rekisteriseloste

Kirjoittaja Aihe: Mitä ihmettä! Jaa, että BE-korttikin vielä?  (Luettu 30197 kertaa)

*****
  • Matkailija
  • Aiheen aloittaja
  • Viimeksi paikalla: 1.04.2018 kello on 00:57
Mitä ihmettä! Jaa, että BE-korttikin vielä?
« : 7.07.2013 kello on 19:01 »
No niin! Mää olin tässä lähdössä jo hakeen vaunua, kun tänään eräs kaveri otti puheeksi, että sellanenkin kortti on kun BE-kortti.
Lainaus
Lainaus
BE-yhdistelmän ajokortti

Kevyen yhdistelmän ajokortti (BE)

Ajokorttivaatimus, kun:
  • vetoauto on B-luokan ajoneuvo (kokonaismassa enintään 3500 kg
  • perävaunun kokonaismassa on yli 750 kg ja enintään 3500 kg1
Mitäs tässä nyt sitten tehdään? Mää en kai sitä sitten saa laillisesti lähtee hakemaan, vaikka mulla on ABC-ajokortti, pitäs olla joku ABCE-kortti, tai ABEC-kortti... Ei hyvää päivää!

No, nyt se vaan sitten näyttää siltä, että ainoo keino tässä on tehdä se haku sitten laittomasti: eipä tässä muukaan auta... ajaa sen kortin sitten myöhemmin, paremmalla ajalla...



LÄHTEET:

*****
  • Kaikkien kaveri Sr.
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 12:32
Vs: Mitä ihmettä! Jaa, että BE-korttikin vielä?
« Vastaus #1 : 7.07.2013 kello on 19:20 »
Kappas vaan milloin se noin on muuttunut. Kylläkait sitä pitää kohta mennä jo itekkin uudestaan autokouluun kun ei mukana pysy.

*****
  • Matkailija
  • Aiheen aloittaja
  • Viimeksi paikalla: 1.04.2018 kello on 00:57
Vs: Mitä ihmettä! Jaa, että BE-korttikin vielä?
« Vastaus #2 : 7.07.2013 kello on 19:25 »
Jos joku sattuu tietämään, niin kuinka paljon poliisit noita BE-kortteja tarkistelee, jos pysäyttää jossain yhteydessä (puhallutus, yms)? Kattooko ne koskaan ajokortin toiselle puolelle, vai kattooko ne vaan sen etupuolen, ja että on saman näkönen naama kortissa kun mitä kuljettajalla?

Ihan vaan uteliaisuuttani kyselen  ::)

*****
  • Karavaanari
  • Viimeksi paikalla:10.09.2016 kello on 09:49
Vs: Mitä ihmettä! Jaa, että BE-korttikin vielä?
« Vastaus #3 : 7.07.2013 kello on 19:32 »
Jos yhdistelmän kokonaismassa jää alle 3500 kg riittää pelkkä B.

*****
  • Karavaanari
  • Viimeksi paikalla:10.09.2016 kello on 09:49
Vs: Mitä ihmettä! Jaa, että BE-korttikin vielä?
« Vastaus #4 : 7.07.2013 kello on 19:34 »
Elkkkäs Volvo 240 & Solifer 540 = B    :)

*****
  • Kaikkien Kaveri
  • Viimeksi paikalla:16.07.2023 kello on 14:11
  • 1299XX
Vs: Mitä ihmettä! Jaa, että BE-korttikin vielä?
« Vastaus #5 : 7.07.2013 kello on 19:37 »
BE-kortin "ajaminen" maksaa noin 150€. Sisältää siis kirjallisen kokeen, ajokokeen ja uuden ajokortin  ::)

Jos yhdistelmäsi vaatii tuon kortin, niin se kannattaa mun mielestä tuohon hintaan ajaa. Ei oo kovin hankala, jos nyt yhtään osaa kärryn kanssa peruuttaa.

*****
  • Karavaanari
  • Viimeksi paikalla:10.09.2016 kello on 09:49
Vs: Mitä ihmettä! Jaa, että BE-korttikin vielä?
« Vastaus #6 : 7.07.2013 kello on 19:48 »
...elikkäs kattot vaunun ja auton otteesta kokonaismassat. Jos jää  yhteensä alle 3500 kg niin ei kun hit the road Jack. Ja ihan laillisesti.

*****
  • Karavaanari
  • Viimeksi paikalla:24.10.2020 kello on 05:45
Vs: Mitä ihmettä! Jaa, että BE-korttikin vielä?
« Vastaus #7 : 7.07.2013 kello on 20:09 »
Tuonhan sai aikoinaan ilman mitään kun meni uusimaan kortin.

*****
  • Kaikkien kaveri Sr.
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 12:32
Vs: Mitä ihmettä! Jaa, että BE-korttikin vielä?
« Vastaus #8 : 7.07.2013 kello on 20:10 »
Jos yhdistelmän kokonaismassa jää alle 3500 kg riittää pelkkä B.

Näinhän se on ollut, mutta aloittajan lainauksessa puhutaan yli 750kg eli lähes kaikki vaunut ja hevoskopit, trailerit mennyt jo aiemminkin Be-kortin piiriin. No taidan olla samaamieltä kuin Kara Vaani. Lisäksi auton omamassa ei saa olla alle vaununkokonaismassa n kanssa, muuten Be silloinkin vaikka alle 3,5t. Aloittaja ei mainninnut minkälainen yhdistelmä oikeasti olisi kyseessä.

*****
  • Matkailija
  • Aiheen aloittaja
  • Viimeksi paikalla: 1.04.2018 kello on 00:57
Vs: Mitä ihmettä! Jaa, että BE-korttikin vielä?
« Vastaus #9 : 7.07.2013 kello on 20:11 »
Lainaus käyttäjältä: Kara Vaani - tänään kello 19:32
Jos yhdistelmän kokonaismassa jää alle 3500 kg riittää pelkkä B
.[/quote]

Ai jaa! No, mulla on farmari mallin Volkswagen Golf 1.8 ja se painaa 1150 kg ja se vaunu jota oon menossa hakeen, ei tuskin edes oo tuhatta kiloo: varmaan joku 900 kg. Eli, se olis varmaan sellanen ~2100 kg:n yhdistelmä.

 
Lainaus
Lainaus>Henkilöauton ajokortti (B)
Ajokorttivaatimus, kun:
Henkilöautot, pakettiautot ja muut ajoneuvot:
 
  • joiden kokonaismassa on enintään 3500 kg
  • tilaa kuljettajan lisäksi enintään kahdeksalle henkilölle
  • B-luokan vetoauton ja perävaunun yhdistelmän kokonaismassa on enintään 3500 kg tai vetoauto on B-luokan ajoneuvo ja perävaunun kokonaismassa on enintään 750 kg, jolloin yhdistelmän kokonaismassa on enintään 4250 kg.1[/l][/l]

Eli, ton mukaan B-kortti riittää, jos sulla on 2000 kg vetoauto ja siinä 1500 kg asuntovaunu ja jos sulla on 3500 kg vetoauto ja siinä 750 kg asuntovaunu. Mutta toisaalta tosta vois myös tulkita, että mää voisin mun 1150 kilosella Volkkarilla vetää 2350 kilosta asuntovaunua, koska se yhdistelmä olis sit sen 3500 kg (tai ainakin jotain 1200 kilosta, mikä on mun auton ekisteriin merkitty maksimivetomassa jarrulliselle vaunulle), mutta tää tulkinta tuntuu olevan kyllä ristiriidassa sen kanssa mitä toi sivusto sanoo tosta BE-kortista: eli että:

Lainaus
Lainaus>BE-yhdistelmän ajokortti   
Kevyen yhdistelmän ajokortti (BE)
Ajokorttivaatimus, kun:
 
  • vetoauto on B-luokan ajoneuvo (kokonaismassa enintään 3500 kg)
  • perävaunun kokonaismassa on yli 750 kg ja enintään 3500 kg.2[/l][/l]

Niin että mites tätä nyt sitten pitäisi tulkita? Minusta kyllä näyttää, että toi BE-kortti mulla pitäis olla, jos meinaan laillisesti tota mun 900 kg asuntovaunua vedellä, tolla mun 1150 kilosella Volkkarilla...


Lähteet:[/list][/list]

*****
  • Karavaanari
  • Viimeksi paikalla:10.09.2016 kello on 09:49
Vs: Mitä ihmettä! Jaa, että BE-korttikin vielä?
« Vastaus #10 : 7.07.2013 kello on 20:16 »
Ihan laillinen yhdistelmä. Hae pois vaan ja kuvia kun on haettu! Thumb

*****
  • Kaikkien Kaveri
  • Viimeksi paikalla:25.06.2023 kello on 20:56
Re: Mitä ihmettä! Jaa, että BE-korttikin vielä?
« Vastaus #11 : 7.07.2013 kello on 20:18 »
Ilman be korttia vaunun kokonaismassa pitää olla pienempi myös kuin auton omamassa.

*****
  • Karavaanari
  • Viimeksi paikalla:10.09.2016 kello on 09:49
Vs: Re: Mitä ihmettä! Jaa, että BE-korttikin vielä?
« Vastaus #12 : 7.07.2013 kello on 20:23 »
Ilman be korttia vaunun kokonaismassa pitää olla pienempi myös kuin auton omamassa.

Jeps. Tämäkin täsmää. Ketjun aloittajalla on just soppeli yhdistelmä tuolle kortille....

*****
  • Kaikkien kaveri Sr.
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 12:32
Vs: Mitä ihmettä! Jaa, että BE-korttikin vielä?
« Vastaus #13 : 7.07.2013 kello on 20:23 »
Herää epäilys että aloituksen lainauksessa on kirotus virhe. Kyllä ois älämölö noussut jos laki ois nyt muuttunut noin. Koukkuun vaan ja menoksi kohti uusia seikkailuja.  :D :D

Tämäkin ajovarman sivuilta:

"Henkilöauton ajokortti (B)

Ajokorttivaatimus, kun:
Henkilöautot, pakettiautot ja muut ajoneuvot:

joiden kokonaismassa on enintään 3500 kg
tilaa kuljettajan lisäksi enintään kahdeksalle henkilölle
B-luokan vetoauton ja perävaunun yhdistelmän kokonaismassa on enintään 3500 kg tai vetoauto on B-luokan ajoneuvo ja perävaunun kokonaismassa on enintään 750 kg, jolloin yhdistelmän kokonaismassa on enintään 4250 kg. "

"Kevyen yhdistelmän ajokortti (BE)

Ajokorttivaatimus, kun:

vetoauto on B-luokan ajoneuvo (kokonaismassa enintään 3500 kg)
perävaunun kokonaismassa on yli 750 kg ja enintään 3500 kg "

*****
  • Matkailija
  • Aiheen aloittaja
  • Viimeksi paikalla: 1.04.2018 kello on 00:57
Vs: Mitä ihmettä! Jaa, että BE-korttikin vielä?
« Vastaus #14 : 7.07.2013 kello on 20:24 »
BE-kortin "ajaminen" maksaa noin 150€. Sisältää siis kirjallisen kokeen, ajokokeen ja uuden ajokortin  ::)

Jos yhdistelmäsi vaatii tuon kortin, niin se kannattaa mun mielestä tuohon hintaan ajaa. Ei oo kovin hankala, jos nyt yhtään osaa kärryn kanssa peruuttaa.

Joo, ei tässä oo siitä kyse, ettenkö aikois tota korttia hankkia, mutta kun mun pitäis ylihuomenna lähte sitä vaunua hakeen, kun oon niin jo sen myyjän kanssa sopinu, niin en viittis nyt millään kuukaudella sitä hommaa viivästyttää: kun kämppäkin lähtee viiminen päivä alta, ja se myyjä kyllä myy sen vaunun jollekkin toiselle siinä ajassa, kun mää sitä BE-korttia täällä pyörittelisin...