rekisteriseloste

Kirjoittaja Aihe: 4. Projekti, retkeilyauto  (Luettu 16671 kertaa)

*****
  • Matkailija
  • Aiheen aloittaja
  • Viimeksi paikalla: 5.10.2014 kello 15:18
4. Projekti, retkeilyauto
« : 1.05.2011 kello 21:57 »
Projekti on edennyt puoleen väliin, suunnittelu on saatu tehtyä ja käytännön toteutus on alkanut. Aikomus olisi saada auto retkeilykuntoon kesän aikana. Lattian eristys on aloitettu liimaamalla lattiaan esimmäinen kerros Nomalen polyeteeniä.

Kaikenlaisia rakentamiseen liittyviä mielipiteitä ja vinkkejä otetaan mielenkiinnolla vastaan.

*****
  • Karavaanari
  • Viimeksi paikalla:15.07.2012 kello 16:12
Vs: 4. Projekti, retkeilyauto
« Vastaus #1 : 1.05.2011 kello 22:51 »
Vinkkejä ei kyllä osaa tällä matkailulaitekokemuksella antaa ;D. Mutta näin tekniikan miehenä tämmösiä rojekteja on erittäin mielenkiintoista seurailla, että minkämoinen tilaihme tuosta tuleekaan. Ei muutakun paljon kuvia ja juttua vaan tänne kun homma etenee, sekä onnea projektille.

Tuleeko autoon kenties lattialämmitys vai miten lämpiää?

*****
  • Karavaanari
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 19:03
Vs: 4. Projekti, retkeilyauto
« Vastaus #2 : 1.05.2011 kello 23:23 »
  Onpa hieno auto.   ...Olkaapas nyt sitten tarkkana ettei vaan kukaan mainitse autoa Fiatiksi. Se on ankara solvaus Citikan omistajalle. ;)

  Jos asentaa trumatikin lämmittimen, esim 6002EH:n niin asentamalla sen lämpöpuhallusputkien suuttimet kulkuosuuksilla lähelle lattian pintaa, niin kas vain, suuttimista tuleva lämminilma lämmittää lattian miellyttäväksi. Niin ja tuota Trumtikia saa myös diesel käyttöisenä jos on ajatus kaasuton ajoneuvo.

*****
  • Karavaanari
  • Viimeksi paikalla: 4.10.2014 kello 08:28
Vs: 4. Projekti, retkeilyauto
« Vastaus #3 : 1.05.2011 kello 23:37 »
Juu, laita ihmeessä kuvia projektin edetessä. Itselläkin ajatuksena tehdä Jumper III:sta jossain vaiheessa jonkinlainen retkeilyauto, kunhan tässä muita projekteja saa alta pois... Ellen sitten satu löytämään kaupasta valmista järkevään hintaan. Tällä hetkellä tarjonta on aika niukkaa.

Onko tuo pitkällä peräylityksellä oleva auto, vai itsekö nuo helmavalot ruuvasit? Mistä tuon penkkiaihion hommasit, vai tuliko mukana?

Tuossa vaiheessa, kun helmakotelot on auki, on helppo työntää sinne kotelonsuoja-aine. Muista tehdä, ellet ole jo tehnyt...
« Viimeksi muokattu: 1.05.2011 kello 23:52 kirjoittanut Komissarov »

*****
  • Matkailija
  • Aiheen aloittaja
  • Viimeksi paikalla: 5.10.2014 kello 15:18
Vs: 4. Projekti, retkeilyauto
« Vastaus #4 : 2.05.2011 kello 21:55 »

Auton lämmitys hoidetaan Truma Kombi 6D:n avulla, pääsääntöisesti lämpiää ilmalla mutta lattiaan tulee lisäksi lämmittimen vesikierto, joka pitää lattiatermostaatin avulla lattiapinnan sopivan lämpöisenä.
Istuinrunko tuli Sarka Caravan / Reimolta. Se on erityisesti Tee Se Itse- miehille sopiva hyväksytty istuinrunko kaksilla turvavöillä.
Auto on yli 6 m pitkä, joten siinä oli vakiona jo sivuvalot, Citroen Jumper H4L2.

Esimmäisen eristekerroksen asennuksen jälkeen lattiaan näkyville jääneet peltipinnat ja raot on suojattu Noise Killerillä. Lattialämmitys putket ja lattian koolaus on asennettu. Viimeisessä kuvassa vielä umpisoluinen polyeteeni eriste kerros lisätty koko lattialle.

*****
  • Kaikkien kaveri Sr.
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 21:44
  • Vaunussa On Pyörät
    • Duunikrääsää
Vs: 4. Projekti, retkeilyauto
« Vastaus #5 : 3.05.2011 kello 08:10 »
Taitaa tulla parempi kuin tehdastekoisesta ja paljon  ;D

*****
  • Karavaanari
  • Viimeksi paikalla:eilen kello 23:52
  • Häme
Vs: 4. Projekti, retkeilyauto
« Vastaus #6 : 3.05.2011 kello 17:19 »
Komea aihio, josta teet retkeilyautoa. Olethan huomioinut, että valmiissa versiossa on vapaata sisäkorkeutta 190 cm. On verovapauden edellytys matkailuautossa.
http://www.ake.fi/pdf/matkailuauto.pdf

Menestystä projektille!

*****
  • Karavaanari
  • Viimeksi paikalla: 4.10.2014 kello 08:28
Vs: 4. Projekti, retkeilyauto
« Vastaus #7 : 3.05.2011 kello 23:37 »
Olethan huomioinut, että valmiissa versiossa on vapaata sisäkorkeutta 190 cm. On verovapauden edellytys matkailuautossa.

Jumper III:ssa sisäkorkeus riittää kyllä, jos ei ahnehdi kattoeristeiden kanssa, sisäkorkeus on muistaakseni 195 cm. Vai oliko jopa niin, ettei eristeitä edes lasketa mukaan..? :o

Vaikka eipä se aina niin tarkkaa tunnu olevan. Tuon 190 cm vaatimuksen perusteella Jumper I & II:sta, kuten ei vastaavista Boxereista ja Ducatoistakaan tehtyjä retkeilyautoja pitäisi verottomina olla olemassakaan, niissä kun on sisäkorkeus 188 cm. Enpä kuitenkaan usko niistä veroja juuri maksetun...

Edit: Jumper III H2 sisäkorkeus on 1932 mm. Tuo mainitsemani eristeiden huomiotta jättäminen koskee pakettiauton sisämittoja. Epäilenpä, vaikuttaako se tässä tapauksessa mitään, kun lopullinen tuote tulee olemaan matkailuauto. Lainaus Trafilta:

"Umpinaisella tavaratilalla varustetun pakettiauton tavaratila mitataan siinä varustuksessa, jonka mukaisena valmistaja on ajoneuvon toimittanut ennen ajoneuvoon asennettavia kuormatilan suojia, lämpö- tai muita vastaavia eristeitä. Valmistajan asentamat kuormatilan suojat, lämpö- tai muut vastaavat eristeet voidaan jättää ottamatta mittauksessa huomioon, jos vastaava auto on tilattavissa myös ilman näitä varusteita".

Eli ainakin itse olisin varovainen sen kattoeristeen paksuuden kanssa...
« Viimeksi muokattu: 4.05.2011 kello 09:45 kirjoittanut Komissarov »

*****
  • Päivämatkailija
  • Viimeksi paikalla: 2.11.2014 kello 18:23
Vs: 4. Projekti, retkeilyauto
« Vastaus #8 : 3.08.2011 kello 11:19 »
Miten ajattelit tehdä seinien eristyksen.Ettei tule kondensiovettä ja ruostu koko auto pilalle.Onko jätettävä ilmarako pellin ja eristyksen väliin.

*****
  • Matkailija
  • Aiheen aloittaja
  • Viimeksi paikalla: 5.10.2014 kello 15:18
Vs: 4. Projekti, retkeilyauto
« Vastaus #9 : 10.10.2011 kello 19:13 »
Peltikuoriseen autoon muodostuu sisäpuolelle aina kondensio vettä. Vesi valuu alas seiniä pitkin ja helmakoteloiden kautta ulos. Kondension vähentämiseksi tässä autossa seiniin on liimattu tiivisti peltiin kiinni K-Flex St solumuovia, siinä on liima jo valmiina. Levyt on liimattu kaikkiin mahdollisiin paikkoihin. Niihin kohtiin, joihin levyä ei voi liimata on pellin pintaan levitetty liuotinvapaata Noisekilleriä ja sen päälle ilmastointiteippiä. Katon vaakapalkit on täytetty umpisoluisella 2-k polyuretaanilla, joka ei ime vettä.
Tärkeätä onkin että kaikki eristämiseen käytetyt aineet eivät ime eivätkä sido kosteutta, styrox ja tavalliset polyuretaanilevyt eivät ole sopivia. Seinien vaakapalkit on täytetty ulkopinnalta niin isolta alalta kuin mahdollista Nomalen polyeteeni levyllä ja sen jälkeen palkit on vielä täytetty Ewona villalla, joka ei sekään ime vettä. Pystypalkkkeihin on lisätty lisätty tätä samaa villaa, kuitenkaan ei aivan tiiviisti että vedet pääsee valumaan alaspäin.
Tässä pääpiirteittään ajatukset mitä eristämisessä on noudatettu, tulevaisuudesta ei ole tietoakaan.

*****
  • Karavaanari
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 07:43
Vs: 4. Projekti, retkeilyauto
« Vastaus #10 : 10.10.2011 kello 20:19 »
rupiaakohan auto vain suhisemaan tollasilla eristyksillä? Käy pian sillain, että ajat vahingossa maksimikierroksilla.  ;)

*****
  • Päivämatkailija
  • Viimeksi paikalla: 8.07.2013 kello 17:22
Vs: 4. Projekti, retkeilyauto
« Vastaus #11 : 4.12.2011 kello 19:46 »
Olisko lisää kuvia ja rakentelusta tietoa. Olis tarkoitus tehdä vastaava PÖSÖSTÄ ja jättää se kuorma-autoksi.

*****
  • Matkailija
  • Viimeksi paikalla:22.09.2014 kello 09:21
Vs: 4. Projekti, retkeilyauto
« Vastaus #12 : 28.12.2012 kello 16:25 »
Mitenhän noiden koteloiden eristely jälkeenpäin onnistuisi, kun meinaa olla lämpökameran mielestä kylmäsiltoja tuossa omassa autossa? Ovet eristin jo, pitäs ottaa uusia kuvia niistä.

*****
  • Kaikkien Kaveri
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 22:18
  • Kellos Chevyjä ja Matkaaja 460
Vs: 4. Projekti, retkeilyauto
« Vastaus #13 : 28.12.2012 kello 17:58 »
Mitenhän noiden koteloiden eristely jälkeenpäin onnistuisi, kun meinaa olla lämpökameran mielestä kylmäsiltoja tuossa omassa autossa? Ovet eristin jo, pitäs ottaa uusia kuvia niistä.
(Kuva piiloitettu, klikkaa tätä niin näet kuvan.)
jos koteloissa on riittävän paljon reikiä niin ne pystyy täyttämään yksikomponettisella vaahdolla kun sen tekee matilla ja jos reikiä ei oo kovin paljon niin osaava kaveri täyttää ne kaksikomponenttisella vaahdolla särkemättä autoa, juuri muuta kunnon eristystä mielestäni koteloon ei saaa

*****
  • Yleisvalvoja
  • Kaikkien kaveri Sr.
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 22:29
Vs: 4. Projekti, retkeilyauto
« Vastaus #14 : 28.12.2012 kello 18:56 »
Oisko ollut iso menetys sisäleveydessä (2x 30mm), jos olisi tehnyt 30mm SPU levyllä sisäpuolisen eristyksen. Samalla olisi tullut kosteussulku tiivistetyin saumoin. Auton kotelot olisivat jääneet kylmälle puolelle..  ;D Työnä olisi vaan paljon helpompi  :-X

Ei taida mitenkään saada kaikkia koteloita täytettyä eristeellä, ja vaikka saisikin, jää itse pell(e)istä kylmäsillat  Thumbd

 

Sivustoa katsottu kertaa

Ubuntu, täysiverinen käyttöjärjestelmä.

karavaanari.org powered by Debian Linux


anything