rekisteriseloste

Kirjoittaja Aihe: Aurinkokennot.  (Luettu 699376 kertaa)

*****
  • Kaikkien kaveri Sr.
  • Viimeksi paikalla: 4.07.2023 kello on 11:42
  • Hämeenperä
Vs: Aurinkokennot.
« Vastaus #1590 : 24.05.2015 kello on 00:21 »
Taas kaduntallaajan suuntaa antavana tietona;
- tuo 15 pvä, josta aiemmin kerroin, 6 tuntia aiemmin tuotto oli 22% ja 6 tuntia myöhemmin 10 %. Nyt on sitten huomioitava se, milloin maks tuotto kulloinkin saavutetaan (pilvisyys), sekä myös aiemmin ja myöhemmin saatavat lukemat (pilvisyys)!
Muistelen, että tuo ko. päivä oli kokonaisuudessaan suht pilvetön.

Asiaa tuntevat pystyvät varmaan antamaan oikeampia tietoja?

Savisempien polkujen tallaaja lukisi mielellään tämäntyyppistä faktaa.
Ehkä minun mittausmetodi on väärä, mutta klo 5.00 aamusta en saa yhtäkään prosenttia max lataustehosta.

*****
  • Kaikkien Kaveri
  • Viimeksi paikalla:eilen kello 16:22
Vs: Aurinkokennot.
« Vastaus #1591 : 24.05.2015 kello on 08:11 »
Joutessani katselin kennon tuottojakaumaa prosentteina eri kelloaikojen suhteen.
Ensimmäinen havaittava tuottolukema on klo 5;00 ja viimeinen klo 21;00, tunnin välein. Klo 13 ja 14 tuotto on 100 %, muiden kellonaikojen tuotto on suhteutettu näihin.
Tämä näin asiasta kiinnostuneen kaduntallaajan tietona.
Tuotto on katsottu 2015_05_22 päivän kohdalta.

Esitetyistä arvoista en lähde väittelemään.


Oulun testiryhmältä saadaan varmaan tarkennusta asiaan.



*****
  • Kaikkien kaveri Sr.
  • Viimeksi paikalla:12.10.2023 kello on 09:57
  • Kellos Chevyjä , Matkaaja 460 ja TEVE-CHEVY
Vs: Aurinkokennot.
« Vastaus #1592 : 24.05.2015 kello on 10:04 »
on se hyvä ett jotkut jaksaa vääntää Thumb
tuoha on hyvä vertailu kohta oikeelle systeemille, ainut vaa ett pitäs kattoasennus paneeli olla samalla kartta korkeudella ja samanlaisess keliss ja päivämääräs jott saataisiin kunnolla verrannollisia arvoja...
va kyll niist vähä suuntaa saadaan..

*****
  • Karavaanari
  • Viimeksi paikalla: 6.11.2022 kello on 15:12
Vs: Aurinkokennot.
« Vastaus #1593 : 24.05.2015 kello on 10:09 »
Lisäätkö tuohon vielä mittaus olosuhteet (pilvisyys,lämpötila,varjot ja panelien asento mittaus session ajan), niin saa kukin mielessään vatuloida tuloksia. Minusta on mukavaa  lukea käytännössä/kenttäolosuhteissa koettua emppiiristä dataa, sillä netistä kun lukee eri paneeli valmistajien heidän myyjiensä tarinoita niin kaikki ovat toisiaan jotenkin fiksumpia kun kilpailijansa ja kaikille eri paneelien,säätimien,akkujen ...yms.  asennus kokonaisuuksille löytyy kannattajansa.  Thumb Pääasia on että on jotain puuhasteltavaa. Thumb

*****
  • Kaikkien kaveri Sr.
  • Viimeksi paikalla:16.02.2024 kello on 07:37
Vs: Aurinkokennot.
« Vastaus #1594 : 24.05.2015 kello on 11:03 »
Minusta on kaikkein mukavinta lukea dataa joka on tehty kuten kamat kulkineessa on. Pitäis oikeastaan olla eri ketju niille, koska tilanne muuttuu radikaalisti panelit vaakatasossa.

*****
  • Kaikkien Kaveri
  • Viimeksi paikalla:eilen kello 16:22
Vs: Aurinkokennot.
« Vastaus #1595 : 24.05.2015 kello on 11:23 »
Jätetäänpä tiedonjako tähän, niin ei sotke ammattilaisten keskustelua.
Ajatuksena oli jakaa faktatietoa puoluettomasti. Kiitän mielenkiinnosta.

*****
  • Kaikkien kaveri Sr.
  • Viimeksi paikalla: 4.07.2023 kello on 11:42
  • Hämeenperä
Vs: Aurinkokennot.
« Vastaus #1596 : 24.05.2015 kello on 11:57 »
Jätetäänpä tiedonjako tähän, niin ei sotke ammattilaisten keskustelua.
Ajatuksena oli jakaa faktatietoa puoluettomasti. Kiitän mielenkiinnosta.

Minä tätä osaltani pyysin ja kiitos kun asiallisesti vastasit.

Minä näen tässä käppyrässä sen mikä on aurinkosähkön perusfaktaa.
Tuossa näkyy siis huippulaitteiston tuotto suhteessa kelloon aurinkoisena päivänä
Sitä ei voi parantaa asennuksella eikä säätimillä eikä sijainnilla Suomessa.
Tästä hetkestä pari kuukautta taivaan max energian määrä pysyy samana.

Minun johtopäätökset on että kannattaako näiden tietojen jälkeen miettiä ja mitata tuleeko 100W vehkeestä pilvisellä tai ilta-auringossa 700 vai 900 milliamppeeria, kun sillä ei ole kovin suurta merkitystä.
Kun sitä paneelia laittaa, niin samantien niinpaljon kuin tilaa katolla on.

Mittatulokset kiinnostaa minuakin, mutta aurinko ei mittaamallakaan ala kiertää maapaneelia. ;)

*****
  • Kaikkien kaveri Sr.
  • Viimeksi paikalla:12.10.2023 kello on 09:57
  • Kellos Chevyjä , Matkaaja 460 ja TEVE-CHEVY
Vs: Aurinkokennot.
« Vastaus #1597 : 24.05.2015 kello on 12:00 »
Jätetäänpä tiedonjako tähän, niin ei sotke ammattilaisten keskustelua.
Ajatuksena oli jakaa faktatietoa puoluettomasti. Kiitän mielenkiinnosta.
elä ny ihmees lopeta! ihan mielenkiintosta tietooo tommosen voimalaitoksen tuotosta.
sopiihan tänne aloittaa uuden keskustellun oikeella otsikolla jolloin helpommin pysyy asia siinä mistä otsikossa puhuttiin. ja tää jutustelu on mun mielest ollu ihan otsikon mukaista..

*****
  • Kaikkien kaveri Sr.
  • Viimeksi paikalla:16.02.2024 kello on 07:37
Vs: Aurinkokennot.
« Vastaus #1598 : 24.05.2015 kello on 12:03 »
No huh kun on herkkää. Ei tässä muusta ole kysymys kuin siitä että porukka erottaa nämä asiat. Turha tästä palkoja on nessuun repiä. Samaa mieltä siitä että katto täyteen paneleja mutta on ne erot oikeesti isompia kuin alle 1000mA.

*****
  • Karavaanari
  • Viimeksi paikalla: 6.11.2022 kello on 15:12
Vs: Aurinkokennot.
« Vastaus #1599 : 24.05.2015 kello on 13:23 »
Heh, onneksi tänne saa ja pitää kirjottaa omia ajatuksia,empiirisiä kokemuksia ja kysymyksiä ko. aiheesta. Absoluuttista totuuta ei tiedä edes NASA:n miehet, muutenhan kaikki olisi jo valmiiksi pureskeltu.  :P Thumb Thumb

Btw. Jos ikinä matkaatte Floridassa niin suosittelen varaamaan yhden kokonaisen päivän Kennedyn space station:n tsekkaamiseen ja siellä erityisesti sukkulaan, onse metka peli. ;D

*****
  • Kaikkien kaveri Sr.
  • Viimeksi paikalla:16.02.2024 kello on 07:37
Vs: Aurinkokennot.
« Vastaus #1600 : 24.05.2015 kello on 13:36 »
Leader, näinpä . Floridan matkaa haaveillaan...Jes, aurinko paistaa ja wirtaa matkaa katolta akkuun.

*****
  • Kaikkien kaveri Sr.
  • Viimeksi paikalla:16.02.2024 kello on 07:37
Vs: Aurinkokennot.
« Vastaus #1601 : 27.05.2015 kello on 15:27 »
Oletteko vahanneet kennoja? Taittuuko valo vahauksen vuoksi? Pysyisi ainakin siistinä
kun vaha ohjaa pölyt pois.

*****
  • Karavaanari
  • Viimeksi paikalla: 6.11.2022 kello on 15:12
Vs: Aurinkokennot.
« Vastaus #1602 : 29.05.2015 kello on 16:49 »
Oletteko vahanneet kennoja? Taittuuko valo vahauksen vuoksi? Pysyisi ainakin siistinä
kun vaha ohjaa pölyt pois.

En ehtinyt "vahata" paneeleja, kun ne tulivat hieman käytetyn oloisia minulle tullessaan. Lähtivät eilen takaisin kotimaiselle myyjälle, josko seuraavat olisivat priimaa, mistä on maksettukkin.

Btw. Teukka, Avancis A-paneelien pinnat näyttää olevan lasia , joten ajattelin laittaa saman tapaista ainetta niiden pintaan kun on esim. Lexusen sivulaseissa ja lentokoneiden tuulilaseissa, täällä Suomessa sitä on kaupattu mm. "viis sateesta" nimisenä tuotteena, se hylkii vettä ja likaa, tosin tämä tarvikeliikkeiden aine ei ole läheskään niin kestävää kuin lentokoneissa ja Lexusessa. Ja jos paneelin pinta on ns."plexiä" niin ulkomailla lentokone tarvikkeena myydään Plexus nimistä tuotetta samaan tarkoitukseen.

*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:eilen kello 21:56
Vs: Aurinkokennot.
« Vastaus #1603 : 29.05.2015 kello on 17:07 »
Oletteko vahanneet kennoja? Taittuuko valo vahauksen vuoksi? Pysyisi ainakin siistinä
kun vaha ohjaa pölyt pois.
Minä olen vahannut kennon samalla kun vahasin muutenkin katon....

Ei mitään käsitystä mistään valon taittumisesta. Ainakin tuli puhtaamman näköinen.

*****
  • Karavaanari
  • Viimeksi paikalla: 6.11.2022 kello on 15:12
Vs: Aurinkokennot.
« Vastaus #1604 : 29.05.2015 kello on 17:37 »
Minä olen vahannut kennon samalla kun vahasin muutenkin katon....

Ei mitään käsitystä mistään valon taittumisesta. Ainakin tuli puhtaamman näköinen.

Oliko paneelin "lasi" lasia vai Polygarbonaattia tms..?.

Ihan vaan mielenkiinnosta kysyn. Thumb