rekisteriseloste

Kirjoittaja Aihe: Sprite Cosmos Quattron kesäsiivousta  (Luettu 41491 kertaa)

*****
  • Karavaanari
  • Viimeksi paikalla:21.06.2019 kello on 22:56
  • Kellokoski
Vs: Sprite Cosmos Quattron kesäsiivousta
« Vastaus #45 : 25.05.2014 kello on 00:05 »
Niin minullekin vaimo sanoi että juhannukseksi on oltava valmis.  5 viikkoa otti solikan remontti. .

*****
  • Karavaanari
  • Aiheen aloittaja
  • Viimeksi paikalla: 3.02.2021 kello on 18:57
Vs: Sprite Cosmos Quattron kesäsiivousta
« Vastaus #46 : 29.06.2014 kello on 07:46 »
Juhannus tuli ja meni, eikä me vielä vaunussa keritty nukkumaan. Muut työt tahtoo haitata kovasti vapaa-aikaa... Mutta joka päivä edistyy jonkin verran. Seuraava tavoite ensiyöpymiselle on kolmen viikon päästä. Vielä pitää rakentaa takakaaret ja muutama pätkä yläjuoksua, muutama pysty vasempaan seinään, pätkät etukaaria, mahdollisesti vasemman puolen alajuoksut ja sen jälkeen lätkiä eristeet ja levyt seiniin.



Parempia kuvia saattaa saada joskus. ;D

Niin, ja kun katsoo noita Solikka-projekteja, niin onhan niissä uskomattoman yksinkertainen rakenne. Britit ei osaa tehdä mitään yksinkertaisesti. Ei edes asuntovaunua. :(

*****
  • Karavaanari
  • Aiheen aloittaja
  • Viimeksi paikalla: 3.02.2021 kello on 18:57
Vs: Sprite Cosmos Quattron kesäsiivousta
« Vastaus #47 : 10.07.2014 kello on 06:10 »
Takakaarten teko aloitettu, liimaillaan 6,5mm vaneriliuskoista suoraan paikoilleen. Yläjuoksu liki valmis toiselta puolelta. Katon runko muutamaa pikkujuttua vaille valmis. Toisen puolen seinä alajuoksuja myöten valmis. Seinämävahvuutta nostettiin 22->30mm, joten aiemmin tehtyihin kohtiin joutuu nitomaan 8mm vahvan lisäriman.

*****
  • Karavaanari
  • Aiheen aloittaja
  • Viimeksi paikalla: 3.02.2021 kello on 18:57
Vs: Sprite Cosmos Quattron kesäsiivousta
« Vastaus #48 : 14.07.2014 kello on 13:42 »
... Ja yksinpuhelu jatkuu. Takakaari toisella puolella valmis. Viimeisetkin kalusteet, eli keittiö, heivattu kuutamolle. Alajuoksu menee takavasemmaltakin vaihtoon, toivottavasti etummainen on kuiva ja kova. Ensimmäinen eristepala liimattu seinään! PU-vaahdon turpoavuus vaan tuottaa hieman ongelmia, useaan kertaan kampaamalla ja pariin kertaan asentamalla ja irroittamalla jäi edelleen vähän pullottamaan.

Kauhia kiire.

*****
  • Karavaanari
  • Aiheen aloittaja
  • Viimeksi paikalla: 3.02.2021 kello on 18:57
Vs: Sprite Cosmos Quattron kesäsiivousta
« Vastaus #49 : 14.07.2014 kello on 20:26 »
Heikkolaatuisia kuvia todisteeksi etenemisestä:

Tämmöistä kukkamultaa siellä takakaarissa oli:


Uusi ja vanha alajuoksu vierekkäin. Arvaatko, kumpi on kumpi?


Tilanne aamupäivältä:



Loppukevennyksenä Trumaticin puhallin. Ei tainnut paljoa ilma virrata....



Ihan hyvällä hetkellä alkoi satamaan, kun koko vaunun katto on auki. Kaksi katon poikkisaumaa vuotaa kuin seula, nyt on ämpäreitä keräämässä enimpiä vesiä. Noita ei oikein saa tiivistettyä, täytyy laittaa ulkopuolelle kunnollinen peitelista liimamassalla. Olen jo aiemmin katsellut tuosta toisesta, että vuotaako se vai ei, mutta ajattelin veden tulevan jostain katon nurkasta ja valuvan pokkausta pitkin toiseen reunaan. Tunteroisen on satanut, ja ämpärien pohjalla oli jo pari senttiä vettä ???

*****
  • Kaikkien kaveri Sr.
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 08:02
  • Lempäälä
Vs: Sprite Cosmos Quattron kesäsiivousta
« Vastaus #50 : 31.07.2014 kello on 23:03 »
   Minä kanssa oon ajatellu, että takimmainen katon poikkisauma vuotaisi. Tuntuu klonksuvan hiukan, ja kosteus on noussut. Ostin valkoista teippiä, jolla tilapäisesti paikkasin, ensin kokeilin ilmastointiteippiä, osui niin huonoa että vain liima jäi kattoon.
  Ehkä joskus laitan alumiinisoirot päälle, ihan oikea sauman kiristäminen on minulle liian vaikea homma. Ajattelin liimamassan lisäksi laittaa paine tiiviit pop-niitit soiron reunoihin.
  Tuohon "Tony N" vauhtiin pystyy tuskin kukaan muu? Minullakin meni talvi vessan seinän ja listojen tiivistämisen kanssa.

*****
  • Karavaanari
  • Aiheen aloittaja
  • Viimeksi paikalla: 3.02.2021 kello on 18:57
Vs: Sprite Cosmos Quattron kesäsiivousta
« Vastaus #51 : 1.08.2014 kello on 21:39 »
Vaunu edistyy hyvää tahtia, vanhaa puuta on enää etukaaret ja pätkä toista takakaarta, sekä muutama pieni pätkä keulassa ja perässä.

Hommasin myös loistavaa liimaa, eristelevyjen liimaamiseen tarkoitettua liimavaahtoa. Merkki unohtui, oli joku erikoisempi. Samaa värkkiä kuin Tytan Styro 753 ja Sika Fixfoam. Tuntuu liimautuvan hyvin niin puu kuin eristekin. Tarkkana saa silti tuollakin olla turpoamisen kanssa, ettei pellit pullistele.

Edit: kuvia ette saa, ennen kuin läppäriin löytyy uusi laturi ukkosen rikkoman tilalle.

*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 08:04
  • Autossa on pyörät
Vs: Sprite Cosmos Quattron kesäsiivousta
« Vastaus #52 : 1.08.2014 kello on 22:52 »
Mulla on latureita kymmenittäin  Thumb

*****
  • Kaikkien kaveri Sr.
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 08:02
  • Lempäälä
Vs: Sprite Cosmos Quattron kesäsiivousta
« Vastaus #53 : 1.09.2014 kello on 08:02 »
   Minä kanssa oon ajatellu, että takimmainen katon poikkisauma vuotaisi. Tuntuu klonksuvan hiukan, ja kosteus on noussut. Ostin valkoista teippiä, jolla tilapäisesti paikkasin.
   Vaikka sadekausi alkoikin, niin kosteus ei ole noussut. Ilmeisesti katon sauma on päästänyt vettä tupaan, syksyllä tietänee tarkemmin, kun oikeat syyssateet alkavat?

*****
  • Karavaanari
  • Aiheen aloittaja
  • Viimeksi paikalla: 3.02.2021 kello on 18:57
Vs: Sprite Cosmos Quattron kesäsiivousta
« Vastaus #54 : 1.01.2015 kello on 23:17 »
Suututtaa. Vaunu on seissyt vanhempien pihalla talviteloilla, mutta katossa on ollut yksi vuoto ja ovi vuotaa seulana kaiken sisälle. Pari puuta vaihtokunnossa ja takakaarissa hometta ja tummentumaa, lattialla märkää, siellä täällä muutamissa puissa homepilkkuja. Kattopellissä kondensiovettä litratolkulla.

Surkeus, kesällä kun tilkitsin kaikki vuodot ja rankkasateellakin näytti pysyvän rutikuivana.

Huomenna vaunu lähtee lämpimään talliin, ja olkoot siellä niin pitkään, että kaikki tiivisteet, listat ja eristeet on paikoillaan. Harmi vaan, että talli on niin kaukana, että siihen menee pitkä aika. Vielä pahimmoilleen elämäni kiireisin vuosi alkamassa.

Meinasi lähteä jo koppi päältä siltä seisomalta, mutta kantavuus jää trailerina turhan alas, niin jatketaan vaununa. Ja jos vielä joskus korjaan kosteusvaurioisen vaunun, niin kerralla pellit rullalle, kaikki muu matalaksi ja sen jälkeen rakentaen elementti kerrallaan tallin lattialla. Poistuu sata ongelmaa, työn laatu paranee potenssiin 5 ja homma nopeutuu hurjasti, ku ei tarvitse värkkäillä tukia ja puristimia, vaan voi käyttää liimauksissa painoja. Ja pellit ei kupruile.

*****
  • Karavaanari
  • Viimeksi paikalla:30.09.2023 kello on 20:42
Vs: Sprite Cosmos Quattron kesäsiivousta
« Vastaus #55 : 1.01.2015 kello on 23:33 »
Ja jos vielä joskus korjaan kosteusvaurioisen vaunun, niin kerralla pellit rullalle, kaikki muu matalaksi ja sen jälkeen rakentaen elementti kerrallaan tallin lattialla. Poistuu sata ongelmaa, työn laatu paranee potenssiin 5 ja homma nopeutuu hurjasti, ku ei tarvitse värkkäillä tukia ja puristimia, vaan voi käyttää liimauksissa painoja. Ja pellit ei kupruile.

Tästä voi  olla montaa mieltä, mutta useinmiten taitaa olla järkevämpää ostaa kuiva/kuivahko vaunu ja ylläpitää sitä, kuin aivan lahoista värkätä vaunua (usein kun sitten vielä käy niin, kuin kerroit, että uudelleen kastuu)

*****
  • Karavaanari
  • Aiheen aloittaja
  • Viimeksi paikalla: 3.02.2021 kello on 18:57
Vs: Sprite Cosmos Quattron kesäsiivousta
« Vastaus #56 : 1.01.2015 kello on 23:50 »
Toisaalta itse tekemällä saa tehtyä usein juuri sitä mitä haluaa, ja mitä välttämättä valmiina saa. Helpolla tässä elämässä ei tarvitse päästä.

Projekteja minulla on enemmänkin ja isompiakin, tässä projektissa sattui vaan tulemaan lokaa niskaan heti muidenkin projektien verran, pääsyynä käytettävissä olevien tallien rajallinen korkeus.

*****
  • Karavaanari
  • Viimeksi paikalla:19.03.2016 kello on 22:32
Vs: Sprite Cosmos Quattron kesäsiivousta
« Vastaus #57 : 2.01.2015 kello on 12:47 »
Toisaalta itse tekemällä saa tehtyä usein juuri sitä mitä haluaa, ja mitä välttämättä valmiina saa. Helpolla tässä elämässä ei tarvitse päästä.

Projekteja minulla on enemmänkin ja isompiakin, tässä projektissa sattui vaan tulemaan lokaa niskaan heti muidenkin projektien verran, pääsyynä käytettävissä olevien tallien rajallinen korkeus.

Juuri näin. Itse tekemällä saa itelleen mieluisan. Ja on se eri reissata kun näkyy oma kädenjälki. Mukavahan nuita on tuunailla. ;)

*****
  • Karavaanari
  • Aiheen aloittaja
  • Viimeksi paikalla: 3.02.2021 kello on 18:57
Vs: Sprite Cosmos Quattron kesäsiivousta
« Vastaus #58 : 2.01.2015 kello on 19:57 »
Pyh, yks talavihan ei mulle rupia. Kauas jos vie, niin rojekti lakkaa etenemästä kokonaan. Vetäsin somasti butyyliä vuotavaan saumaan, porasin oven alareunan alimpaan kohtaan parit vedenpoistoreiät ja tilkittin ovenkarmeja. Lisäks lisäilin eristeitä sinne tänne kuiviin paikkoihin ja järjestelin vähän ilmanvaihtoa uusiksi. Hain vielä äsköttäin B-kaupasta poistopuhaltimen, jonka laitan kellolla poistoräppänään. Lämmitin huutaa nyt isolla teholla vaunussa ja kattoluukku on auki, joten luulis pahimman kosteuden pakenevan reippaasti, jotta pakkanen pääsee kunnolla kuivattelemaan paikkoja. Toivottavastitalvi pysyy pitkästi pakkasen puolella eikä humppaa nollan molemmin puolin!

*****
  • Karavaanari
  • Aiheen aloittaja
  • Viimeksi paikalla: 3.02.2021 kello on 18:57
Vs: Sprite Cosmos Quattron kesäsiivousta
« Vastaus #59 : 5.01.2015 kello on 15:03 »
Tilailin Trotecilta adsorptioilmankuiva imen. Joskohan ens plussakeleillä sais kosteus kyytiä.