rekisteriseloste

Kirjoittaja Aihe: Ohjaamon istuimen vaihto  (Luettu 11732 kertaa)

*****
  • Karavaanari
  • Aiheen aloittaja
  • Viimeksi paikalla: 5.02.2023 kello on 08:42
    • SFC52815
Ohjaamon istuimen vaihto
« : 23.06.2015 kello on 12:34 »
Vaaditaanko ohjaamon istuimilta jotain hyväksyntää, vai voiko minkä tahansa auton istuimen vaihtaa tilalle vanhojen istuimien kiinnityskohtiin ?
Voiko istuimessa kiinni olleen turvavyön lukituksen kiinnityksen paikan vaihtaa esimerkiksi istuimen telineeseen auton rungossa ?

TERO

*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 08:04
  • Autossa on pyörät
Vs: Ohjaamon istuimen vaihto
« Vastaus #1 : 23.06.2015 kello on 14:42 »
Voit vaihtaa toiseen auton istuimeen. Esim VW TRP T5 penkit sisältää vastikkeen vyölle.

*****
  • Karavaanari
  • Viimeksi paikalla:29.12.2022 kello on 12:37
  • Kossu kolalla, suosittelen jos korjaaminen v..ttaa
Vs: Ohjaamon istuimen vaihto
« Vastaus #2 : 23.06.2015 kello on 18:21 »
Auton ikä ratkaisee . Muistaakseni 2007 jälkeen valmistetut autoon tuli säädöksiä. Katsastus asemalta kannattaa
katsastus auto insinööriltä varmistaa. Vanhemmissa malleissa voi vaihtaa. itsellän auto 89/ I koppanen Ducato laitoin citroen picasso c4 2010 Etupenkit  tolella hienot, hyvillä  säädöillä. Katsastuksessa kehuivat hyviä  etuistuimia  ^-^.
« Viimeksi muokattu: 24.06.2015 kello on 22:11 »

*****
  • Kaikkien Kaveri
  • Viimeksi paikalla: 8.07.2022 kello on 08:20
    • Omat kotisivut
Vs: Ohjaamon istuimen vaihto
« Vastaus #3 : 24.06.2015 kello on 19:23 »
Itse vaihdoin eteen Pontiac TransSportin matkustajan penkit -92seen fiiuun (alkuperäisethän on niinku lyspyjakkaralla istuis) eteen ja ei ole katsuri asiaan puuttunut. Sain samalla käsinojat eteen :)

*****
  • Karavaanari
  • Aiheen aloittaja
  • Viimeksi paikalla: 5.02.2023 kello on 08:42
    • SFC52815
Vs: Ohjaamon istuimen vaihto
« Vastaus #4 : 10.08.2015 kello on 13:47 »
Mistähän syystä nuo penkin kääntöalustat / kääntölevyt maksavat ihan sairaan paljon (150e+) ?
Sellaisen asentaisin heti kartturin penkkiin kun muutamalla kympillä löytyisi.
Onko siinä jotain hyväksymisvaatimuks ia vai miksei mitään halpoja ratkaisuja ole myynnissä ?
Tulisi kuitenkin vuoden 2000 autoon eikä uusimpiin.

TERO

*****
  • Kaikkien Kaveri
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 10:19
  • Jaa mitä että?
Vs: Ohjaamon istuimen vaihto
« Vastaus #5 : 10.08.2015 kello on 14:00 »
Purkaamoilta vois löytyä penkkejä kääntöalustalla. Esim III-kopan renault Espacessa on kääntöpenkit edessä. Ja hyvät istua.

*****
  • Kaikkien kaveri Sr.
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 12:42
  • Eipä turhia höttyillä :)
Vs: Ohjaamon istuimen vaihto
« Vastaus #6 : 10.08.2015 kello on 14:09 »
Myös itsellä tuossa Masterissa molemmat etujakkarat pyörii Thumb

*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 10:22
Vs: Ohjaamon istuimen vaihto
« Vastaus #7 : 10.08.2015 kello on 15:29 »

*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 13:04
  • Nuperokuljin, 2h+keittiö. Tonttina Suomi.
Vs: Ohjaamon istuimen vaihto
« Vastaus #8 : 10.08.2015 kello on 17:25 »
Mistähän syystä nuo penkin kääntöalustat / kääntölevyt maksavat ihan sairaan paljon (150e+) ?
Sellaisen asentaisin heti kartturin penkkiin kun muutamalla kympillä löytyisi.
Onko siinä jotain hyväksymisvaatimuks ia vai miksei mitään halpoja ratkaisuja ole myynnissä ?
Tulisi kuitenkin vuoden 2000 autoon eikä uusimpiin.

TERO

Ihan mutua : Voiskohan olla kiinni siitä, missä turvavyö on kiinni? Jos jakkarassa,  niin vaatimuksia on. Jos lattiassa tai   vastaavassa rungossa, niin kevyempikin käy.

*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 10:22
Vs: Ohjaamon istuimen vaihto
« Vastaus #9 : 10.08.2015 kello on 18:42 »
Ihan mutua : Voiskohan olla kiinni siitä, missä turvavyö on kiinni? Jos jakkarassa,  niin vaatimuksia on. Jos lattiassa tai   vastaavassa rungossa, niin kevyempikin käy.

Liekö tuota Byrokraatti edeshuomannut?  Jos vyö on kiinni liikkuvassa osassa, niin kääntölevyn kiinnitys on kyllä vahvempi kuin se yxi 12mm ruuvi.

*****
  • Kaikkien Kaveri
  • Viimeksi paikalla:21.03.2024 kello on 18:14
  • asuntoautopaivakirjat.blogspot.com TJEU
Vs: Ohjaamon istuimen vaihto
« Vastaus #10 : 10.08.2015 kello on 19:37 »
Tätä on itsekin tullut mietittyä, että miten onnistuu pykälien mukaan. Kuitenkin myynti-ilmoituksissa ainakin olen törmännyt uusittuihin istuimiin. Itseänikin houkuttelisi moinen projekti, koska noista 89 vuoden Ducaton istuimista en ole löytänyt yhtään minkäänlaista säätöä kuljettajalle.

Mitenkäs noiden penkkien kiinitys? Onko noissa minkälaisia standardeja? Vai pitääkö olla saman valmistajan tai konsernin istuimet, vai joutuuko joka tapauksessa askartelemaan kovasti? Itsellä kun taidot ja varsinkin laitteet lähinnä mahdollistavat ruuvvaamisen ja nostamisen paikoilleen ja pois. Tuskin osaisin ja/tai uskaltaisin ainakaan mitään kiinikeitä alkaa itse virittelemään.

Ja onko jotain suositusta, mitä penkkejä kannattaisi lähteä metsästämään. Ainakin noista Volvon istuimista itse olen tykännyt kovasti. Onko sellaisia mahdollista istuttaa tuohon, jos jostain ylimääräiset sattuisi löytämään?

*****
  • Karavaanari
  • Viimeksi paikalla:29.12.2022 kello on 12:37
  • Kossu kolalla, suosittelen jos korjaaminen v..ttaa
Vs: Ohjaamon istuimen vaihto
« Vastaus #11 : 10.08.2015 kello on 20:24 »
Kannataisko lukea ylläolevat tekstit . Katsastus mies kehui että on hyvät 2010 citröen  Bicasson  moni säätö penkit molemmat
purkaamo kehtasi 120e peräti pyytää molemmista ;D ,että sillain.


Itselläni pultattu 4 pultilla hiivatin omaan istuin koteloon . Onistuu jos pysyy työkalut kädessä.
« Viimeksi muokattu: 10.08.2015 kello on 21:21 »

*****
  • Kaikkien kaveri Sr.
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 12:44
  • Kotkan poikii ilman siipii
Vs: Ohjaamon istuimen vaihto
« Vastaus #12 : 10.08.2015 kello on 20:58 »
Mulla oli 89 fiiattiin vaihdettu madzan penkit, säätöä jos jonkinmoista löytyi. Mutta siitä ainakin tuli turvavyön kiinnitys fiiatin rungosta pitkällä vaijerilla.

*****
  • Karavaanari
  • Aiheen aloittaja
  • Viimeksi paikalla: 5.02.2023 kello on 08:42
    • SFC52815
Vs: Ohjaamon istuimen vaihto
« Vastaus #13 : 11.08.2015 kello on 07:56 »
Itse olin ajatellut laittaa Saabin penkit, mutta Fiatin istuinkotelon kiinnitykset ovat 40cm välillä ja Saabissa 54cm, joten unohdin sen vaihtoehdon. Olisin vielä penkit saanut ilmaiseks :(
Fiatin penkki on neljällä ruuvilla kiinni kotelossa ja turvavyön lukko istuimessa (Kuten Saabissa). Tämä siis 230 korisessa Ducatossa.

TERO

*****
  • Kaikkien Kaveri
  • Viimeksi paikalla:21.03.2024 kello on 18:14
  • asuntoautopaivakirjat.blogspot.com TJEU
Vs: Ohjaamon istuimen vaihto
« Vastaus #14 : 11.08.2015 kello on 09:19 »
Kannataisko lukea ylläolevat tekstit . Katsastus mies kehui että on hyvät 2010 citröen  Bicasson  moni säätö penkit molemmat
purkaamo kehtasi 120e peräti pyytää molemmista ;D ,että sillain.


Itselläni pultattu 4 pultilla hiivatin omaan istuin koteloon . Onistuu jos pysyy työkalut kädessä.

Kyllä minä nuo luin, mutta siinähän käsittääkseni otettiin kantaa pääasiassa tuohon laillisuus- ja katsastusaspektiin, ei itse penkkien asentamiseen, johon omat kysymykseni liittyivät. Saabistinet tuossa kirjoitti juuri siitä, mitä oikeastaan kysyin. Eli näemmä Saabin penkit eivät ainakaan ihan heittämällä mene sisälle.  Työkalujen kädessä pysyiminen lienee hieman suhteellinen käsite. Tätä projektia itse taidan harkita jotakuinkin ainoastaan jos siitä selviää kahdella jakoavaimella. Eli juurikin nuo kiinitykset mistä Saabistinet on sekä mikä kiinostaisi tietää. Eli mistä autoista kannattaa penkkejä alkaa miettimään? Eli ilmeisesti ainakin Picassosta. Entäs  mitä muita vaihtoehtoja voisi/kannattaisi miettiä?

Niin sellaista ei tullutkaan aikaisemmin mietittyä, että mitenkäs on nuo istuimen painot? Onko uudemmat paljonkin painavampia? Kun tuo oma auto taitaa perhe kyydissä jo olla ylipainoinen tavaroista nyt puhumattakaan, niin välttämättä painon lisääminen ei ole mitenkään erityisen toivottavaa.