rekisteriseloste

Kirjoittaja Aihe: Ja niin eräänä päivän löytyi kosteusvaurio  (Luettu 36536 kertaa)

*****
  • Karavaanari
  • Viimeksi paikalla:21.06.2019 kello on 22:56
  • Kellokoski
Vs: Ja niin eräänä päivän löytyi kosteusvaurio
« Vastaus #15 : 11.03.2014 kello on 22:15 »
Kyllä näitä kannattaa korjata jos ei ihan läpimärkä yksilö satu kohdalle.
Hallitila on on tosi jees juttu. Ei tartte aina purkaa suojia ja laitella takas vesisateen yllättäessä.
Jos herää kysymyksiä niin tältä palstalta löytyy asiasta tietäviä, parhaimman avun saat kun kysyt kuvan kera asiasta.
Niin omaani tein muistaakseni 2kk ja viikon taivas alla ja pitkiä päiviä koska kiire oli vaimon painostuksesta piti vaunu saada juhannukseksi kuntoon ja niin se tulikin enkä voi olla kun tyytyväinen. ;)

*****
  • Kaikkien kaveri Sr.
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 22:23
  • Lempäälä
Vs: Ja niin eräänä päivän löytyi kosteusvaurio
« Vastaus #16 : 11.03.2014 kello on 22:29 »
Kannatan että vaihdat kaikki märät eristeet uusiin,et saa kuivaksi kirveelläkään sitä kastunutta styroksia. Jos tekee homman kunnolla ja käy kaikki listat ja tiivisteet läpi niin vuodoista ei ole huolta aikoihin.
  Hienoa kun nuoret miehet noudattaa vanhaa sääntöä: "Jos joku työ ansaitsee tulla tehdyksi, se ansaitsee tulla tehdyksi hyvin".   :D

*****
  • Karavaanari
  • Viimeksi paikalla:21.06.2019 kello on 22:56
  • Kellokoski
Vs: Ja niin eräänä päivän löytyi kosteusvaurio
« Vastaus #17 : 12.03.2014 kello on 20:57 »
Itse tein ainakin niin hyvin kun osasin,eli parempaan ei nyt pystynyt. :)

  • Vieras
  • Vs: Ja niin eräänä päivän löytyi kosteusvaurio
    « Vastaus #18 : 12.03.2014 kello on 21:03 »
    Itse tein ainakin niin hyvin kun osasin,eli parempaan ei nyt pystynyt. :)
         Teit parhaasi ja tulos oli paras, kun kaikki on tyytyväisiä

    *****
    • Karavaanari
    • Aiheen aloittaja
    • Viimeksi paikalla:tänään kello 04:28
    Vs: Ja niin eräänä päivän löytyi kosteusvaurio
    « Vastaus #19 : 14.03.2014 kello on 22:04 »
    Tänään hankin kosteusmittarin ja oikea etukulma alaosista tuntuu olevan eniten märkä, jopa niin märkä että mittarin näyttää OL eri Over Load eli eli mitta-asteikko ei edes riitä. Tosin tämä kohta ei ole ollut avoinna vasta kuin kaksi vuorokautta, joten kuivuminen on vasta aluillaan.

    Puu tässä märässä kohdass on kuitenkin melko kovaa, kertoneeko se siitä, että se on ollut pitkään märkä ja hapeton tila vai siitä että kastuminen on tapahtunut vasta hiljakkoin. Antaa nyt kuivua viikon ja tutkaillaan sitten lisää, muuttuuko puu haperoksi ja vaihdettavaksi vai kuivuuko se jääden kovaksi ja käyttökelpoiseksi.

    Nyt kun tätä vaunua on tehnyt, niin ei tää nt niin paha urakka olekkaan.

    *****
    • Karavaanari
    • Viimeksi paikalla:21.06.2019 kello on 22:56
    • Kellokoski
    Vs: Ja niin eräänä päivän löytyi kosteusvaurio
    « Vastaus #20 : 14.03.2014 kello on 22:19 »
    Tänään hankin kosteusmittarin ja oikea etukulma alaosista tuntuu olevan eniten märkä, jopa niin märkä että mittarin näyttää OL eri Over Load eli eli mitta-asteikko ei edes riitä. Tosin tämä kohta ei ole ollut avoinna vasta kuin kaksi vuorokautta, joten kuivuminen on vasta aluillaan.

    Puu tässä märässä kohdass on kuitenkin melko kovaa, kertoneeko se siitä, että se on ollut pitkään märkä ja hapeton tila vai siitä että kastuminen on tapahtunut vasta hiljakkoin. Antaa nyt kuivua viikon ja tutkaillaan sitten lisää, muuttuuko puu haperoksi ja vaihdettavaksi vai kuivuuko se jääden kovaksi ja käyttökelpoiseksi.

    Nyt kun tätä vaunua on tehnyt, niin ei tää nt niin paha urakka olekkaan.

    Ota suosiolla vaan auki, leikkaa siististi vaneri auki vaikka 15 cm alanurkasta niin siihen on helppo laittaa sitten levy päälle ja jää kalusteiden alle piiloon,se seinärakenne on sellainen ettei se kuiva.

    *****
    • Karavaanari
    • Viimeksi paikalla:30.05.2023 kello on 08:33
    Vs: Ja niin eräänä päivän löytyi kosteusvaurio
    « Vastaus #21 : 15.03.2014 kello on 11:00 »
    Puu tässä märässä kohdass on kuitenkin melko kovaa, kertoneeko se siitä, että se on ollut pitkään märkä ja hapeton tila vai siitä että kastuminen on tapahtunut vasta hiljakkoin.

    Kastunut hiljakkoin. Kuivaksi esim puhaltimen avulla ja vuodon huolellinen tukkiminen.

    *****
    • Karavaanari
    • Aiheen aloittaja
    • Viimeksi paikalla:tänään kello 04:28

    *****
    • Karavaanari
    • Viimeksi paikalla:30.09.2023 kello on 20:42

    *****
    • Karavaanari
    • Aiheen aloittaja
    • Viimeksi paikalla:tänään kello 04:28
    Vs: Ja niin eräänä päivän löytyi kosteusvaurio
    « Vastaus #24 : 15.03.2014 kello on 15:09 »
    Ei kumpaakaan.

    Onks tietoa saako sitä edes mistään?

    *****
    • Karavaanari
    • Viimeksi paikalla:16.05.2023 kello on 19:40
    • vituiks menee mutta menköön.
    Vs: Ja niin eräänä päivän löytyi kosteusvaurio
    « Vastaus #25 : 15.03.2014 kello on 15:18 »
    parastahan se on kun saes vaunun tiiviiksi ennen kun se vesi pääsee runkoon.. ;D
    Omassa 5602i:ssä oli oikea takakulma kostea..purin vanerit pois ja jätin kuivumaan viime kesänä muutamaksi päiväksi,oli tuuria että puut ei ollu lahoa mössä vaan kastunutta kovaa puuta..
    No rupesin tutkimaan joka listan ulkopuolelta ja etu ja takapään listoja käytin irti..puut oli siellä hyvässsä kunnossa,eli hyvältä näytti Thumb
    Sitten teinkin mielenkiintoisen havainnon..listojen päällä oleva peitenauhan alle pääsee vesi ja se kans pysyy siellä niin kauan kun ruuvi ruostuu ja rupeaa päästämään veden runkoon..se on salakavala vuotopaikka,sitä ei äkkiä hoksaiskaan..mulle se tuli eteen konkreettisesti kun perän vuotokohtaa etin.. :'(
    Itse laitoin uudet massat listojen alle(mitkä käytin irti) ja sitten oon vetäny joka ainoaseen listaan/saumaan wurthin polymeeri liimassan ja nimen omaan mustan tökötin..aluksi kokeilin kirkasta mutta sillä ei tehny oikeen mitään.vetelin myös ne listojen peitenauhat liimamassalla  ja nyt ei pääse vesi niiten alle mistään.. Thumb
    Tokihan nuo minun viritykset ovat ruman näkösiä mutta tiiviys on varmasti jokapaikassa sitä luokkaa ett ihme on jos sinne vielä vesi runkoon pääsee.. :)

    *****
    • LämmitinGuru
    • Kalustoon kuuluva
    • Viimeksi paikalla:tänään kello 09:02
    Vs: Ja niin eräänä päivän löytyi kosteusvaurio
    « Vastaus #26 : 15.03.2014 kello on 18:40 »
    parastahan se on kun saes vaunun tiiviiksi ennen kun se vesi pääsee runkoon.. ;D
    Omassa 5602i:ssä oli oikea takakulma kostea..purin vanerit pois ja jätin kuivumaan viime kesänä muutamaksi päiväksi,oli tuuria että puut ei ollu lahoa mössä vaan kastunutta kovaa puuta..
    No rupesin tutkimaan joka listan ulkopuolelta ja etu ja takapään listoja käytin irti..puut oli siellä hyvässsä kunnossa,eli hyvältä näytti Thumb
    Sitten teinkin mielenkiintoisen havainnon..listojen päällä oleva peitenauhan alle pääsee vesi ja se kans pysyy siellä niin kauan kun ruuvi ruostuu ja rupeaa päästämään veden runkoon..se on salakavala vuotopaikka,sitä ei äkkiä hoksaiskaan..mulle se tuli eteen konkreettisesti kun perän vuotokohtaa etin.. :'(
    Itse laitoin uudet massat listojen alle(mitkä käytin irti) ja sitten oon vetäny joka ainoaseen listaan/saumaan wurthin polymeeri liimassan ja nimen omaan mustan tökötin..aluksi kokeilin kirkasta mutta sillä ei tehny oikeen mitään.vetelin myös ne listojen peitenauhat liimamassalla  ja nyt ei pääse vesi niiten alle mistään.. Thumb
    Tokihan nuo minun viritykset ovat ruman näkösiä mutta tiiviys on varmasti jokapaikassa sitä luokkaa ett ihme on jos sinne vielä vesi runkoon pääsee.. :)

    Onkohan tossa nyt oikeasti ollut mitään järkeä. Aineet tuntuu vääriltä Liimamassa ei takaa tiiviyttä.

    *****
    • Karavaanari
    • Viimeksi paikalla:16.05.2023 kello on 19:40
    • vituiks menee mutta menköön.
    Vs: Ja niin eräänä päivän löytyi kosteusvaurio
    « Vastaus #27 : 15.03.2014 kello on 19:37 »
    Tokihan laitoin listojen alle bytymassan niinkuin kuuluukin,laitoin vaan pintaan liimassan ikäänkuin varmistukseksi,ikään kuin varmuuden maksimoiseksi..ja nyt kun kattelen työni"hedelmiä"niin missään ei oo tullut vesi runkoon..ainaki minä uskon tuon mustan polymeeri massan kestävyyteen pintavetoina..mutni inkuin sanoin,ruman näkönenhän se on tuo liimassa pinnassa mut jos se vesi pysyy massan ansiosta pois rungosta nii ulkonäkö seikat sulattaa..:-)
    Ja tietty jos tämä olis uudenkarhea vaunu nii en raskisi pilata vaunun ulukonäköä mut tämmösessä vanahassa rytkässä se ei oo niin justiisa..:-D

    *****
    • Karavaanari
    • Viimeksi paikalla:21.06.2019 kello on 22:56
    • Kellokoski
    Vs: Ja niin eräänä päivän löytyi kosteusvaurio
    « Vastaus #28 : 16.03.2014 kello on 21:51 »
    Tokihan laitoin listojen alle bytymassan niinkuin kuuluukin,laitoin vaan pintaan liimassan ikäänkuin varmistukseksi,ikään kuin varmuuden maksimoiseksi..ja nyt kun kattelen työni"hedelmiä"niin missään ei oo tullut vesi runkoon..ainaki minä uskon tuon mustan polymeeri massan kestävyyteen pintavetoina..mutni inkuin sanoin,ruman näkönenhän se on tuo liimassa pinnassa mut jos se vesi pysyy massan ansiosta pois rungosta nii ulkonäkö seikat sulattaa..:-)
    Ja tietty jos tämä olis uudenkarhea vaunu nii en raskisi pilata vaunun ulukonäköä mut tämmösessä vanahassa rytkässä se ei oo niin justiisa..:-D
    Reilu butyylimassan käyttö olisi ajanut saman aisian tiivistyksen suhteen,onkohan UV suojattua tuo käyttämäsi massa? muistaakseni oli,olen sitä itsekin käyttänyt.

    *****
    • Karavaanari
    • Viimeksi paikalla:21.06.2019 kello on 22:56
    • Kellokoski
    Vs: Ja niin eräänä päivän löytyi kosteusvaurio
    « Vastaus #29 : 16.03.2014 kello on 21:54 »
    Onkohan -91 mallisen Solikan seinien sisäverhousvaneri tätä http://www.caravanpalvelu.net/data/storage/attachments/05d92f426d05ba4484e3106c62d5332d.jpg vai tätä http://www.caravanpalvelu.net/data/storage/attachments/4e8774ff1ebcf8a16cc955c864084cd8.jpg vai ei kumpaakaan?

    Kovalevyä tai vaneria pintaan vaan,hankala löytää enään järkevään hintaan sitä alkuperäistä vaneria.