rekisteriseloste

Kirjoittaja Aihe: Älylaturi vanhan tilalle, CTEK MXS 5 tai 7 - kirkastuuko vai ei?  (Luettu 13041 kertaa)

*****
  • Päivämatkailija
  • Aiheen aloittaja
  • Viimeksi paikalla: 8.09.2015 kello on 00:06
Hei!
Hajosi tuo vaunun laturi ja olen ajatellut CTEK MXS 5 ta MXS 7 älylaturia tilalle.
Vaunu on Chateau 988 Cantara 2000, pikkusen eksoottinen, mutta hyvässä käyttökunnossa. Vaunua käytämme tien päällä aika vähän, mutta sitäkin enemmän paikallaan ja silloin se on aina topselissä kiinni. Alkuperäinen laturi on ruuvattu istuinlaatikon seinään, topseli pistorasiaan, muutama johto ovenpieleen kolmelle ledille kertomaan akun tilanteesta ja tietenkin piuhat kiinni akkuun sitä lataamaan.
Olen tottunut siihen, että kun vaunu on töpselissä, ovat sisävalot kirkkaammat kuin jos töpseli on irti, eli pelkän akun varassa. Olen tulkinnut, että laturi lykkää vaunun "verkkoon" hiukan tukevampaa 12 volttista kuin mitä akku yksistään, joka on hyväkuntoinen AGM 95 Ah.

Kuinka käy CTEK MXS 5:sen? Tai CTEK:ien ylipäätään. Tuottaako nekin, akussa kiinni ollessaan, aina hiukan kirkkaammat sisävalot verrattuna pelkkään akkuun? Vai onko tilanne aina kuin olisi "pelkän" akun varassa? En sano, etteikö valojen kirkkaus riittäisi pelkällä akullakin - oon vaan niin tottunut kirkkaampiin valoihin kun useimmiten oon verkkovirrassa kiinni.

Riittääkö CTEK MXS 5 95Ah akun latailuun, kertovat sen hoitelevan 110 Ah:asti.  Yleensä ei ole kiire saada akku ladattua, eli onko kyse "vain" ajasta? Siis, verrattuna vaikka nyt tuohon seiskaan.
Onko CTEK MXS 7 jotenkin erilainen, siinä on SUPPLY mode (laturin käyttö virtalähteenä)? 7 latailee 150 Ah saakka ja lienee selvästi tehokkaampi (nopeampi) , mutta on kyllä reippaasti kalliimpikin.

Kiitos jo etukäteen teille jotka tuntevat näita asioita.





*****
  • Kaikkien kaveri Sr.
  • Viimeksi paikalla:12.10.2023 kello on 09:57
  • Kellos Chevyjä , Matkaaja 460 ja TEVE-CHEVY
akunhan saa vaikka 1amppeerin laturilla ajan kanssa ladattua täyteen, mutta tässäkin tapauksessa laturin teho tulisi mitoittaa sen mukaan mitä 12v:n kuormia vaunussa käytetään ja sitten pitäs akullekkin jäädä pari amppeeria..

*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:eilen kello 21:45
  • Autossa on pyörät
Ainahan valot piuhassa ollessa kirkkaammat, napajännite nousee ladattaessa.
Ei 12v akkua saa 12v:n latausjännitteellä täytään.

*****
  • Matkailija
  • Viimeksi paikalla: 8.02.2024 kello on 20:58
Meillä on tuo 7 toiminut hyvin 70Ah akun kanssa. Tuli 3,6 tilalle joka sanoi vaunu käytössä sopimuksen irti.

*****
  • Kaikkien kaveri Sr.
  • Viimeksi paikalla:29.03.2024 kello on 20:20
  • Etelä-Pohjanmaa
Mulla tuo Ctek 3,6 pikku LMC:ssä hyvin on riittänyt.

*****
  • Kaikkien Kaveri
  • Viimeksi paikalla:22.04.2024 kello on 12:37
  • Jaa mitä että?
Meillä Ctek 3,6 ei riittänyt jos katsoi televisiota 12V kautta. Röllin kanssa samoilla linjoilla; laskemaan kulutus ja sitä kautta selviää laturin koko.

*****
  • Päivämatkailija
  • Aiheen aloittaja
  • Viimeksi paikalla: 8.09.2015 kello on 00:06
akunhan saa vaikka 1amppeerin laturilla ajan kanssa ladattua täyteen, mutta tässäkin tapauksessa laturin teho tulisi mitoittaa sen mukaan mitä 12v:n kuormia vaunussa käytetään ja sitten pitäs akullekkin jäädä pari amppeeria..
Kiitos vastauksista! Sisävalot käyttäytyvät siis samalla tavalla kuin aiemminkin.
Tämä sähköosasto ei todellakaan ole vahvoja puoliani, mutta oletan laskevani oikein, jos sanon, että 3 x 20W lamppua jaettuna 12V on 5 amppeeria tunnissa , eli lataus ei toimisi lainkaan CTEK5:lla.
Kahdella 20w lampulla jäisi 1,7 A lataukselle, paitsi jos lämmittimen puhallin on päällä 0,2A - 1 A jos tulkitsen merkintää oikein. Kortilla on. Näin on iltaisin, päivännäöllä ja öisin 12 voltin watteja ei kulu juuri lainkaan (vanha vaunu), no, se lämmittimen puhallin mahdollisesti.  CTEK 7 antaisi hieman pelivaraa.
Olisipa mielenkiintoista saada selville vanhan laturin amppeerit, pitää katsoa jos vaikka kotelon sisäpuolella mainittaisiin, ulkopuolella ei muistaaksni.
CTEK lienee paras, toki vastaavia on muitakin - Exide, Benton, IKH:n CRX325a 8 Ah käytännössä puolet halvempi kuin CTEK 7. Ota näistä nyt sitten selvää.
 

*****
  • Karavaanari
  • Viimeksi paikalla:23.05.2021 kello on 17:29
Minä vaihdoin vaunuun bentonin älylaturin tilalle tuommoisen crx 12A laturin.
Hyvin on pelannut eikä ollut kalliskaan,siinäkin mielessä hyvä laturi että unohdin autosta sisävalot päälle niin crx laturilla sain lataukseen,benton ei suostunut lataamaan ollenkaan koska jännite oli liian alhainen.

*****
  • Kaikkien Kaveri
  • Viimeksi paikalla:22.04.2024 kello on 12:37
  • Jaa mitä että?
Jotkut edullisemmat älylaturit ei "muista" mitä ovat tehneet viimeksi, eli aina kun laitetaan verkkokaapeli kiinni, pitää käydä painamassa laturi latausasentoon. Ctek muistaa ja nykyään varmaan jo osa edullisistakin.

*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:eilen kello 22:20
CTEK lienee paras, toki vastaavia on muitakin - Exide, Benton, IKH:n CRX325a 8 Ah käytännössä puolet halvempi kuin CTEK 7. Ota näistä nyt sitten selvää.
Mites Intelligent...

Älylataus ja muistitoiminto ja erillinen virtalähdetoiminto ilman akkuakin tarvittaessa.

Mulla on pienempi Intelligent 6v/12v ollut pari vuotta yleiskäytössä. Tuntuu kestävän yhtälailla, kuin Ctek.

http://www.biltema.fi/fi/Autoilu---MP/Sahko/Akkutyokalut-ja--tarvikkeet/Akkulaturi-12-V-8-A-2000031643/


*****
  • Kaikkien kaveri Sr.
  • Viimeksi paikalla:12.10.2023 kello on 09:57
  • Kellos Chevyjä , Matkaaja 460 ja TEVE-CHEVY
Mites Intelligent...

Älylataus ja muistitoiminto ja erillinen virtalähdetoiminto ilman akkuakin tarvittaessa.

Mulla on pienempi Intelligent 6v/12v ollut pari vuotta yleiskäytössä. Tuntuu kestävän yhtälailla, kuin Ctek.

http://www.biltema.fi/fi/Autoilu---MP/Sahko/Akkutyokalut-ja--tarvikkeet/Akkulaturi-12-V-8-A-2000031643/
muuten hyvä mutta ei toimi ylläpidossa kuin pari vuorokautta, antaa akkujen tyhjentyä sen jälkeen jos on pientä kuormaa kokoajan..
ku säästin ni jouduin ostaan halvan ja sitt hyvän..

*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:eilen kello 22:20
muuten hyvä mutta ei toimi ylläpidossa kuin pari vuorokautta, antaa akkujen tyhjentyä sen jälkeen jos on pientä kuormaa kokoajan..
ku säästin ni jouduin ostaan halvan ja sitt hyvän..
Ok...

Hyvä tietää. Mulla on käyttötarve erilainen, niin ei ole tullut huomattua.

*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:eilen kello 18:58
  • Kabe, nuperoauto, sillä mennään nyt.
Ostin itsekkin halpislatureita, Biltemasta ja Motonetista. Välleen vaihdoin takuuseen. Nyt on Ctekin 10A:n. Vaihdot loppui siihen.

*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:eilen kello 22:20
^
Mulla on pari Ctekiä neljästä hajonnut...

Ei nekään mitään mahdottomia kestä.

*****
  • Kaikkien kaveri Sr.
  • Viimeksi paikalla:eilen kello 20:34
Tuommonen http://www.biltema.fi/fi/Autoilu---MP/Sahko/Akkutyokalut-ja--tarvikkeet/Akkulaturi-1224-V-25-A125-A-2000031299/ tuli laitettua, noita saa kaks vastaavan ctek:n hinnalla ja jää vielä vähän rahaa ylikin  ;D saa nähdä miten toimii