rekisteriseloste

Kirjoittaja Aihe: ubuntu?  (Luettu 35440 kertaa)

*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 10:24
  • Autossa on pyörät
Vs: ubuntu?
« Vastaus #30 : 9.12.2012 kello on 15:32 »
Tuollaisessa "uudelleen asennuksessa" otan ajuripaketin usb-tikulle aina etukäteen

*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 10:37
Vs: ubuntu?
« Vastaus #31 : 9.12.2012 kello on 15:52 »
Tuollaisessa "uudelleen asennuksessa" otan ajuripaketin usb-tikulle aina etukäteen

Tietysti hyvä konsti, en vaan heti ymmärrä, mihin 7 ajurinsa hävittäisi...   ::)

*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 10:24
  • Autossa on pyörät
Vs: ubuntu?
« Vastaus #32 : 9.12.2012 kello on 15:57 »
Mikäli ei rauta kaikilta osin lähde puhtaalla asennuksella toimimaan, tällöin ne on hyvä olla usb tikulla Tiedän useita läppäreitä missä lähtee, samoin XP sp3:lla laittaa muutaman läppärin kerralla toimimaan. Ilman ainoatakaan jälkeenpäin asennettavaa ajuria. WIN8 on kaikilla 5:llä asennuksella tukenut myös kaikki lisälaitteet. Yhden HP:n NX sarjalaisen wlan ei lähtenyt toimimaan. Nuo siis minun itse asentamia.

*****
  • Saittisähläri
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 08:44
  • Epsoo
Vs: ubuntu?
« Vastaus #33 : 9.12.2012 kello on 18:35 »
Tuli vanhat ajat mieleen. Oletin, että 10 vuodessa olisi edes hiukan automaattisemmin asentunut. Monennäköistä temppua pitää tehdä, että asentuu USB tikulta.

Siis mitä tarkoitat "automaattisemmin"? Automaattisemmin tuo asentuu kuin esim. Windowsit.
Ja mitä temppuja pitää tehdä? Itselläni riittää että vain buuttaa tikulta.

Jostain syystä lähes koko helahoito on englannin kielistä, vaikkakin piti olla kaikenlaiset Suomi paketit. Niitä, kun yritti sitten päivittää, niin tuli vain herjaa "ei päivitettävissä".
Firefox on aikast kummallinen. Ajattelin päivittää sen uudempaan FF Fin versioon. Se nyt ei ilmeisesti käykään ihan napin painalluksella, kuten WIN versioissa.

Ja vielä oudommaksi käy, siis asensitko suomiversion vai yleisversion? Yleisversio kun on lähinnä englanninkielinen, suomiversio taas on täysin suomenkielinen.
Piti oikein asentaa virtuaalikoneeseen tuo Ubuntu ja tarkistaa tuo kielijuttu:



















Itse en ainakaan löydä mitään englanninkieltä noista ::)


Firefox on aikast kummallinen. Ajattelin päivittää sen uudempaan FF Fin versioon. Se nyt ei ilmeisesti käykään ihan napin painalluksella, kuten WIN versioissa.

Ubuntu hoitaa automaattisesti noiden sovellusten päivittämisen (oletuksena kerran päivässä), niitä ei tarvitse erikseen päivitellä. Eli FF päivittyy automaattisesti uusimpaan versioon kun ajat päivityksen järjestelmälle:



*****
  • Saittisähläri
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 08:44
  • Epsoo
Vs: ubuntu?
« Vastaus #34 : 9.12.2012 kello on 18:38 »
No, sitten kun asensin ubuntun käyttöön, niin silloin hävisi langaton yhteys.

Itsellä ollut kerran vastaava ongelma, poistui kun ajoi järjestelmän päivityksen ensimmäisen kerran langallista nettiä käyttäen. Ei varmaan aina toimi, mutta ainakin helppo testata..

*****
  • Kaikkien kaveri Sr.
  • Viimeksi paikalla: 8.02.2024 kello on 08:35
  • Strömma Kemiönsaari
Vs: ubuntu?
« Vastaus #35 : 9.12.2012 kello on 18:46 »
Kerro 99 täytyykö latailla jonnekin cd-levyille tahi muistitikuille jotain dataa jos haluaa tuon Ubuntun ajaa koneelleen?!

Mulla on tossa yksi Toshiban miniläppäri jossa XP vähän tökkäilee ja haluan sen kokonaan veke ja Ubuntun tilalle! Muuten lentää kanavaan :D :D :D

Sain vaan isältäni kaksi Toshibaa ja tohon miniin haluan Ubuntun. Tossa isommassa on W7 ja se saa olla kun kerran toimii- ei ole kuin jotain alta vuoden vanha kone ja nyt akkukin toimii niin kuin pitääkin kun olen sitä tyhjentänyt ja ladannut-isällä se oli koko ajan seinässä kii,,ei hyvä ollenkaan niin akun kannalta.

Mut jos mini Toshiban sais tyhjättyä ja ladattua Ubuntun tilalle niin olis jees............KII TOS jo etukäteen vastauksesta ja silleen!!!!!!!!  t migel

*****
  • Saittisähläri
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 08:44
  • Epsoo
Vs: ubuntu?
« Vastaus #36 : 9.12.2012 kello on 18:55 »
Kerro 99 täytyykö latailla jonnekin cd-levyille tahi muistitikuille jotain dataa jos haluaa tuon Ubuntun ajaa koneelleen?!

No pakkohan se on jostain ajaa, eli pitää tehdä joko CD, DVD tai muistitikku. Eli netistä imuroimalla ja tekemällä joku noista, tai sitten tilaamalla asennus CD tai lainaamalla asennusmedia vaikka kirjastosta.

Ennen asentamista kannattaa testata toimiiko Ubuntu ko. järjestelmässä buuttaamalla ns. LIVE tilaan (tätä kysytään asennuksen alussa):


*****
  • Kaikkien kaveri Sr.
  • Viimeksi paikalla: 8.02.2024 kello on 08:35
  • Strömma Kemiönsaari
Vs: ubuntu?
« Vastaus #37 : 9.12.2012 kello on 18:57 »
Ok, nyt selvisi ja kiitoksia!

*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 10:36
Vs: ubuntu?
« Vastaus #38 : 9.12.2012 kello on 18:58 »
Siis mitä tarkoitat "automaattisemmin"? Automaattisemmin tuo asentuu kuin esim. Windowsit.
Ja mitä temppuja pitää tehdä? Itselläni riittää että vain buuttaa tikulta.

Ja vielä oudommaksi käy, siis asensitko suomiversion vai yleisversion? Yleisversio kun on lähinnä englanninkielinen, suomiversio taas on täysin suomenkielinen.
Piti oikein asentaa virtuaalikoneeseen tuo Ubuntu ja tarkistaa tuo kielijuttu:
No mä olen hiukka noviisi tässä hommassa.
Ihan ekaks imuroin Ubuntun tikulle. Sitten siihen piti asentaa erikseen sellainen "USB installer" ohjelma. Sillä sitten muokattiin se purettava tiedosto johonkin muotoon. No sitten ohjeissa pyydettiin Biossista muuttamaan buuttava asema. En sellaista kyllä löytänyt, eikä sitä sitten tarvittukaan. Kai tää sitten on ihan normaalia, mutta mulle hiukka outoa.

Sitten se kielijuttu. Asennuskieli on juu ihan suomen kieltä. Sitten kun Ubuntu on ladattu, niin lähes kaikki valikot on taas englantia. Ohjelma kyllä kovasti pyytää päivittämään uusimmat Suomi paketit. Päivitys tosin herjaa latausyritykseen, että tälle versiolle ei nyt vain löydy vielä niitä paketteja. Sitä Firefoxia en vaan osaa vielä päivittää. Olen kyllä ladannut viimeisen suomenkilisen version, mutta sitten menee sormi suuhun. Miten sen nyt sitten saisi sinne asentumaan? Kai se tästä, kun vähän raavin päätäni. Tuossa Wintoosassa se päivitys tuli aina sieltä ohje valikosta, kun vain kerran napsautti.

Ihan mielenkiintoinen silti. Erityisen tyytyväinen olen siihen, että se löytää sen kadonneen WLAN:in. Vielä kun sais sen ajurin Win 7 puolellakin toimii.

*****
  • Kaikkien Kaveri
  • Viimeksi paikalla:25.06.2023 kello on 20:56
Re: ubuntu?
« Vastaus #39 : 9.12.2012 kello on 19:01 »
Onko tuo Toshiba kuinka tehokas kone? Tuo uus Ubuntun työpöytä on aika raskas vanhoille koneille.  Lubuntu on ei ole niin hieno ja Applemainen,  mutta muistuttaa hieman vanhaa xp:tä ja nopeampi vanhoissa koneissa.

*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 10:24
  • Autossa on pyörät
Vs: ubuntu?
« Vastaus #40 : 9.12.2012 kello on 19:11 »
Ihan mielenkiintoinen silti. Erityisen tyytyväinen olen siihen, että se löytää sen kadonneen WLAN:in. Vielä kun sais sen ajurin Win 7 puolellakin toimii.
Kerro laitteen tarkka tyyppi ja merkki !

*****
  • Saittisähläri
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 08:44
  • Epsoo
Vs: ubuntu?
« Vastaus #41 : 9.12.2012 kello on 19:13 »
No mä olen hiukka noviisi tässä hommassa.
Ihan ekaks imuroin Ubuntun tikulle. Sitten siihen piti asentaa erikseen sellainen "USB installer" ohjelma. Sillä sitten muokattiin se purettava tiedosto johonkin muotoon.

Siis tikku tietenkin pitää tehdä jotenkin, mielestäni helpoin tapa on käyttää UNetbootin ohjelmaa. Ko. ohjelma tekee automaattisesti levykuvasta (siis siitä ladatusta .iso tiedostosta) buuttaavan tikun.

No sitten ohjeissa pyydettiin Biossista muuttamaan buuttava asema. En sellaista kyllä löytänyt, eikä sitä sitten tarvittukaan. Kai tää sitten on ihan normaalia, mutta mulle hiukka outoa.

Koneen pitää tietää miltä medialta halutaan koneen käynnistyvän, yleensä ensin kone yrittää CD:tä, ja jos ei onnistu niin sitten kovalevyä. Tuon buuttiaseman pystyy monesti valita käynnistyksessä painamalla f12 näppäintä, jolloin tulee valikko mistä voi valita buuttaavan aseman.


Sitten se kielijuttu. Asennuskieli on juu ihan suomen kieltä. Sitten kun Ubuntu on ladattu, niin lähes kaikki valikot on taas englantia. Ohjelma kyllä kovasti pyytää päivittämään uusimmat Suomi paketit. Päivitys tosin herjaa latausyritykseen, että tälle versiolle ei nyt vain löydy vielä niitä paketteja. Sitä Firefoxia en vaan osaa vielä päivittää. Olen kyllä ladannut viimeisen suomenkilisen version, mutta sitten menee sormi suuhun. Miten sen nyt sitten saisi sinne asentumaan? Kai se tästä, kun vähän raavin päätäni. Tuossa Wintoosassa se päivitys tuli aina sieltä ohje valikosta, kun vain kerran napsautti.

Niin kuin aiemmin totesin, se tehdään yhdestä paikasta yhdellä kertaa. Nuo valikotkin päivittyvät suomiversioihin kun päivitys on ajettu ekaa kertaa (se käy hakemassa puuttuvat tiedostot mitkä eivät mahtuneet CD:lle):


*****
  • Saittisähläri
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 08:44
  • Epsoo
Vs: Re: ubuntu?
« Vastaus #42 : 9.12.2012 kello on 19:16 »
Tuo uus Ubuntun työpöytä on aika raskas vanhoille koneille.

Sen työpöydän voi helposti vaihtaa Classic työpöydäksi, joka pyörii heikossakin koneessa ;)

*****
  • Kaikkien kaveri Sr.
  • Viimeksi paikalla: 8.02.2024 kello on 08:35
  • Strömma Kemiönsaari
Vs: Re: ubuntu?
« Vastaus #43 : 9.12.2012 kello on 20:08 »
Onko tuo Toshiba kuinka tehokas kone? Tuo uus Ubuntun työpöytä on aika raskas vanhoille koneille.  Lubuntu on ei ole niin hieno ja Applemainen,  mutta muistuttaa hieman vanhaa xp:tä ja nopeampi vanhoissa koneissa.


En tiä tehoista! Malli näyttäis olevan NB200-10G    Ihan näppärän näköinen mut en tiiä sitten????

*****
  • Kaikkien Kaveri
  • Viimeksi paikalla:25.06.2023 kello on 20:56
Re: ubuntu?
« Vastaus #44 : 9.12.2012 kello on 20:13 »
http://www.mbnet.fi/tuotteet/tuote/yksinkertaisuuden_ehdoilla_toshiba_nb200_10g

Kannattaa kyllä varmaan kokeilla noita keveimpiä työpöytiä.  Hieno kone kyllä muuten :-)