rekisteriseloste

Kirjoittaja Aihe: Mitä ihmettä! Jaa, että BE-korttikin vielä?  (Luettu 30190 kertaa)

*****
  • Karavaanari
  • Viimeksi paikalla: 5.02.2022 kello on 21:05
  • Herrasmies kalavaanari
Vs: Mitä ihmettä! Jaa, että BE-korttikin vielä?
« Vastaus #75 : 12.07.2013 kello on 08:36 »
Selvennykseksi: ajokorttiluokan riittävyys katsotaan aina papereista, todellisella massalla ei ole merkitystä. Yhdistelmän laillisuus perustuu pääsääntöisesti todellisiin massoihin. Jos on epäselvää, aina voi vaatia vaakapartion paikalle. Tuleeko, se on sitten toinen asia. Näyttövelvollisuus on joka tapauksessa poliisilla, sanokoot laiskuuttaan mitä hyvänsä, itse ei tarvitse lähteä vaakalappua hakemaan mistään katsastuskonttorilt a tai soramontulta... Toisaalta taas, jos itse on yhtään epävarma, mitä se kärry ihan oikeasti painaa, kannattaa suosiolla otta mitä ylhäältä annetaan. Jos kovan pullikoinnin jälkeen onkin itse väärässä, on kaikki sen jälkeen erinomaisen hankalaa...

Trafin edustaja sanoi kun kysyin että laillisuus perustuu todellisiin massoihin mutta koska ainoa mistä ajokortin riittävyys voidaan katsoa on paperit niin poliisi toimii näin. Mutta tästä on poliisilla selvästi vähän eriäviä käytäntöjä, tämän olen poliisilta varmistanut.

*****
  • Kaikkien Kaveri
  • Viimeksi paikalla:25.06.2023 kello on 20:56
Re: Vs: Mitä ihmettä! Jaa, että BE-korttikin vielä?
« Vastaus #76 : 12.07.2013 kello on 08:55 »
Selvennykseksi: ajokorttiluokan riittävyys katsotaan aina papereista, todellisella massalla ei ole merkitystä. Yhdistelmän laillisuus perustuu pääsääntöisesti todellisiin massoihin. Jos on epäselvää, aina voi vaatia vaakapartion paikalle. Tuleeko, se on sitten toinen asia. Näyttövelvollisuus on joka tapauksessa poliisilla, sanokoot laiskuuttaan mitä hyvänsä, itse ei tarvitse lähteä vaakalappua hakemaan mistään katsastuskonttorilt a tai soramontulta... Toisaalta taas, jos itse on yhtään epävarma, mitä se kärry ihan oikeasti painaa, kannattaa suosiolla otta mitä ylhäältä annetaan. Jos kovan pullikoinnin jälkeen onkin itse väärässä, on kaikki sen jälkeen erinomaisen hankalaa...

Juuri tällaisen vastauksen sain kans trafin edustajalta.

*****
  • Kaikkien kaveri Sr.
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 10:32
  • Eipä turhia höttyillä :)
Vs: Mitä ihmettä! Jaa, että BE-korttikin vielä?
« Vastaus #77 : 12.07.2013 kello on 09:13 »
Trafin edustaja sanoi kun kysyin että laillisuus perustuu todellisiin massoihin mutta koska ainoa mistä ajokortin riittävyys voidaan katsoa on paperit niin poliisi toimii näin. Mutta tästä on poliisilla selvästi vähän eriäviä käytäntöjä, tämän olen poliisilta varmistanut.

Riippunee poliisin suhtautuminen myös mukana olevasta kalustosta. Jos sattuu se vaaka olemaan mukana, niin kummakos tuo on punnittaa tien päällä (vrt. raskaan kaluston punnitukset) ja katsoa riittikö se kortti vaiko eikö 8)

*****
  • Karavaanari
  • Viimeksi paikalla: 5.02.2022 kello on 21:05
  • Herrasmies kalavaanari
Vs: Mitä ihmettä! Jaa, että BE-korttikin vielä?
« Vastaus #78 : 12.07.2013 kello on 09:25 »
Riippunee poliisin suhtautuminen myös mukana olevasta kalustosta. Jos sattuu se vaaka olemaan mukana, niin kummakos tuo on punnittaa tien päällä (vrt. raskaan kaluston punnitukset) ja katsoa riittikö se kortti vaiko eikö 8)

Aivan... Harvemmin kuitenkin näin on...

*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 10:19
Vs: Mitä ihmettä! Jaa, että BE-korttikin vielä?
« Vastaus #79 : 12.07.2013 kello on 09:25 »
Mielestäni ajokorttiluokan riittävyys ei ole missään tekemisissä todellisen massan kanssa.
Tien päällä kortin kirjaimet ja rekisteriotteen tiedot määräävät. Ei se tee esimerkiksi kevytperävaunusta raskasta, jos se kuormataan soralla 1000kg asti.
Sakot tulee sitten ylikuormasta, eikä korttiluokan puutteesta.

Mitä tulee noihin Trafin ja poliisin tulkintoihin, niin suhtaudun niihin kyllä kriittisesti. Ainoa oikea tieto löytyy lakitekstistä.
Noista kummajaisista juttelin sellaisen Trafin edustajan kanssa, joka on niitä laatinut. Hänkin piti niitä osin sekavina, koska kaikki ajokorttisäädökset on perustuttava nykyisin EU määräyksiin.

*****
  • Karavaanari
  • Viimeksi paikalla: 5.02.2022 kello on 21:05
  • Herrasmies kalavaanari
Vs: Mitä ihmettä! Jaa, että BE-korttikin vielä?
« Vastaus #80 : 12.07.2013 kello on 09:54 »
Näinhän se oikeasti on että lakiteksti määrää mutta käytännössä tästä on tulkintaa ja eri sovelluksia ...

Minulla on taas sellainen mielenkiintoinen juttu että vaunun kokonaismassa ylittää auton kytkentämassan reilustu mutta vaunun omamassa riittää yhtä reiluisti kytkentämassaan (vaunun om.=1080, km.=1500, ja auton kyt.m. = 1300). Tätä ei voi paperilta katsoa vaan vain todellinen massa ratkaisee onko yhdistelmä laillinen. Ajokorttiin vaadittiin aiemmin ainakin tähän juuri se pikku-e koska poliisi katsoo vain paperista (siis näin ainakin periaatteessa ja lain mukaan)

*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 10:22
Vs: Mitä ihmettä! Jaa, että BE-korttikin vielä?
« Vastaus #81 : 12.07.2013 kello on 11:11 »
Mielestäni ajokorttiluokan riittävyys ei ole missään tekemisissä todellisen massan kanssa.
Tien päällä kortin kirjaimet ja rekisteriotteen tiedot määräävät. Ei se tee esimerkiksi kevytperävaunusta raskasta, jos se kuormataan soralla 1000kg asti.
Sakot tulee sitten ylikuormasta, eikä korttiluokan puutteesta.

Jos todellinen kokonaismassa vaatisi toisenlaisen kortin, niin kyllä siitäkin voi sakko lipsahtaa.
Vähän niinkuin mopo, joka on viritetty: Rapsut tulee kortitta ajosta!

*****
  • Kaikkien Kaveri
  • Viimeksi paikalla:25.06.2023 kello on 20:56
Re: Vs: Mitä ihmettä! Jaa, että BE-korttikin vielä?
« Vastaus #82 : 12.07.2013 kello on 12:50 »
Näinhän se oikeasti on että lakiteksti määrää mutta käytännössä tästä on tulkintaa ja eri sovelluksia ...

Minulla on taas sellainen mielenkiintoinen juttu että vaunun kokonaismassa ylittää auton kytkentämassan reilustu mutta vaunun omamassa riittää yhtä reiluisti kytkentämassaan (vaunun om.=1080, km.=1500, ja auton kyt.m. = 1300). Tätä ei voi paperilta katsoa vaan vain todellinen massa ratkaisee onko yhdistelmä laillinen. Ajokorttiin vaadittiin aiemmin ainakin tähän juuri se pikku-e koska poliisi katsoo vain paperista (siis näin ainakin periaatteessa ja lain mukaan)

Mikä on auton kokonaismassa?

*****
  • Kaikkien kaveri Sr.
  • Viimeksi paikalla:eilen kello 19:05
Vs: Mitä ihmettä! Jaa, että BE-korttikin vielä?
« Vastaus #83 : 12.07.2013 kello on 17:44 »
Kyllä sitä voi kyseenalaistaa paperi painotkin. Mun volvolla saa vetää 1600kg jos laittaisin trailerin perään jonka kokonaismassa 2000kg ja lavalle 500kg vaikka tiiliä. Olisiko yhdistelmä laiton? Papereiden mukaan kyllä, todellisuudessa kärry alle 1000kg kokonaismassa ja saisi vetää laillisesti. Kortti kyllä riittää että se ei ainakaan tee laittomaksi.

*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 10:19
Vs: Mitä ihmettä! Jaa, että BE-korttikin vielä?
« Vastaus #84 : 12.07.2013 kello on 18:12 »
Jos todellinen kokonaismassa vaatisi toisenlaisen kortin, niin kyllä siitäkin voi sakko lipsahtaa.
Vähän niinkuin mopo, joka on viritetty: Rapsut tulee kortitta ajosta!
Juu sakko tulee, mutta vain ylikuormasta.
Toi mopojuttu on eri asia. Siinä ajoneuvo on teknisesti muutettu vastaamaan moottoripyörää. Siinä ei ole siis kysymys massasta.
Rekisteriotteiden tiedot määrää ajokorttiluokan. Ei sitä voi lakia tulkita ihan miten vain. Ei ainakaan Suomessa.

*****
  • Karavaanari
  • Viimeksi paikalla:eilen kello 09:45
Vs: Mitä ihmettä! Jaa, että BE-korttikin vielä?
« Vastaus #85 : 12.07.2013 kello on 20:33 »
Kyllä nämä korttipykälät on mielenkiintosia, jotenkin maalaisjärjellä ajateltuna tuntuu hassulta että itekään en kovin isoa vaunua saa vetää vaikka kortissa BCD+D-ammattipätevyys, mutta se ratkaiseva pikku-e puuttuu.

Vajaa 19metrin nivelbussia saisi kyllä ajaa (ja ilmeisesti myös tämmöistä kumipyörämetroa koska LA http://jlf.fi/galleria/showphoto.php?photo=1279) mutta henkilöautolla isot vaunut jää vetämättä.  :laugh:

Noh äkkiähän sen pikkueen käy ajamassa sitten kun tulee tarve, mutta nyt tulee ennemmin vastaan auton vetokyky kuin kortti :D

*****
  • Saittisähläri
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 06:13
  • Epsoo
Vs: Mitä ihmettä! Jaa, että BE-korttikin vielä?
« Vastaus #86 : 13.07.2013 kello on 17:00 »
Toisaalta taas, jos itse on yhtään epävarma, mitä se kärry ihan oikeasti painaa, kannattaa suosiolla otta mitä ylhäältä annetaan.

Aina kannattaa kiistää jos sakkoja meinataan antaa mutu tuntumalla, ihan oikeusturvan kannatakin.

*****
  • Kaikkien Kaveri
  • Viimeksi paikalla:16.07.2023 kello on 14:11
  • 1299XX
Vs: Mitä ihmettä! Jaa, että BE-korttikin vielä?
« Vastaus #87 : 14.07.2013 kello on 13:35 »
Sitä mä olen monesti miettinyt et millastahan sanktioo ne sinipukuset sedät esittää sitten jo se vaunun paino todella punnitaan ja painoa onkin yli otteeseen merkityn kokonaismassan??

Pajerolla ei ois sikäli haitannut, ku ei loppunut vetokilot kesken (3500). Nyttenki riittää 1500 kg asti (vaunu 1370 kok. massa) Ja korttikin (BE) riittää.

Tai ylipäätään jos auto punnittas, ja paino ylittäis kokonaismassan? Pajerokin oli 7-hengen ja me ollaan jos lasten kanssa ilman suurempia kuormia saatu sen painoski 2200. Kokonaismassaksi merkitty 2400, ni eihän se ois tarvinnut kun pari isompaa aikuista kyytiin, ni johan ois paino ylittyny..