Varmaan ne on tehty käytettäväksi. Millainen on tulos digitaalisilla suotimilla milloinkin, on sitten ihan eri juttu. Eipä muuta kuin suotimet käyttöön, kokeiluhan ei maksa digikameralla mitään. Itse en ole vielä tähän mennessä käyttänyt minkäänlaisia suotimia (digi vuodesta 2004 alkaen) ja olen ollut lopputulokseen tyytyväinen. Kuviahan voi tarvittaessa käsitellä nykyohjelmilla joko vähän tai sitten vähän enemmän, miten kukin haluaa. Valkotasapainolla on hyvin suuri merkitys lopputulokseen. Sen voi säätää kamerassa kohdalleen, mutta aina ei oikein hyvää tulosta synny. Loppusääto sitten tietsikan avulla. http://fi.wikipedia.org/wiki/Valkotasapaino Yksi hyvä tapa on siirtyä ottamaan RAW-kuvia, silloin on säätövaraa yleensä riittävästi.
Näkyy noita värisuotimia olevan Nikonissakin, mutta onko ne vain jälkikäsittelyyn - eli en ole käyttänyt..
Sen sijaan valkotasapainosäätöä olen käyttänyt (hehku-, loistevalo jne..). Ne ainakin purevat kuvanottoon. Mutta liki kaikkeahan voi säätää sitten fotarissa
Jotenki tuntuu, että suodinkikkailut kuuluu filmiaikakaudelle.. no, ehkä uv-suodin on eri juttu
En minäkään tiedä mutta näin olen kuullut. Toi polarisaatiosuodin varmasti suotimista tärkein??
Näin luki Digitarvikkeen sivulla:
"Täysin neutraali UV-suodin ei juuri digikamerassa paranna kuvan laatua, mutta on sitäkin tärkeämpi suoja kameran omalle objektiiville. Objektiivien etulinssin pinnassa on heijastuksia estävä herkkä kalvopinnoite, joka voi mennä pilalle hankaamisesta tai esim. kuivuneesta suolavedestä. Suodin on paljon helpompi ja turvallisempi puhdistaa kuin objektiivin pinta"
Ainut suodin on minulla pyörö polarisaatiosuodin, parilla eri kokoisella kierteellä. Hyvä suodin, kun muistaisi vain käyttää. Nykyään kun kuvaaminen on enempi räpsimistä, siinä suodin ja jalusta monesti unohtuu.
Näin luki Digitarvikkeen sivulla: "Täysin neutraali UV-suodin ei juuri digikamerassa paranna kuvan laatua, mutta on sitäkin tärkeämpi suoja kameran omalle objektiiville. Objektiivien etulinssin pinnassa on heijastuksia estävä herkkä kalvopinnoite, joka voi mennä pilalle hankaamisesta tai esim. kuivuneesta suolavedestä. Suodin on paljon helpompi ja turvallisempi puhdistaa kuin objektiivin pinta"
Juuri suojausominaisuuden takia minulla on uv-suodin maastossa käytettävässä yleisobjektiivissa (Tamron DiII 18-270 mm d 72 mm). Vettä, pölyä, kosketuksia ja raapaisuja.
Millä voitelen putken käsitarkennusta, kun sen "pitokitka" pyörittäessä on liian suuri?
On. Valokuvaajia on kahdenlaisia. Sellaisia jotka ottaa kuvan kameralla valmiiksi, että se vastaisi nähtyä. Sitten niitä jotka räpsäsee kuvan, ja käsittelee sitä tuvan lämmössä, muistellen että minkä näköinen kohde oli oikeasti.