rekisteriseloste

Kirjoittaja Aihe: Ensimmäistä kertaa vaunua katsastamassa  (Luettu 74199 kertaa)

*****
  • Matkailija
  • Aiheen aloittaja
  • Viimeksi paikalla:16.03.2013 kello on 20:36
Ensimmäistä kertaa vaunua katsastamassa
« : 6.07.2011 kello on 10:44 »
Tässä taas aloittelevan karavaanarin tyhmiä kysymyksiä. Elikkäs kohtapuoliin olisi vietävä ensimmäistä kertaa vaunu katsastukseen. Vähän huoletuttaa kun vaunu kuitenkin jo vanha -88 ja ei mitään kokemusta vaunun katsastuksesta. Mitä katsastuksessa tarkastetaan ja mitä kannattaa ennen katsastusta tehdä? Olen lueskellut että katsastuksessa tarkastettaisiin lähinnä vain jarrut, renkaat, valot ja pakolliset varusteet. Mitenhän ne tarkastaa nuo jarrut, rullilla vai jotenkin "silmämääräisesti"? Pystyykö siis jarrujen kunnon todentamaan itse ennen katsastukseen vientiä? Mitenkäs sit nuo pakolliset varusteet? Onko niitä muita katsastuksessa kuin tuo sammutin, niin ja onko määritetty että monenko kilon se pitää vaunussa vähintään olla? Sitten nuo kaasut ja sähkölaitteet, katsotaanko niitä? Pitääkö olla todistus että kaasut on just ponnistettu tai testaavatko ne itse? Kaikki neuvot ja kokemukset otetaan avosylin vastaan!

*****
  • Kaikkien Kaveri
  • Viimeksi paikalla: 3.05.2018 kello on 18:30
Vs: Ensimmäistä kertaa vaunua katsastamassa
« Vastaus #1 : 6.07.2011 kello on 11:08 »
Tässä taas aloittelevan karavaanarin tyhmiä kysymyksiä. Elikkäs kohtapuoliin olisi vietävä ensimmäistä kertaa vaunu katsastukseen. Vähän huoletuttaa kun vaunu kuitenkin jo vanha -88 ja ei mitään kokemusta vaunun katsastuksesta. Mitä katsastuksessa tarkastetaan ja mitä kannattaa ennen katsastusta tehdä? Olen lueskellut että katsastuksessa tarkastettaisiin lähinnä vain jarrut, renkaat, valot ja pakolliset varusteet. Mitenhän ne tarkastaa nuo jarrut, rullilla vai jotenkin "silmämääräisesti"? Pystyykö siis jarrujen kunnon todentamaan itse ennen katsastukseen vientiä? Mitenkäs sit nuo pakolliset varusteet? Onko niitä muita katsastuksessa kuin tuo sammutin, niin ja onko määritetty että monenko kilon se pitää vaunussa vähintään olla? Sitten nuo kaasut ja sähkölaitteet, katsotaanko niitä? Pitääkö olla todistus että kaasut on just ponnistettu tai testaavatko ne itse? Kaikki neuvot ja kokemukset otetaan avosylin vastaan!
Sammuttimessa leima, jarrut kunnossa, renkaat ehjät, varoituskolmio, (vaunussa pitää olla oma), vetopään suojakumi ja iskari kunnossa, pyöräkiilat (lankun/laudanpalat 2 kpl käy, kerran katsottu) Kaasuihin eivät koske, paitsi että pullosta lähtevä kaasuletku alle 10 v vanha (valmistusvuosi letkun kyljessä) eikä tietysti pienintäkään murtumaa saa olla uudemmassakaan. Noilla pitäisi onnistua.

*****
  • Matkailija
  • Aiheen aloittaja
  • Viimeksi paikalla:16.03.2013 kello on 20:36
Vs: Ensimmäistä kertaa vaunua katsastamassa
« Vastaus #2 : 6.07.2011 kello on 11:19 »
Kiitoksia ose! Tuo varoituskolmio pitää siis ainakin hankkia ja letkun ikä tarkistaa :) Täytyykö muuten tuo sammutin olla oven vieressä telineessä, vai saako se olla kaapissa?

*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:eilen kello 23:08
Vs: Ensimmäistä kertaa vaunua katsastamassa
« Vastaus #3 : 6.07.2011 kello on 11:58 »
Kiitoksia ose! Tuo varoituskolmio pitää siis ainakin hankkia ja letkun ikä tarkistaa :) Täytyykö muuten tuo sammutin olla oven vieressä telineessä, vai saako se olla kaapissa?

Ohjeistus on tyyliin: Pääkulkuoven lähittyvillä helposti käytettävissä olevassa paikassa. En ole kuullut, että väärästä sijoittamisesta olisi tullut sanomisia.

*****
  • Karavaanari
  • Viimeksi paikalla:18.04.2023 kello on 21:42
Vs: Ensimmäistä kertaa vaunua katsastamassa
« Vastaus #4 : 6.07.2011 kello on 12:25 »
Tietenkin katsovat myös ajovalot.

Kaasuletkun päiväyksiä en ole kuullut tarkastettavan, eikä ole multa tarkastettu, mutta on ne silti syytä olla kunnossa.

Edit: jarruista pidon lisäksi syynätään työntötangon liikerata, se ei saa jarruttaessa painua puoltaväliä syvempään.
« Viimeksi muokattu: 6.07.2011 kello on 12:31 »

*****
  • Kaikkien kaveri Sr.
  • Viimeksi paikalla:eilen kello 12:15
Vs: Ensimmäistä kertaa vaunua katsastamassa
« Vastaus #5 : 6.07.2011 kello on 12:47 »
Jarrut katotaan dynamometrillä ja ainakin telivaunuissa se on melko arvauksella tehtävä tapahtuma. Suoraan pitkän seisonnan jälkeen ei kannata ajaa katsastamaa, sillä jarrut toimii yleensä paremmin jos vaunu on ollut ajossa.
Jarrujen ja valojen lisäksi syynäävät yleensä alustan kunnon ja korin kiinnityksen alustaan.

*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:eilen kello 23:08
Vs: Ensimmäistä kertaa vaunua katsastamassa
« Vastaus #6 : 6.07.2011 kello on 13:08 »

Jarrujen ja valojen lisäksi syynäävät yleensä alustan kunnon ja korin kiinnityksen alustaan.

Viimeisen kerran kun vanhan Kafini aikoinaan katsastin olin oikean puolen kulmiin laittanut kakkosneloset kulmittain niin, että kannattivat koria pohjasta. Pultattu lattian läpi. Ei siinä mitään tuosta virityksestä kyselty, mutta tuossa vaiheessa toinen kylki oli läpilaho ja viimeinen hinaus edessä ostajalle joka osti itselleen projektin.

*****
  • Matkailija
  • Aiheen aloittaja
  • Viimeksi paikalla:16.03.2013 kello on 20:36
Vs: Ensimmäistä kertaa vaunua katsastamassa
« Vastaus #7 : 6.07.2011 kello on 14:43 »
Sitten kaipailisin vielä toimivaa ja edullista katsastuspaikkaa pk-seudulta, osaisiko joku suositella jotakin? Googlettamisen perusteella tällä hetkellä olen päätymässä tollaseen ku Helsingin Katsastus Center, siitä kokemuksia?

*****
  • Kaikkien Kaveri
  • Viimeksi paikalla:27.12.2012 kello on 08:21
Vs: Ensimmäistä kertaa vaunua katsastamassa
« Vastaus #8 : 6.07.2011 kello on 22:17 »
Jarrut katotaan dynamometrillä ja ainakin telivaunuissa se on melko arvauksella tehtävä tapahtuma.

Ei ainakaan mun vaunun katsastuksessa ollut mitään arvausta jarrujen osalta, vaikka on teli. Hyvin mittari näytti etu- ja taka-akselin lukemat kaikista pyöristä. Kuten on aina tehnyt. ;D

Kaksiakselisista en tiedä sanoa.

*****
  • Kaikkien Kaveri
  • Viimeksi paikalla: 3.05.2018 kello on 18:30
Vs: Ensimmäistä kertaa vaunua katsastamassa
« Vastaus #9 : 6.07.2011 kello on 22:29 »
Tovin hersytteli Solikan jarruja kun oli seissyt marraskuusta maaliskuuhun paikallaan ja tulin katsastukseen 5 km lumituiskussa jossa ei paljon jarruja tarvinnut ;) Lopputulema oli että täydet 3.0 löytyi.

*****
  • Kaikkien kaveri Sr.
  • Viimeksi paikalla:eilen kello 12:32
Vs: Ensimmäistä kertaa vaunua katsastamassa
« Vastaus #10 : 6.07.2011 kello on 23:13 »
Kotikonsti jarrujen testaukseen. Toinen rattiin ja hitaasti eteen päin,toinen aisan päälle ja hitaasti jarruvipua, pitäisi mennä suttiin aikalailla yhtäaikaa. Akseliston myös katsovat/ tarkistaa ettei välyksiä liikaa.


*****
  • Karavaanari
  • Viimeksi paikalla: 1.08.2016 kello on 22:53
  • Satunnainen haahuilija
    • Satunnainen haahuilija
Vs: Ensimmäistä kertaa vaunua katsastamassa
« Vastaus #11 : 8.07.2011 kello on 19:54 »
Punnitaanko vaunut katsastuksessa?

  • Vieras
  • Vs: Ensimmäistä kertaa vaunua katsastamassa
    « Vastaus #12 : 8.07.2011 kello on 19:59 »
    Punnitaanko vaunut katsastuksessa?

    Eipä ole minun kohdalle ainakaan sattunut
    jotta olisivat punninneet.

    *****
    • Kalustoon kuuluva
    • Viimeksi paikalla:eilen kello 21:28
    • Nuperokuljin, 2h+keittiö. Tonttina Suomi.
    Vs: Ensimmäistä kertaa vaunua katsastamassa
    « Vastaus #13 : 8.07.2011 kello on 20:21 »
    Punnitaanko vaunut katsastuksessa?

    Eivät yleensä punnitse. Ja jos sinä omasta mielenkiinnosta kysyt punnitusta, niin saattavat veloittaa siitä.

    *****
    • Kaikkien Kaveri
    • Viimeksi paikalla: 4.01.2024 kello on 12:05
    • Pirkanmaa, Sastamala, wanhaa Suur-Sastamalaa
    Vs: Ensimmäistä kertaa vaunua katsastamassa
    « Vastaus #14 : 8.07.2011 kello on 20:53 »
    Onko katsastushinta henkilöauton luokkaa?
    Kysyy kans ensikertaa vuoden loppuunmennessä katsastukseen menevä? Tai pitää viedä ennen kun on nastarenkaat vetoautossa :o