rekisteriseloste

Kirjoittaja Aihe: Monikidepaneli vs. ohutkalvopaneli  (Luettu 31207 kertaa)

*****
  • Kaikkien kaveri Sr.
  • Aiheen aloittaja
  • Viimeksi paikalla:16.02.2024 kello on 07:37
Monikidepaneli vs. ohutkalvopaneli
« : 14.02.2015 kello on 16:03 »
Kumpi on parempi? Samoilla wateilla varustettuna. Ohutkalvo ilmeisesti
on herkempi "sieppaamaan" valoa???

*****
  • Kaikkien kaveri Sr.
  • Viimeksi paikalla:21.06.2021 kello on 20:40
  • Kun filetillä fileoi Fiiliksessä,tulee hyvä fiilis
Vs: Monikidepaneli vs. ohutkalvopaneli
« Vastaus #1 : 14.02.2015 kello on 16:38 »
Empä osaa sanoa,tekniikka menee huimaa vauhtia,en pysy perässä,minulla on monikide-kennot !

*****
  • Kaikkien kaveri Sr.
  • Aiheen aloittaja
  • Viimeksi paikalla:16.02.2024 kello on 07:37
Vs: Monikidepaneli vs. ohutkalvopaneli
« Vastaus #2 : 14.02.2015 kello on 16:53 »
Ymmärrän hyvin vastauksesi Perho-ukko. Jokaisella tuntuu olevan oma mielipiteensä
ja perustelunsa. Vaikea valinta. Minulla ei ole panelin fyysisellä koolla merkitystä, kun
vanhan solikan katolla on aakeeta laakeeta  ;) Ohutkalvopanelia suosittelijat puhuvat
sen mahdollisuudesta kerätä virtaa hämärämmässäkin mutta maksimaalinen tuotto jää
monikiteiseille kirkkaasti.Toisaalt a en jaksa uskoa että Suomessa montakaan kertaa saa vaakatasossa
makaavalta panelilta maksimitehoa per vuosi. Sikäli ohutkalvo puhuu puolestaan.
Vähän turha aloitus oli itseltä mutta ajattelin että olisko jollain ollut konkretia kokemusta.
Ostin mppt-säätimen(Tracer 10Ah).

*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 13:58
Vs: Monikidepaneli vs. ohutkalvopaneli
« Vastaus #3 : 14.02.2015 kello on 17:41 »
Kumpi on parempi? Samoilla wateilla varustettuna. Ohutkalvo ilmeisesti
on herkempi "sieppaamaan" valoa???
Mikä on ohutkalvopaneeli...?
Miten se eroaa monikide- ja yksikidepaneelista?

*****
  • Kaikkien kaveri Sr.
  • Aiheen aloittaja
  • Viimeksi paikalla:16.02.2024 kello on 07:37
Vs: Monikidepaneli vs. ohutkalvopaneli
« Vastaus #4 : 14.02.2015 kello on 18:27 »
Kts. Google. Ohutkalvopaneli.

*****
  • Karavaanari
  • Viimeksi paikalla: 1.01.2018 kello on 11:39
Vs: Monikidepaneli vs. ohutkalvopaneli
« Vastaus #5 : 14.02.2015 kello on 18:34 »
Mitään en aiheesta tiedä mutta, mulla on tuollaset (katso kuva) katolla, ja ainakin tänään latasi akkuja vaikka onkin pilvistä, ainakin täällä helsingissä..

*****
  • Kaikkien kaveri Sr.
  • Aiheen aloittaja
  • Viimeksi paikalla:16.02.2024 kello on 07:37
Vs: Monikidepaneli vs. ohutkalvopaneli
« Vastaus #6 : 14.02.2015 kello on 18:51 »
Mitään en aiheesta tiedä mutta, mulla on tuollaset (katso kuva) katolla, ja ainakin tänään latasi akkuja vaikka onkin pilvistä, ainakin täällä helsingissä..
On hyvän näköinen setti  Thumb Onko sulla PWM vai MPPT säädin?

*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 13:58
Vs: Monikidepaneli vs. ohutkalvopaneli
« Vastaus #7 : 14.02.2015 kello on 19:25 »
Kts. Google. Ohutkalvopaneli.
No juu.... :) http://bit.ly/1zUokq3

Tällaista juttua löysin jo aikaisemmin, mutta mulle poloiselle ei auennut se tekniikka paneelissa.
"Ohutkalvopaneeli tuottaa vanhan tekniikan yksikide ja monikide -paneeleita paremmin sähköä hämärässä."

*****
  • Kaikkien kaveri Sr.
  • Aiheen aloittaja
  • Viimeksi paikalla:16.02.2024 kello on 07:37
Vs: Monikidepaneli vs. ohutkalvopaneli
« Vastaus #8 : 14.02.2015 kello on 19:30 »
Sori ei ollut tarkoitus vastata tylysti. Tuossa linkki: http://tuontiliike.fi/aurinkopaneeli-105w.html

*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 13:58
Vs: Monikidepaneli vs. ohutkalvopaneli
« Vastaus #9 : 14.02.2015 kello on 19:30 »
Mitään en aiheesta tiedä mutta, mulla on tuollaset (katso kuva) katolla, ja ainakin tänään latasi akkuja vaikka onkin pilvistä, ainakin täällä helsingissä..
On se helppoa kun on tilaa katolla... :)
Mulla kun ei mahdu enempää.






*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 13:58
Vs: Monikidepaneli vs. ohutkalvopaneli
« Vastaus #10 : 14.02.2015 kello on 19:37 »
Sori ei ollut tarkoitus vastata tylysti. Tuossa linkki: http://tuontiliike.fi/aurinkopaneeli-105w.html
No mutta ihan oikeasti noissa mainoksissa sanotaan vain, jotta "uuden tekniikan ansiosta....jne"
Minun luontainen uteliaisuuteni vain on kiinnostunut, mistä pohjimmiltaan on kysymys tässä uudessa tekniikassa.
Perustuuko se ohuempaan lasiin, vai erilaisiin kiteisiin vai mihin? Mullakin oli varsin ohut taipuisa liimattava kenno, mutta tavallinen se silti oli.

*****
  • Kaikkien kaveri Sr.
  • Aiheen aloittaja
  • Viimeksi paikalla:16.02.2024 kello on 07:37
Vs: Monikidepaneli vs. ohutkalvopaneli
« Vastaus #11 : 14.02.2015 kello on 19:38 »
Siisti paketti on sinullakin Aakku.

*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 13:58
Vs: Monikidepaneli vs. ohutkalvopaneli
« Vastaus #12 : 14.02.2015 kello on 19:46 »
Nyt ole vähän opiskellut...vähän ristiriitaista tietoa ripottelevat.

Tällaista tietoa esim: "Aurinkopaneelit on toistaiseksi ryhmitelty kennojen kiderakenteen mukaan yksikide-, monikide- ja ohutkalvopaneeleihi n. Yleisimmin käytetty tekniikka on monikidepaneeli, jonka tehokkuus ja hinta ovat keskitasoa. Tehokkain, mutta kallein on yksikidepaneeli. Ohutkalvopaneeli on halvin mutta tehottomin, ja näin ollen vaatii eniten pinta-alaa. Ohutkalvopaneelitekniikka on toistaiseksi vähiten käytetyintä."
http://www.micre.eu/fi/energiantuotanto/aurinkosaehkoe/

Toisaalla: "Ohutkalvopaneeli tuottaa vanhan tekniikan yksikide ja monikide -paneeleita paremmin sähköä hämärässä. Saat siis sähköä aikaisemmin aamulla ja sähkön tuotanto kestää myöhempään illalla."
http://tuontiliike.fi/aurinkopaneeli-105w.html

*****
  • Kaikkien kaveri Sr.
  • Aiheen aloittaja
  • Viimeksi paikalla:16.02.2024 kello on 07:37
Vs: Monikidepaneli vs. ohutkalvopaneli
« Vastaus #13 : 14.02.2015 kello on 20:16 »
Nyt ole vähän opiskellut...vähän ristiriitaista tietoa ripottelevat.

Tällaista tietoa esim: "Aurinkopaneelit on toistaiseksi ryhmitelty kennojen kiderakenteen mukaan yksikide-, monikide- ja ohutkalvopaneeleihi n. Yleisimmin käytetty tekniikka on monikidepaneeli, jonka tehokkuus ja hinta ovat keskitasoa. Tehokkain, mutta kallein on yksikidepaneeli. Ohutkalvopaneeli on halvin mutta tehottomin, ja näin ollen vaatii eniten pinta-alaa. Ohutkalvopaneelitekniikka on toistaiseksi vähiten käytetyintä."
http://www.micre.eu/fi/energiantuotanto/aurinkosaehkoe/

Toisaalla: "Ohutkalvopaneeli tuottaa vanhan tekniikan yksikide ja monikide -paneeleita paremmin sähköä hämärässä. Saat siis sähköä aikaisemmin aamulla ja sähkön tuotanto kestää myöhempään illalla."
http://tuontiliike.fi/aurinkopaneeli-105w.html
JUURI TÄMÄ minua askarrutti  Thumb Eli tuotto on vähäisempää. 105W kenno tuottaa 2.7Ah kun monikidekenno n.6Ah. Sitten tulee tämä toinen seikka eli virran keruu hämärässäkin. Suomessa kun tahtoo olla hämärää pääasiassa. Mulla on se MPPT säädin ja tuo ohutkalvokenno antaa 39V jännitteellä joten kyllä sieltä loppujen lopuksi voimaa tulee. Perusideana oli että onko kellään todellista tietoa ,esim.jollain tutulla tai itsellä olisi tuollainen ohutkalvo ja sitten on voinut verrata monikidepaneliin. Mutta näemmä ei hirveesti ole kokemuksia. Tuota ohutkalvopanelia laittaa esim.Ruukki peltikattoon tehtaalla ja sillä voi lämmittää sit vaika käyttöveden. Lappeenrannan yliopistolla on tutkimus menossa tuosta panelista. Kyllä mä taidan tuon hakea kun kerran Muhoksen Rautialla sitä on hyllyssä. Jos osittautuu paskaksi niin sitten laitetaan toisenlainen systeemi. Hirveästi kun mull ei ole virran tarpeita vaunussa.

*****
  • Kaikkien kaveri Sr.
  • Aiheen aloittaja
  • Viimeksi paikalla:16.02.2024 kello on 07:37
Vs: Monikidepaneli vs. ohutkalvopaneli
« Vastaus #14 : 14.02.2015 kello on 20:18 »
"Ohutkalvopaneelitek niikka on toistaiseksi vähiten käytetyintä. Aurinkopaneelit kehittyvät kuitenkin koko ajan ja hyötysuhteissa rikotaan jatkuvasti uusia ennätyksiä, tuotantotekniikat kehittyvät sekä tuotanto- ja raaka-aine kustannukset laskevat."
Tämä lause iski silmään Micre:n sivuilta kun ensin oli moitittu ohutkalvoa huonotuottoiseksi. Sittenpähän tuon näkee  :)