rekisteriseloste

Kirjoittaja Aihe: (uuden) Asunto auton rakentaminen  (Luettu 17810 kertaa)

*****
  • Kaikkien kaveri Sr.
  • Aiheen aloittaja
  • Viimeksi paikalla:12.10.2023 kello on 09:57
  • Kellos Chevyjä , Matkaaja 460 ja TEVE-CHEVY
(uuden) Asunto auton rakentaminen
« : 28.05.2011 kello on 16:59 »
Onko kellään tietoo mikä on nykynen käytäntö, jos haluaa rakentaa itse asunto auton jollekkin mieleiselleen vanhalle alustalle.. vieläkö on voimassa se vanha asunto auton rakennennus ohje minkä ake teki silloin 90 jotain. Ja turva kehikoksi riitti 30x30x1.5 huonekalu putki...

*****
  • Karavaanari
  • Viimeksi paikalla:24.05.2021 kello on 17:34
Vs: (uuden) Asunto auton rakentaminen
« Vastaus #1 : 28.05.2011 kello on 19:13 »
Ainakin turvavyö pitää olla kiinnikkeineen e-hyväksytty, eli melkein ainoa vaihtoehto on tehdastekoinen penkki ja kiinnitys, jos vyöt haluaa. Tietyillä ehdoilla myös vyöttömät istuinpaikat kelpaavat.

Korin pitänee olla ns. tehdastekoinen, eli semmoisen yrityksen suunnittelema ja vähintään tarkastama, jolla on luvat moiseen. En ole varma, mutta jos kuorma-auton väliseinän suhteen vaaditaan tämmöistä, niin miksi matkailuauto pääsisi vähemmällä.

*****
  • Kaikkien kaveri Sr.
  • Aiheen aloittaja
  • Viimeksi paikalla:12.10.2023 kello on 09:57
  • Kellos Chevyjä , Matkaaja 460 ja TEVE-CHEVY
Vs: (uuden) Asunto auton rakentaminen
« Vastaus #2 : 29.05.2011 kello on 23:25 »
Ainakin turvavyö pitää olla kiinnikkeineen e-hyväksytty, eli melkein ainoa vaihtoehto on tehdastekoinen penkki ja kiinnitys, jos vyöt haluaa. Tietyillä ehdoilla myös vyöttömät istuinpaikat kelpaavat.

Korin pitänee olla ns. tehdastekoinen, eli semmoisen yrityksen suunnittelema ja vähintään tarkastama, jolla on luvat moiseen. En ole varma, mutta jos kuorma-auton väliseinän suhteen vaaditaan tämmöistä, niin miksi matkailuauto pääsisi vähemmällä.
Eli kyses vanha alusta, ja ainakin kaikis muissa säädöksissä pelataan auton alustan ensi rekisteröinti päivämäärän varusteissa... eli onko mahdollista vanhalle alustalle tehdä vanhojen autovero säädösten mukaista oma valmiste puoli integroitua vekotusta... ja ny en kysy ett kannaattaako kaheksankyt lukuselle alustalle rakentaa asunto autooo.....

*****
  • Kaikkien kaveri Sr.
  • Viimeksi paikalla:eilen kello 20:18
  • Lempäälä
Vs: (uuden) Asunto auton rakentaminen
« Vastaus #3 : 30.05.2011 kello on 13:20 »
  Seurasin joskus -90 luvulla kahta projektia, toisessa olin mukana. Loppukommenttina sanoisin, ei ehkä palkoille pääse-- onpa harrastusta, ei tarvii miettiä mitä iltaisin tekee ja miettii. Alusta pitäisi olla hyvä että ettei myöhemmin kaduta, koska aikaa ja rahaa tuppaa menemään reilusti ajateltua enemmän.

*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:eilen kello 12:30
  • Kabe, nuperoauto, sillä mennään nyt.
Vs: (uuden) Asunto auton rakentaminen
« Vastaus #4 : 30.05.2011 kello on 13:35 »
Itse asuntoauton rakentaneena, työ on valtava. Aloitin syksyllä, rakensin lomat ja viikonloput ja joka päivä töitten jälkeen vähintään kuusi tuntia. Juhannuksena katsastin, silloin elettiin -80 lukua. Sanoisin että käytetty asuntoauto jonka rakentaa mieleisekseen, on "järkevämpi" ratkaisu. :D

*****
  • Kaikkien kaveri Sr.
  • Aiheen aloittaja
  • Viimeksi paikalla:12.10.2023 kello on 09:57
  • Kellos Chevyjä , Matkaaja 460 ja TEVE-CHEVY
Vs: (uuden) Asunto auton rakentaminen
« Vastaus #5 : 30.05.2011 kello on 14:01 »
Itse asuntoauton rakentaneena, työ on valtava. Aloitin syksyllä, rakensin lomat ja viikonloput ja joka päivä töitten jälkeen vähintään kuusi tuntia. Juhannuksena katsastin, silloin elettiin -80 lukua. Sanoisin että käytetty asuntoauto jonka rakentaa mieleisekseen, on "järkevämpi" ratkaisu. :D
Töitä ei oo tullu pelättyä ja senverran on kokemusta vekottimien rakentelusta ett osaa suhtautua siihe hommaan oikeen. ja mielellään ostasin jos vain saisi valmiin projektin kohtuu hinnalla.. Mutta kuka myy shevy vani alustaisen asuntoauton mikä on kokonais painoltaan 3500 kiloo tai jonku kympin alle.. ja pitäs olla viel kohtuu hintanen ja tehty kunnollisilla lämpö eristyksillä..

*****
  • Karavaanari
  • Viimeksi paikalla:24.05.2021 kello on 17:34
Vs: (uuden) Asunto auton rakentaminen
« Vastaus #6 : 30.05.2011 kello on 19:22 »
Voipi olla melkein tekemätön paikka saada siitä alle 3500 kilosta, jos alkaa itse tekemään. En tiedä millä ilveellä noita on saatu joskus kilvitettyä noille painoille, mutta todellisuus on jotain muuta.

Oma itsetehty omavalmiste on 613 mersun alustalla, jonka omapaino tyhjänä on ollut tyyppihyväksyntäpap erin mukaan 3600 kg. Reissukunnossa kuljettajan kanssa katsastuslaitoksen vaaka näytti painoksi 5700 kg. Myönnettäköön, etten ole rakentelun aikana juuri uhrannut ajatustakaan rakenteiden keveänä pitämiseen ja onhan tuossa painossa 200 litraa dieseliä, 250 litraa vettä ja kaksi täyttä kaasupulloa.

Auto on peltikuorinen, eli sen kuoren paino on mukana tuossa omapainossa.

Ostin sen matkailuautona, ja pieni pintaremontti tarkoitti loppujen lopuksi sisätilojen tekemistä uusiksi.

Sinällään vani on varmasti mukava alusta, antaa mukavaa kyytiä verrattuna mihin tahansa saman ikäluokan pakuun.

Alusta kannattaa valita tietysti hyvin, ettei tuskastu tekniikkaa korjatessaan.

*****
  • Kaikkien kaveri Sr.
  • Aiheen aloittaja
  • Viimeksi paikalla:12.10.2023 kello on 09:57
  • Kellos Chevyjä , Matkaaja 460 ja TEVE-CHEVY
Vs: (uuden) Asunto auton rakentaminen
« Vastaus #7 : 30.05.2011 kello on 20:54 »
Voipi olla melkein tekemätön paikka saada siitä alle 3500 kilosta, jos alkaa itse tekemään. En tiedä millä ilveellä noita on saatu joskus kilvitettyä noille painoille, mutta todellisuus on jotain muuta.

Oma itsetehty omavalmiste on 613 mersun alustalla, jonka omapaino tyhjänä on ollut tyyppihyväksyntäpap erin mukaan 3600 kg. Reissukunnossa kuljettajan kanssa katsastuslaitoksen vaaka näytti painoksi 5700 kg. Myönnettäköön, etten ole rakentelun aikana juuri uhrannut ajatustakaan rakenteiden keveänä pitämiseen ja onhan tuossa painossa 200 litraa dieseliä, 250 litraa vettä ja kaksi täyttä kaasupulloa.

Auto on peltikuorinen, eli sen kuoren paino on mukana tuossa omapainossa.

Ostin sen matkailuautona, ja pieni pintaremontti tarkoitti loppujen lopuksi sisätilojen tekemistä uusiksi.

Sinällään vani on varmasti mukava alusta, antaa mukavaa kyytiä verrattuna mihin tahansa saman ikäluokan pakuun.

Alusta kannattaa valita tietysti hyvin, ettei tuskastu tekniikkaa korjatessaan.
alusta tyhjällä korilla sisältäen kuskin ja vänkärin penkin painaa1850 kiloo.uskoisin valmiin auton oman painon jäävän karverran alle 300 kilon jolloin kantavuudeksi jäisi virallisesti se 500 kiloo mikä riittää hyvin paperi painoksi.. yleensäkki toi elopaino on jotain muuta jos tykkää raahata koko maallisen omaisuuden matkassa....  muten laittaisin kurma-autoluokan vehkeen va nykyään ei enää ole tarvittavaa lisenssiä..
Ja tekniikka ei mua pelota noit vanei on nykki pihassa seittemän kappaletta ja yksi on sellainen harvinaisuus ett tasan 3500 kiloo kokonais paino, alusta on kylläkin 4200 kilonen mutt se on muutettu paketti autoksi silloin ku se viell oli mahdollista pelkällä paperi hommalla..

*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:eilen kello 23:08
Vs: (uuden) Asunto auton rakentaminen
« Vastaus #8 : 30.05.2011 kello on 22:16 »
Itse katselin jo muutama vuosi sitten Baron Cruiser projektia ja jätin hankkimatta. Saattaa olla vielä myytävänä, töitä se vaatii, mutta toisaalta alusta joka on valmiiksi rekisteröity asumiskäyttöön on iso etu.

Haluatko, että kyselen ja mahdollisesti kartoitan ongelmat jotka tällä hetkellä on. 

*****
  • Kaikkien kaveri Sr.
  • Viimeksi paikalla: 8.02.2024 kello on 08:35
  • Strömma Kemiönsaari
Vs: (uuden) Asunto auton rakentaminen
« Vastaus #9 : 30.05.2011 kello on 22:40 »
Moi!

Kiva että muitakin jenkkihulluja on liikenteessä! Noi Baron Cruiserit ovat kyllä kivan näköisiä mutta alkaako ruoste tulla niissä vastaa? Jenkeissäkö ne ovat laittaneet siellä villaa peltiä vasten ja se kun suomessa ei ole aivan paras vaihtoehto.

Hakisin melkein jo uuskoppaista ulkomailta sopivasti... Mullakin on tossa pihalla 90-mallinen 160000 ajettu jolla retkuilen koirien kanssa pelkän patjan turvin ja hyvin riittää,- tosin mamma ei halua osallistua meitsin matkoihin. On kuulemma liian roisia hommaa...

Mutta mielestäni nää vanit on kaikin puolin mukavia niistä tykkääville noin ajokkeina,mutta melko ahtaita ne ovat! Vaikea sinne on sijoittaa keittiöstä makuutiloihin pöytäryhmineen ellei nyt satu olemaan erittäin pienikokoinen.

Ite ajattelin hommata sellaisen uuskoppaisen bussimallin jossa aukaistava takapenkki vuoteeksi ja jääpalakone korvan vieressä hyrisemässä ja telkku katossa, muttei sekään mikään matkailuauto ole... Suomeen vaan on niin pirun kallis tuoda tulleineen ja veroineen jotka ovat sitä paitsi laittomia valtion perittäväksi----mutta mutta, eihän meille mitään hauskaa suodakkaan valtion taholta, paitti kaurapuuro kuolinvuoteella,,,heh heh

Mutta eikös joku niistä sinun vaneistasi voisi valjastaa retkuilukäyttöön???

*****
  • Kaikkien kaveri Sr.
  • Aiheen aloittaja
  • Viimeksi paikalla:12.10.2023 kello on 09:57
  • Kellos Chevyjä , Matkaaja 460 ja TEVE-CHEVY
Vs: (uuden) Asunto auton rakentaminen
« Vastaus #10 : 30.05.2011 kello on 23:34 »
Juu voisi hyvinnii.. mutt haluaa semmosen "oikeen" asuntoauton vanin alustalla... toss ruskees mikä on mun kuvass on takana työkalu laatikot joiden yläpupolell on 195x175 "tavaran kuljetus taso...." eli se on vähä niinku ilmeisesti aattelit, ja melkeen saman värinen on asunto auto omassa korissa korotettuna, projekti kylläki mutt asunto auto papereill..Täll hetkell toi kuvan valkonen liikkuu ympäri suomen mun tukikohtana ja askartelun kohteena siin samall... ja mitä vanhempi sen parempi... kerran pysyny jo kolkyt vuotta nipuss ni miksei toisekkii kolkyt vuotta..

*****
  • Kaikkien kaveri Sr.
  • Aiheen aloittaja
  • Viimeksi paikalla:12.10.2023 kello on 09:57
  • Kellos Chevyjä , Matkaaja 460 ja TEVE-CHEVY
Vs: (uuden) Asunto auton rakentaminen
« Vastaus #11 : 4.10.2011 kello on 21:37 »
Täll sivustoll ei vissiin oo muit hullui , jotka kannustaisivat projektin aloitukseen.. ei se mittää ,mää oon tarpeeks hullu ja parin lakitekstin tarkistuksen jälkeen ilmeisemmin alkaa...

*****
  • Kaikkien kaveri Sr.
  • Viimeksi paikalla:eilen kello 14:37
  • Oululainen terwaporwari
Vs: (uuden) Asunto auton rakentaminen
« Vastaus #12 : 5.10.2011 kello on 09:28 »
Koko ikäni oon haaveillut jenkkivehkeistä,mutta uskallus ja rahat on loppuneet kesken :'(.

*****
  • Kaikkien kaveri Sr.
  • Aiheen aloittaja
  • Viimeksi paikalla:12.10.2023 kello on 09:57
  • Kellos Chevyjä , Matkaaja 460 ja TEVE-CHEVY
Vs: (uuden) Asunto auton rakentaminen
« Vastaus #13 : 5.10.2011 kello on 09:50 »
Koko ikäni oon haaveillut jenkkivehkeistä,mutta uskallus ja rahat on loppuneet kesken :'(.
valitettavasti mä olin jo nuorena pikkasen erillainen ja yheksäntoista vuotiaana ostin eka chevyn... siit se alamäki sitt alkoki..

*****
  • Kaikkien kaveri Sr.
  • Viimeksi paikalla:eilen kello 20:18
  • Lempäälä
Vs: (uuden) Asunto auton rakentaminen
« Vastaus #14 : 5.10.2011 kello on 12:07 »
  Eihän me muut mitenkään sua haluta lannistaa, haluamme  varmistaa vain että tiedät mihin ryhdyt.Kyllähän mies menee helpolla läpi harmaan kiven kun on oikea asenne, ja hiukan työvälineitä. :D :D
  Eikös se 3500 kg ole kortti ja jousi/ rengaskysymys? . Lykkyä projektille kerro sanoin ja kuvin edistymisestä.