rekisteriseloste

Kirjoittaja Aihe: Riittääkö 1.9 TD ?  (Luettu 15239 kertaa)

*****
  • Karavaanari
  • Aiheen aloittaja
  • Viimeksi paikalla:14.03.2024 kello on 08:42
  • I P E
Riittääkö 1.9 TD ?
« : 22.06.2012 kello on 10:45 »
Eli riittääkö 1.9 td vai tarviiko olla "iso-lohko"  ;)
Nykyisin on alla 2.5 td ja pitäs pikkuhiljaa "päivittää" kalustoa.....heräs vaan tälläinen aatos. Thumb

*****
  • Kaikkien Kaveri
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 05:11
  • Pahkakoski
Vs: Riittääkö 1.9 TD ?
« Vastaus #1 : 22.06.2012 kello on 12:19 »
Ei riitä. Vähintään 2,2 JTD. Vastatulleen on ikävä ajaa liian heikkotehoisella.

*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 23:08
Vs: Riittääkö 1.9 TD ?
« Vastaus #2 : 22.06.2012 kello on 12:34 »
Minkäkokoiseen autoon.

Olen kaksi tai kolme matkaa tehnyt Lappiin ja Norjaan Pienellä alkoviautolla jossa tuo kone. Yhteensä noin 20 000km.
Eli se, että toisen ja kolmannen kerran tuollaiseen ryhtyi tuolla autolla puhuu sen puolesta, että ainakin meillä sellaisella on pärjätty. Tässä kyseisessä autossa turbo vinkui ja piti miltei kokoajan korkeataajuista ääntä, vähän kun ompelukoneen moottorin ääni.

Keppiä sai heilutella ahkerasti ja varautua pitkiin ylämäkiin ottamalla vauhtia, mutta käytännössä pysyi liikenteen rytmissä mukana.

Itse katsoisin autoa jossa on isompi kone, mutta jos mahdollinen seuraava auto muuten täyttää vaatimukset kannattaa koeajaa reilu lenkki ja sen perusteella arvioida sopiiko itselle.   

*****
  • Karavaanari
  • Viimeksi paikalla: 6.08.2020 kello on 22:15
Vs: Riittääkö 1.9 TD ?
« Vastaus #3 : 22.06.2012 kello on 18:38 »
Toki se riittää, mutta kyllä ajaminen paljon vaivattomampaa on tehokkaammalla. Vanhempi 2.2 JTD/HDi ei paperilla ole kuin 11 hv tehokkaampi kuin 1.9 TD, mutta väännössä on eroa jo 52 Nm, eli lähes 20%, se jo tuntuu. Välityksistäkin tietysti riippuen, kuinka paljon.

Itse olen vetänyt vaunua ja autotraileria 1.9 TD:llä ainakin sen verran, että tiedän millaista se on... Kuukauden sisällä veturiksi vaihtuu 3.0 JTD MJ 160, katsotaan, kuinka sillä sujuu.

Tietysti pitää muistaa sekin, ettei tästä niin kovin kauaa ole, kun tänne perukoillekin ajoivat satunnaisesti rahtia 90-heppaisilla bensa-Ifoilla 2-akselinen täysperävaunu perässä ja niilläkin pärjäsivät...

*****
  • Kaikkien kaveri Sr.
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 16:54
  • seniori
Vs: Riittääkö 1.9 TD ?
« Vastaus #4 : 22.06.2012 kello on 21:37 »
Minulla on puoli-integroitu auto Solifer Mobile 594, omapaino 2 hlö:n tavarat ja vedet sisällä 2900 kg. Kone v.2000 fiat ducato 1,9TD.
Siinä on tehoja 66 kW 90hv 4000r/min ja vääntö 196 Nm 2250r/min.

Välityksistä en tiedä ovatko ne alkuperäiset, mutta vitosella 2500 r/min ja nopeus 90 km/h. Nällä kierroksilla kone vetää hyvin ja rekkaliikenteen mukana pysyy helposti. Ohituksetkin onnistuu moottoritiellä tai ohituskaistoilla.
En koskaan kiihdytä yli 3500r/min ja joskun tehoa/vääntöä tuntuu olevan liian vähän jos tielle liittyessä alkaa heti vastainen. Tuuli ei tunnu juurikaan haittaavan.

1,9 TD on vielä sitä vanhempaa mallia joka nakuttaa pienillä kierroksilla enemmän kuin JTD.

Tuolta löytyy tehotietoja http://www.autowiki.fi/index.php/Fiat_Ducato

*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 07:32
  • Kulkija
Vs: Riittääkö 1.9 TD ?
« Vastaus #5 : 22.06.2012 kello on 23:11 »
Mahtaa vaikuttaa paljon, onko auto alkovi vai puoli-integroitu.

Minä kun olen hätäinen niin tänäänkin muistelin vähemmän kaiholla kymmenen vuoden takaista Euroopan kiertoa alkovimallin Hymer Camp Swingillä, jossa oli 10-alusta, muistaakseni toiseksi pienin malli keskikeittiöllä. Samaa tietä tänään ajettiin pohjoiseen, kun sillä tultiin alaspäin. Pärjäsihän sillä kahden kuormalla, mutta olen ehkä kertonutkin, että mittasin yhdellä vastatuulitankkausv älillä Ruotsissa kulutukseksi 17 litraa sadalla, kun oli kiirus lautalle.

Minä kyllä isolohkon valitsisin tuon kokemuksen perusteella. Jos ei yhtään kiire ole niin asia on ihan toinen. Osaakohan kukaan kertoa, miten tuota 1.9 -konetta voisi optimoida.

*****
  • Kaikkien kaveri Sr.
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 16:54
  • seniori
Vs: Riittääkö 1.9 TD ?
« Vastaus #6 : 23.06.2012 kello on 12:56 »
Tässä minun mk2 tyypin moottorissa on hieman isommat tehot kuin mk2 2,0 JTD ja mk1:n 2,5 TD:ssä.
Lisäksi epäilen että konetta on viritetty (ei optimoitu) lisäämällä polttoainesyöttöä ja/tai ahdonalaista syöttöä, koska kun mäessä painaa kaasun pohjaan suurehkoilla kierroksilla, alkaa mustaa savua tulla pakoputkesta ja takana olijat jäävät jälkeen  ;D
Virityksestä: http://www.netikka.net/vepiku/syotto.htm

*****
  • Kaikkien kaveri Sr.
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 12:32
Vs: Riittääkö 1.9 TD ?
« Vastaus #7 : 23.06.2012 kello on 15:00 »
takana olijat jäävät jälkeen  ;D
 

Kumpaa veikkaat syyksi äkäsyyttä vai mustaa savua?   :-[  :-[   Ohi aiheesta: Mulla oli armeijassa aikoinaan ransitti kuitilla, perässä tulijat piti hyvän turvavälin tai painoivat ohi savun takia jota tuli myös takaluukusta sisälle. Pää oli monasti kipeänä, kerran moitin että tulee savua sisään, kapiaiset meinas että vuoto pitää tukkia. Pokeri ei riittänyt tukkimaan pakoputkenpäätä tai kysymään että tukitaanko kun se savu tulee sieltä.  ??? ???
« Viimeksi muokattu: 23.06.2012 kello on 18:04 »

*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 07:32
  • Kulkija
Vs: Riittääkö 1.9 TD ?
« Vastaus #8 : 23.06.2012 kello on 23:50 »
Tässä minun mk2 tyypin moottorissa on hieman isommat tehot kuin mk2 2,0 JTD ja mk1:n 2,5 TD:ssä.
Lisäksi epäilen että konetta on viritetty (ei optimoitu) lisäämällä polttoainesyöttöä ja/tai ahdonalaista syöttöä,,,

Ok, niin se on. En hoksannut, kun ei ole koskaan ollut ns. perusmallin turbokonetta missään autossa. Ja Saabin aikana opitut jutut T16 virittämisestä alkavat jo unohtua päästä.  :)

*****
  • Karavaanari
  • Viimeksi paikalla:20.01.2024 kello on 08:43
  • Seisonta-aika
Vs: Riittääkö 1.9 TD ?
« Vastaus #9 : 24.06.2012 kello on 18:14 »

Osaakohan kukaan kertoa, miten tuota 1.9 -konetta voisi optimoida.

Vain polttoainepumpusta ruuvaamalla syöttöä suuremmaksi.

*****
  • Karavaanari
  • Viimeksi paikalla: 6.08.2020 kello on 22:15
Vs: Riittääkö 1.9 TD ?
« Vastaus #10 : 24.06.2012 kello on 22:30 »
Kyllä se tarvii hieman lisää ahtojakin, muuten ei tule kuin sakeampaa savua...

*****
  • Kaikkien kaveri Sr.
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 16:54
  • seniori
Vs: Riittääkö 1.9 TD ?
« Vastaus #11 : 25.06.2012 kello on 07:15 »
Kumpaa veikkaat syyksi äkäsyyttä vai mustaa savua?   :-[  :-[ 
Takana tulijan äkäsyyttä  ;D

*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 20:43
Vs: Riittääkö 1.9 TD ?
« Vastaus #12 : 27.06.2012 kello on 22:11 »
Meillä oli ennen wanha Fendt, Viiatin alusta ja 1.9TD. Kokonaispainoa reilu 3tn. Eikä mitään ongelmia. Sitä ei lasketa, että Alpeilla on paikoin niin jyrkkiä serpentiinejä, että kun mutkassa piti vaihtaa ykköselle, niin kikerrokset piti olla hetken tapissa,jotta sai vaihdettua kakkoselle. :D  Tosin taisivat wanhat moottorit olla parempia kuin nykyiset?

*****
  • Karavaanari
  • Viimeksi paikalla:23.07.2021 kello on 13:48
Vs: Riittääkö 1.9 TD ?
« Vastaus #13 : 28.06.2012 kello on 14:54 »
Meillä oli ennen wanha Fendt, Viiatin alusta ja 1.9TD. Kokonaispainoa reilu 3tn. Eikä mitään ongelmia. Sitä ei lasketa, että Alpeilla on paikoin niin jyrkkiä serpentiinejä, että kun mutkassa piti vaihtaa ykköselle, niin kikerrokset piti olla hetken tapissa,jotta sai vaihdettua kakkoselle. :D  Tosin taisivat wanhat moottorit olla parempia kuin nykyiset?

Eiköhän noilla 1.9TD.llä sitä sallittua kaheksaakymppiä pääse, joka on sallittu nopeus näissä vanhemmissa kulkimissa. Mäkiin voi sitten käyttää tuota kymmenen prosentin ylitystä.

*****
  • Kaikkien kaveri Sr.
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 16:54
  • seniori
Vs: Riittääkö 1.9 TD ?
« Vastaus #14 : 1.07.2012 kello on 19:57 »
Eiköhän noilla 1.9TD.llä sitä sallittua kaheksaakymppiä pääse, joka on sallittu nopeus näissä vanhemmissa kulkimissa. Mäkiin voi sitten käyttää tuota kymmenen prosentin ylitystä.

Mäkiin voi sallia sitten tuon 10 prosentin alituksen ;D