaSharky - 25.03.2014     kello on 10:19 ---Itse olen myös huomannut, että paneleista ei koskaan ole tarpeeksi tarjolla virtaa isoille akuille, niin säädin on koko ajan "auki", eli mitään säätämistä ei tarvi, kaikki tuleva virta menee suoraan akkuun. Kun säädin on täysin auki, tulee jännitehäviötä säätimessä 0,1V, eli 20A virralla se tekee 2W.

--- Lainaus päättyy ---

Jos panelin jännite on sellainen, ettei tehoja tule, niin toki noin. Jossain vaiheessa akku kuitenkin alkaa täyttyä ja silloin säätämistä tarvitaan.
MPPT:n etuhan pitäisi olla siinä, että se pystyy repimään tehoa vielä niistä viimeisistäkin auringon säteistä.

Rölli:

--- Lainaus käyttäjältä: tsahkali - 25.03.2014     kello on 11:46 ---Jotenkin ristiriitainen tilanne, jompikumpi lienee särki?

Jos panelin jännite on sellainen, ettei tehoja tule, niin toki noin. Jossain vaiheessa akku kuitenkin alkaa täyttyä ja silloin säätämistä tarvitaan.
MPPT:n etuhan pitäisi olla siinä, että se pystyy repimään tehoa vielä niistä viimeisistäkin auringon säteistä.

--- Lainaus päättyy ---
sekä noin 30% enempi virtaa kunnon paisteella, jolloin saadaan koko paneliin teho käyttöön,eikä vain maksimi virta ja reilu 14V kun taas kennon maksimi tehot pyörii tuoll 17 v0ltin tietämiss

SeaSharky:
Säätimet on aivan kunnossa, mutta kun akut tarvii enemmän virtaa kuin panelit voi tarjota, panelin jännite tippuu ja ja vasta sitten kun akku alkaa täyttyä ja jännite pääsee nousemaan max latausjännitteen yli, alkaa säädin säätelemään, turha se on sitä ennen mitään säätää, kaikki vain suorana akkuun, tämä on tutkittu juttu, ei mitään mutua. Aika harvoin tuolla reissussa on taivaalta tullut niin paljon sähköä, että säädin olisi alkanut "sirittämään", sellainen ääni kuuluu, kun akku alkaa täyttyä. Minulla on 360W panelit katolla, mutta ei ne koskaan vaaka-asennossa niin paljon anna, akut on 250Ah.

88k5:
^
Onko reissunpäällä sellaisiakin tilanteita, että kuormaa ei akuilla ole samanaikaisesti?
Jos useamman A:n kulutusta suoraan akusta, ei se säädin tiedä akunvaraustilantees ta enää juuri mitään

Navigaatio

[0] Viestien etusivu

[#] Seuraava sivu

[*] Edellinen sivu

Vastaa

Siirry pois tekstitilasta
Mobile View