rekisteriseloste

Kirjoittaja Aihe: ubuntu?  (Luettu 35441 kertaa)

*****
  • Saittisähläri
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 08:44
  • Epsoo
Vs: ubuntu?
« Vastaus #15 : 30.11.2012 kello on 14:09 »
Onkos kukaan työntänyt vielä markkinoille tablettia, jossa olisi Linux?

Monikin valmistaja on, Android kun pyörii Linuxin päällä.

*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 11:01
Vs: ubuntu?
« Vastaus #16 : 30.11.2012 kello on 14:22 »
Monikin valmistaja on, Android kun pyörii Linuxin päällä.

Pyöris pois siitä häiritsemästä....  :D  Pitäis saada tabu linux ympäristöön.

*****
  • Kaikkien Kaveri
  • Viimeksi paikalla:21.07.2023 kello on 01:10
  • Vaasa
Vs: ubuntu?
« Vastaus #17 : 30.11.2012 kello on 16:07 »
Niin, tosiaan Android on periaatteessa Googlen linux jakelu. Ihan niin kuin Ubuntu on Canonical inc:in. Sillä on hallussaan 44% tablettimarkkinoist a, eli löytyyhän niitä linux tabletteja paljonkin.

Onhan se komentokehoitteen käyttäminen huomattavan paljon helpompaa ja nopeampaa erinäisissä asetuksissa ja asennuksissa, mutta siitä on turha olla huolissaan, jos homma tuntuu vieraalta. Siihen päädytään useimmiten siksi, että monet laitevalmistajat rikkovat standardeja saadakseen windowsin monopolia turvatuksi pc laitteissa. Niihin voi sitten joskus joutua käyttämään vippaskonsteja. Tämä voi tulla vastaan esim HP:n läppäreissä, joissain web-kameroissa ja joissakin tulostimissa. Tosin, jos ei ole joku ihan todella harvinainen laite, niin valmiit ohjeet löytyvät pienellä googlettamisella.

Itse olen käyttänyt linuxia jostain 90-luvun puolivälistä alkaen vaihtelevasti, mutta nykyään vain sitä. Linuxiin kun saa kaikki lisälaitteet niin paljon helpommin: kamerat, kännykät, tulostimet jne tunnistuvat ja ovat valmiina käyttöön välittömästi, kun usb-piuhan tunkee paikoilleen. Joitain hyvin harvoja ohjelmia olen jäänyt vähän kaipaamaan, kun en ole tuosta wine-emulaattirista oikeen kiinnostunut. Meillä koko perhe on siirtynyt linuxeihin, kun lapsetkin kyllästyivät windowsin takelteluihin. Yhdellä koneella on win7, mutta eipä sitä ole kukaan käyttänyt ainakaan vuoteen.

*****
  • Kaikkien kaveri Sr.
  • Viimeksi paikalla: 4.07.2023 kello on 11:42
  • Hämeenperä
Vs: ubuntu?
« Vastaus #18 : 9.12.2012 kello on 00:43 »
Käytössäni on vanhempi HP läppäri, jossa Windows Xp vähitellen väsähti. Kaveri toimesta asensin siihen Ubuntun. Ainoa ongelmani on ollut tähän asti ettei se tunnista kiinalaista ZDE? mokkulaa. Nyt ostin tähän TeleWell W lan purtilon ja sama mokkula siihen verkkoja tekemään. Toistaiseksi toiminut yli odotusten.

Aion pitää tämän nettikoneena ja parhaina puolina pidän nopeata käynnistystä ja virustorjunnan tarpeettomuutta.

Tässä oli oletuksena Firefoxin selain. Jos se on tuttu, käynnistyksen jälkeen et enää kiinnitä huomiota mikä sitä systeemiä pyörittää.

Pikaisesti vilkuillut toimisto ohjelmia, wordit ja exel vastineet löytyy ikäänkuin Light versioina, mikä on vaan hyvä juttu.

Uusin versio on tuettu 5vuotta ja päivitys on tehty maallikoille helpoksi


*****
  • Saittisähläri
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 08:44
  • Epsoo
Vs: ubuntu?
« Vastaus #19 : 9.12.2012 kello on 00:54 »
Itse olen käyttänyt linuxia jostain 90-luvun puolivälistä alkaen vaihtelevasti, mutta nykyään vain sitä.

Itsellä RedHat 5.2 oli ensimmäinen minkä otin ensisijaiseksi käyttikseksi, ja nyttemmin on ollut Ubuntu n. neljä vuotta käytössä. Pääkoneella ei ole ollut windowsia muutamaan vuoteen, kun ei ole ollut tarvetta.

*****
  • Saittisähläri
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 08:44
  • Epsoo
Vs: ubuntu?
« Vastaus #20 : 9.12.2012 kello on 00:58 »
Lisäyksenä, Linuxia kun olen käyttänyt jo usean vuoden ajan, niin paluuta ei ole. Sen verran huoleton tämä on.
Poissa on kaikki säätäminen ja ohjelmien päivittäminen, kun käyttis päivittää automaattisesti kaikki kerralla ilman haeskelua.

*****
  • Karavaanari
  • Viimeksi paikalla:24.02.2021 kello on 15:51
Vs: ubuntu?
« Vastaus #21 : 9.12.2012 kello on 01:01 »
Olis taas kiva asentaa ubuntu koneelle. Joskus vuosia sitten oli mutta jonkun syyn takia luovuin siitä.
Nyt ongelmana on tuo sopimattomuus iTunesin kanssa kun on noita " hopeisia omenoita"
Voishan tuon rinnallekkin laittaa. Wintoosaan.

*****
  • Saittisähläri
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 08:44
  • Epsoo
Vs: ubuntu?
« Vastaus #22 : 9.12.2012 kello on 01:10 »
Nyt ongelmana on tuo sopimattomuus iTunesin kanssa kun on noita " hopeisia omenoita"

Voipi toimia winellä. Tosin itse en ole testannut.

*****
  • Karavaanari
  • Viimeksi paikalla:19.04.2024 kello on 10:22
Vs: ubuntu?
« Vastaus #23 : 9.12.2012 kello on 11:27 »
Juu ihan hyvä se ubuntu varmaan on, mutta ei aivan niin helppo ja toimiva kun itse kuvittelin. Vanhaan FujitsuSiemens Amiloon sellaisen laitoin, aika väännön takana oli että ylipäätään sain tehtyä levykuvan. No, sitten kun asensin ubuntun käyttöön, niin silloin hävisi langaton yhteys. FujitsuSiemenssin kanssa muillakin samaa ongelmaa, kun netistä ronkin aiheesta. Minä en toistaiseksi ole saanut langatonta verkkoyhteyttä toimimaan, tuskin jaksan enää yrittää. Langallisena pääsee kyllä nettiin, mutta sitten iski viimeinen takaisku joka masensi lopullisesti (toistaiseksi). DanskeBank verkkopankki tarvitsee Javan, ja sopivaa Javaa ei tunnut löytyvän ei sitten millään. Tai en ainakaan saa asentumaan siten että se olisi käytössä. Pitänee varmaan vähän udella nörteimmiltä apua. Ja kerrottakoon että sekä langaton yhteys ja verkkopankki toimivat aikaisemmin Windows:lla.

Loppu päätelmänä joudun kertomaan että ei se ubuntu kaikissa tapauksissa ole mikään jokapojan tapa nopeuttaa koneen käynnistystä ja saada huoleton ja virukseton kone jolla voi päivittäiset toimet suorittaa.

*****
  • Saittisähläri
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 08:44
  • Epsoo
Vs: ubuntu?
« Vastaus #24 : 9.12.2012 kello on 11:53 »
No, sitten kun asensin ubuntun käyttöön, niin silloin hävisi langaton yhteys. FujitsuSiemenssin kanssa muillakin samaa ongelmaa, kun netistä ronkin aiheesta. Minä en toistaiseksi ole saanut langatonta verkkoyhteyttä toimimaan, tuskin jaksan enää yrittää. Langallisena pääsee kyllä nettiin, mutta sitten iski viimeinen takaisku joka masensi lopullisesti (toistaiseksi). DanskeBank verkkopankki tarvitsee Javan, ja sopivaa Javaa ei tunnut löytyvän ei sitten millään. Tai en ainakaan saa asentumaan siten että se olisi käytössä.

Tarkemmin tuntematta tuon läppärin mallia on hankala kommentoida muuten, kuin että jos rauta ei tue Linuxia niin ongelma on edessä. Sama juttu muilla käyttiksillä.

Kävin testaamassa tuon danskepankin, ja kyllä tämä FF automaattisesti ehdotti sopivaa liitännäistä. Tosin kysäisi että haluatko java 6 vai 7, valitsin seiskan jonka jälkeen asensi sen automaattisesti. Tämän jälkeen verkkopankki toimi kuten pitääkin.

*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 11:01
Vs: ubuntu?
« Vastaus #25 : 9.12.2012 kello on 12:16 »
Tarkemmin tuntematta tuon läppärin mallia on hankala kommentoida muuten, kuin että jos rauta ei tue Linuxia niin ongelma on edessä. Sama juttu muilla käyttiksillä.

 :laugh: Eiks Linux olekaan wanhojen koneiden pelastus?  :laugh: 

No, asiaan...  Ns. merkkikoneillahan on ongelmia Wintoosankin kanssa.  Kun lauta on speksattu vaikka Vistalle, sille ei ole, eikä monesti edes tule ajureita 7:lle.  Mutta jos Linuxkaan ei selviä ongelmasta, sen erinomaisuudesta putoaa iso pala...   :(

*****
  • Saittisähläri
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 08:44
  • Epsoo
Vs: ubuntu?
« Vastaus #26 : 9.12.2012 kello on 12:30 »
Mutta jos Linuxkaan ei selviä ongelmasta, sen erinomaisuudesta putoaa iso pala...   :(

Kannattaa ottaa huomioon se tosisekka että Linux tukee suoraan monia laitteita, ilman ajurimetsästystä, toisin kun windows joka ei suoraan tue juuri mitään.
Jos Linux ei suoraan tue laitetta, eikä laitteen valmistaja anna tukea, niin silloin laite ei voi toimia. Ei Linux nyt mikään ihmeiden tekijä sentään ole.

Kysytäänpä toisin, miksi vaaditaan että laitteen pitää toimia heti suoraan Linuxissa, mutta samaa ei vaadita Windowsin kohdalla?

*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 11:01
Vs: ubuntu?
« Vastaus #27 : 9.12.2012 kello on 13:16 »
Kannattaa ottaa huomioon se tosisekka että Linux tukee suoraan monia laitteita, ilman ajurimetsästystä, toisin kun windows joka ei suoraan tue juuri mitään.
Täytyy sanoa, että 7 on pärjännyt aika hyvin, kaikenlaisten vempuloiden kanssa. Se yx ongelma on vielä ratkaisematta...   ;D

Kysytäänpä toisin, miksi vaaditaan että laitteen pitää toimia heti suoraan Linuxissa, mutta samaa ei vaadita Windowsin kohdalla?
En minä sitä vaadikaan. Pisti vaan heti silmään, että sama riesa ilmeisesti joidenkin 'merkkikoneiden' kanssa.
Potkin juuri vintillä yhtä vanhaa lootaa, pitäs vaihtaa siihen poweri, vois sitten kokeilla, mitä Linux oikeesti on. Sais jutuille pohjaa!  :D

*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 11:52
  • Autossa on pyörät
Vs: ubuntu?
« Vastaus #28 : 9.12.2012 kello on 13:33 »
:laugh: Eiks Linux olekaan wanhojen koneiden pelastus?  :laugh: 

No, asiaan...  Ns. merkkikoneillahan on ongelmia Wintoosankin kanssa.  Kun lauta on speksattu vaikka Vistalle, sille ei ole, eikä monesti edes tule ajureita 7:lle.  Mutta jos Linuxkaan ei selviä ongelmasta, sen erinomaisuudesta putoaa iso pala...   :(
Montakymmentä Vista konetta laittanut 7:lle . Menee yleensä heittämällä, tai sitten Vistan ajureilla.
En viitsi kokoaika itse kirjoittaa mantaraa miten olen pärjännyt puoli elämää ilman Linuxia vaikka niinkin voisi sanoa.
Wintöxtoosa aina joskus kertoo jotta asentaa päivitykset, ei niitä tarvitse etsiä ja hakea mistään kissojen ja koirien avulla.
Asentelen todella isoja määriä päivityksiä puhelimiin. Ne onnistuu Nokia Suitella , Samsungin Kiesillä , Applella jne. Ihan Witoosatöxtöxissä. En tiedä onko Linuxille vastaavia ohjelmia olemassa. Samoin siirtelen ja tallennan dataa eri puhelimiin.
Linux on ihan hyvä, olen asentanut muutaman kymmenen kertaa myös sitä eri koneisiin. Mutta se ei ole mikään ainoaoikea maailman pelastus.

*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 11:48
Vs: ubuntu?
« Vastaus #29 : 9.12.2012 kello on 14:41 »
Kokeilen kanssa just Ubuntua. Oli pakko, kun uudelleen asennuksessa Win 7 ei tunnistanut enää verkon ajureita. Eipä saanut sitten ladattua verkostakaan.

Tuli vanhat ajat mieleen. Oletin, että 10 vuodessa olisi edes hiukan automaattisemmin asentunut. Monennäköistä temppua pitää tehdä, että asentuu USB tikulta.
Jostain syystä lähes koko helahoito on englannin kielistä, vaikkakin piti olla kaikenlaiset Suomi paketit. Niitä, kun yritti sitten päivittää, niin tuli vain herjaa "ei päivitettävissä".
Firefox on aikast kummallinen. Ajattelin päivittää sen uudempaan FF Fin versioon. Se nyt ei ilmeisesti käykään ihan napin painalluksella, kuten WIN versioissa.

Hyvää oli sentään se, että Ubuntu sai WLAN:in pelaamaan.  :)