rekisteriseloste

Kirjoittaja Aihe: Primus 2450 ruostuminen: palopommi vaiko kultakimpale kärrin lämmitykseen?  (Luettu 2945 kertaa)

Vemppu
  • Karavaanari
  • Aiheen aloittaja
  • Viimeksi paikalla: 7.10.2014 kello 12:26
Moro

Kysytäänpäs taasen Primuksesta :-) Kokeilin irtaallaan olevaa Primuksen 2450 pannua tulille ja kontaktien puhdistelun jälkeen lähtikin hyvin tohisemaan. Se ajastinrele/suojarele on aika rujon näköinen mutta niin se vain vielä toimi  :o

Mutta; pannu on (ainakin) pinnaltaan melko ruosteinen. Pintakuori on ruostunut puhki siitä saumasta joka suunnilleen pöntön puolessa välissä kiertää hehkun alapuolella koko hoidon ympäri. Tuo vaippa vaikuttaisi olevan ruuveilla kiinni ja jonkunlaisella ilmaraolla ehjistäkin kohdistaan.

Nyt kiinnostaisikin, ennenkuin alan pannua fiksaamaan ja purkamaan enemmän, onko tuo mahdollisesti ruostunut jo korjaamattomaan kuntoon > hehkun alapuolelta ulkovaipan sauman ruostereiästä pukkaa lämmintä ilmaa ja ihankuin liekkikin siitä olisi näkynyt > liekö koko paketti palanut ja ruostunut totaalisen puhki?

Räjäytyskuva, jossa näkyisi palopesä, palokaasujen kierto ja vesivaipan sijainti olisi siis aika kova juttu jottei purkaisi suotta jos jo rakennekuvien pohjalta tulisi romurauta -tuomio  :-\ Muuten pitänee lyödä atomeiksi ja katsoa miten pahassa kunnossa kattila on. Siinähän se selviäisi kun purkaisi.

Knaus-90
  • Karavaanari
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 23:16
  • Klaukkala
Kyllähän se pannu,kannattaa purkaa ja katsoa missä kunnossa on.
Se hehkun ympärillä oleva vaippa, on poskipelti nimeltään, ja se on aika helppo vaihtaa.
Ainut että sen joutuu tekemään.Infon puolella niitä teki ja myi, muistaakseni Olvi-Pekka.
Tärkein osa on se arinapohja, jos se on ehjä kannattaa siitä pannu tehdä.
Jos siinä on ollut nesteet sisällä hiljattain, niin se pannu-osakin on varmaan ehjä,
sen voi kokeilla vedellä, kun on purkanut.

Melkoisesta ruosteläjästä, olen itsekin pannun tehnyt. siihen joutuu vaan haalimaan osia
ja tekemään töitä. Siksi siitä raadosta, ei viitsi paljoa maksaa.

perho-ukko
  • Kaikkien kaveri Sr.
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 15:31
  • Kun filetillä fileoi Fiiliksessä,tulee hyvä fiilis
Moro

Kysytäänpäs taasen Primuksesta :-) Kokeilin irtaallaan olevaa Primuksen 2450 pannua tulille ja kontaktien puhdistelun jälkeen lähtikin hyvin tohisemaan. Se ajastinrele/suojarele on aika rujon näköinen mutta niin se vain vielä toimi  :o

Mutta; pannu on (ainakin) pinnaltaan melko ruosteinen. Pintakuori on ruostunut puhki siitä saumasta joka suunnilleen pöntön puolessa välissä kiertää hehkun alapuolella koko hoidon ympäri. Tuo vaippa vaikuttaisi olevan ruuveilla kiinni ja jonkunlaisella ilmaraolla ehjistäkin kohdistaan.

Nyt kiinnostaisikin, ennenkuin alan pannua fiksaamaan ja purkamaan enemmän, onko tuo mahdollisesti ruostunut jo korjaamattomaan kuntoon > hehkun alapuolelta ulkovaipan sauman ruostereiästä pukkaa lämmintä ilmaa ja ihankuin liekkikin siitä olisi näkynyt > liekö koko paketti palanut ja ruostunut totaalisen puhki?

Räjäytyskuva, jossa näkyisi palopesä, palokaasujen kierto ja vesivaipan sijainti olisi siis aika kova juttu jottei purkaisi suotta jos jo rakennekuvien pohjalta tulisi romurauta -tuomio  :-\ Muuten pitänee lyödä atomeiksi ja katsoa miten pahassa kunnossa kattila on. Siinähän se selviäisi kun purkaisi.
  Oliko pannu tuollainen,noin siitä selviää !!

Vemppu
  • Karavaanari
  • Aiheen aloittaja
  • Viimeksi paikalla: 7.10.2014 kello 12:26
Tuommoinenhan se on kuin Perho-Ukonkin kuvassa. Ei tosin ihan noin ruosteinen kuitenkaan  ;D

Pitääpä tempaista tuhisija huomenna atomeiksi ja katsoa minkälaista peltiä sieltä sisältä löytyy. Jos tuo poskipelti on ainoa ongelmakohta niin tuohan on helpohkosti korjattu.

RR
  • Karavaanari
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 20:25

Dorotea
  • Kaikkien Kaveri
  • Viimeksi paikalla:27.12.2012 kello 08:21
Kaivelin hieman vanhoja kuvia 2450 pannusta. Tässä lainatut kuvat.














Jushi69
  • Kaikkien Kaveri
  • Viimeksi paikalla: 4.10.2014 kello 07:17
  • Ahdin määrää tahdin
No onhan hieno kuvagalleria Dorolla.
Kiitos tästä. ;D

putkimies
  • Karavaanari
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 21:59
 On minulla suuri luottamus Primus 2450 lämmittimeen. Siinä on nerokas turvarakennne, sekä sähkön että kaasun (hetkelliseenkin) katkeamiseen, eikä esim. väärän seoksen johdosta tuleva häkä voi mitenkään  ajautua asuintiloihin. On minulla perinpohjin varauksellinen suhtautuminen kaasuvehkeisiin. Mutta Primukseen luotan.  :)

Vemppu
  • Karavaanari
  • Aiheen aloittaja
  • Viimeksi paikalla: 7.10.2014 kello 12:26
Tai sitten ostat multa jo korjatun tilalle:

http://karavaanari.org/index.php/topic,2087.0.html
Nopes, homman juju kun on tämä TI-ajatelma niin kaupalliset ratkaisut eivät ole vaihtoehto  :P Mutta jahka olen viikon tuon omani kanssa turhaan ähissyt niin sitten ehkä ajatus menee toiseksi  ;D

Doroteal:ta hyvät kuvat, kiitokset niistä.

Vemppu
  • Karavaanari
  • Aiheen aloittaja
  • Viimeksi paikalla: 7.10.2014 kello 12:26
Niinpä poksahti Primus palasiksi ja takaisin kokoon... Ei siinä muuta ollut kuin se poskipelti ruostunut. Vesitila on ehjä, palotila ruosteinen mutta ehjä ja arina (vai mikä se nyt virallisesti on) samaten ehjä verkkoja myöten.

Vääntelin 1mm pellistä uuden poskipellin, putsailin sisältä ja hankailin ruosteita pois, nykäisin vähän maalia pintaan ja lyötiin nippuun. Päivä työtä ja kummasti kattila siistiytyi. Johdotus pitää vetää vielä uusiksi kun vihreäksi hapettuneet abikot ja katkeilleen tuntuset johdot eivät oikein herätä luottamusta. Sen jälkeen sitten laitan koko systeemin irrallaan tunniksi puhisemaan pattereiniin ja ajan ns. piilevät viat siitä ulos .-)

Eiköhän sillä kärry pysy lämpöisenä ja kelkasta jäät tipahda tulevana talvena  8)

Vemppu
  • Karavaanari
  • Aiheen aloittaja
  • Viimeksi paikalla: 7.10.2014 kello 12:26
Jeps, lämmitin koeponnistettu ja toimivaksi todettu...

Pikkaisen jäi kaivelemaan kun en kipinäsytystä siihen yksintulin laittanut mutta hyvinhän tuo tulpallakin leimahtaa. Turvatoiminnot toimivat sikäli kuin osasin testata, syttyy hyvin ja tulta ei näy väärissä paikoissa. Eikun vaan paikkaa kärristä sille etsimään ja tutustumaan ohjauspaneelin ja sähköpatruunan elämään  :P

Knaus-90
  • Karavaanari
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 23:16
  • Klaukkala
Testasitko myös ajastinreleen toiminnan,ne yleensä hapettuu, jos
ei välillä huolla. Eli kaasupullo kiinni ja pannu päälle, virrat pitää
katketa pannulta, noin 1min 45sek kuluttua.

Vemppu
  • Karavaanari
  • Aiheen aloittaja
  • Viimeksi paikalla: 7.10.2014 kello 12:26
Testasitko myös ajastinreleen toiminnan,ne yleensä hapettuu, jos
ei välillä huolla. Eli kaasupullo kiinni ja pannu päälle, virrat pitää
katketa pannulta, noin 1min 45sek kuluttua.

Jeps, magneettiventtiili räpsähti kiinni. Aika pitkään se tuntui auki pysyvän mutta pamahti sitten lopulta. Samaten kiehuminen katkaisi hommat aika nopsaan.

Knaus-90
  • Karavaanari
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 23:16
  • Klaukkala
Jeps, magneettiventtiili räpsähti kiinni. Aika pitkään se tuntui auki pysyvän mutta pamahti sitten lopulta. Samaten kiehuminen katkaisi hommat aika nopsaan.

No sittenhän kaikki ok.

Vemppu
  • Karavaanari
  • Aiheen aloittaja
  • Viimeksi paikalla: 7.10.2014 kello 12:26
Pannun varorelettä piti kuitenkin vähän roplata = herkistää. Vähän putsailua ja vähän säätämistä niin alkoi katkoa luotettavasti ja toistuvasti 1.50 paikkeilla magneettiventiilin virtoja. Ennen herkistystä oli enemmän sellainen toimii/ei toimi malli. Uuden hinnan kun näin niin tulin siihen tulokseen että katsotaanpas mitä se laatikko on syönyt.

Siinä kun tuota relettä herkistin niin tuli mieleen että on näillä kaasuun liittyvillä vermeillä ja niiden sisällä olevilla komponenteilla aika suolainen "jalostumisarvo". Tuokin turvarele on kaksikärkinen rele joissa toisia, Bi-metalli kärkiä lämmitetään silloin kun pannulle tulee virtaa mutta pyrostaatti ei ole vielä havainnut tulta ja katkaissut hehkua/turvareleen bi-kärkien lämmitystä. Kun ne bi-kärjet tarpeeksi lämpiää niin mekanismi laukaisee tulevan virran kärjet auki = katkaisee pannulta virran. Kunnossa ollessaan siis yksinkertainen ja luotettava toiminta. Vikakohtia lähinnä mekaaniikan jumittaminen, lämmityskelan(?) kuolema ja Bi-metallin muistin fakkiutuminen. Noista kaikki muut paitsi kelan kuolema on helpohkosti fiksattavissa.

Jos uusi rele maksaa 158€ (vaikka se olisikin sähköinen jolloin komponentit tuohon mekaanisen tapaiseen toimintaan kustantaa lonkalta heitettynä muutama euro) niin kyllä tulee tunne että turvallisuudella ja sen hakemisella rahastetaan... Kyllähän kaasun ja kaikkien energialähteiden kanssa pitää tarkkana olla mutta siltikin.

 

Sivustoa katsottu kertaa

Ubuntu, täysiverinen käyttöjärjestelmä.

karavaanari.org powered by Debian Linux


anything