rekisteriseloste

Kirjoittaja Aihe: SSD boottilevyn käyttöönotto Win7:lle  (Luettu 8319 kertaa)

*****
  • Kaikkien Kaveri
  • Aiheen aloittaja
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 19:56
    • Matkailuvinkkejä
SSD boottilevyn käyttöönotto Win7:lle
« : 20.12.2014 kello on 17:22 »
Ostin Kingstonin 240 Gt SSD levyn vekkokauppa.comista kun oli tarjouksessa.
Sitten alkoivat talkoot, en meinannut millään saada kloonattua Win 7 käynnistysosiota sille. Minulla on C: -levyllä pelkästään ohjelmat ja niihin liittyvät tiedot.
Muut tiedostot ovat eri osiolla.

Etsin netistä kuinka homma tehdään, selvisi, että levy pitää kloonata. Etsin ohjeita ja Muropaketista löytyi ohje jossa neuvottiin käyttämään ilmaista Clonezillaa. Ohjelman perustana on Linux-käyttöjärjestelmä.
Ei kun lataamaan ja polttamaan levylle bootausta varten, eihän se toiminut, vaan kaatui virheeseen. Toisen version latus ja poltto levylle eikä toiminut sekään. Vielä pari kokeilua kummalakin versiolla, eivä toimineet.

Sitten löysin maksullisen (n. 40€) jonkun kehuman Acronis True Image 2015 -ohjelman, sen parissa vierähtikin pari päivää. Ohjelma vaikutti hyvältä ja se luki kiltisti kovalevyn tiedot ja sain karsittua, ettei kloonattavaa ollut kuin C: -levyosio.
Levyn lukuun meni pari tuntia/kerta ja ohjeen mukaan ohjelman olisi pitänyt sen jälkeen kloonata tiedot SSD:lle.
Ei mennyt kuin Strömössä, siis mitään ei tapahtunut. Epätoinvo valtasi alaa, pitäsiköhän siitä ostoksesta tehdä tavallinen levy, kun en viitsisi asentaa kaikkia ohjelmia alusta pitäen.

Kysyin jo Microsoftilta mitä tehdä kun minulla on esiasennettu Vista => Win 7 eikä mitään asennusmediaa. Lupasivat apua jos ongelma tulee, kun minulla ei ollut sitä Vistan tuotenumeroakaan.
Sarjanumeron pystyin selvittämään myöhemmin produkey-x64 -ohjelmalla.

Sittemmin pääsin Strömsöön, eli löysin maksullisen (n. 9 €)  Paragon Migrate OS to SSD 4.0 ohjelman. Thumb
http://www.paragon-software.com/fi/home/migrate-OS-to-SSD/

Sillä homma hoitui parilla klikkauksella. Ohjelma tiesi heti mitä haluan tehdä, eli kloonata C: -levyn SSD:lle. Ainoa valinta oli haluanko koko SSD:n käyttöön yhtenäsenä (halusin yhtenäisenä) vai juuri C: -levyn kokoisena.
Hommassa meni se pari tuntia, mutta ohjelma valitteli epämukavuutta kun hommassa menne niin kauan  :D
Kun homma oli valmis niin koneen uudelleen käynnistyksessä se boottasi suoraan SSD:ltä, vanha C:levy oli vaihtunut F: -levyksi joka oli ennen SSD -levy.

Kun tein bootin vanhalta HDD:ltä eli C:levyltä vaihtui SSD -levy taas F: -levyksi. SSD -levyltä bootattaessa levyt vaihtoivat taas paikkaa.

Kannattiko homma. Juu ja ei.
Boottaus nopeutui n. 4 minutista 1,5 minuuttiin ei sekuntteihin kuten monet kehuivat, Ehkä puhdas asennus olisi nopeuttanut enemmän.
Ohjelmien käynnistys ja toiminta nopeutuivat huomattavasti, paljonko, sitä en ole tutkinut mutta peffa tuntumalla paljon.

*****
  • Kaikkien kaveri Sr.
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 18:38
  • Eipä turhia höttyillä :)
Vs: SSD boottilevyn käyttöönotto Win7:lle
« Vastaus #1 : 20.12.2014 kello on 18:13 »
Kannattiko homma. Juu ja ei.
Boottaus nopeutui n. 4 minutista 1,5 minuuttiin ei sekuntteihin kuten monet kehuivat, Ehkä puhdas asennus olisi nopeuttanut enemmän.
Ohjelmien käynnistys ja toiminta nopeutuivat huomattavasti, paljonko, sitä en ole tutkinut mutta peffa tuntumalla paljon.

Lisäksi läppärin tehonsyönti pienenee, kone käy viileämpänä ja akku kestää pidempään. Myös koneen tärinäsietoisuus parani kun ei tartte pelätä sitä rikkoutuvaa, pyörivää kiekkoa lukupäineen Thumb

*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 20:29
  • Autossa on pyörät
Vs: SSD boottilevyn käyttöönotto Win7:lle
« Vastaus #2 : 20.12.2014 kello on 19:02 »
Tuo boottaushitaus johtuu siitä kun se on vanha ja väsynyt Vista joka päivitetty 7:aan.
Omani lähtee alta 20 sekuntia vaikka sielläkin on paljon softaa enkä ole edes karsinut mitkä lähtee startissa mukaan.

*****
  • Saittisähläri
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 18:26
  • Epsoo
Vs: SSD boottilevyn käyttöönotto Win7:lle
« Vastaus #3 : 20.12.2014 kello on 19:37 »
Ostin Kingstonin 240 Gt SSD levyn vekkokauppa.comista kun oli tarjouksessa.
Sitten alkoivat talkoot, en meinannut millään saada kloonattua Win 7 käynnistysosiota sille. Minulla on C: -levyllä pelkästään ohjelmat ja niihin liittyvät tiedot.

Minkä kokoinen C osio on? Jos pienempi kuin SSD, niin helpoin olisi ollut Linuxin dd komento, jolla olisi saanut identtisen kopion levystä.

Boottaus nopeutui n. 4 minutista 1,5 minuuttiin ei sekuntteihin kuten monet kehuivat, Ehkä puhdas asennus olisi nopeuttanut enemmän.
Ohjelmien käynnistys ja toiminta nopeutuivat huomattavasti, paljonko, sitä en ole tutkinut mutta peffa tuntumalla paljon.

No, minulla boottaa nettiin ja takaisin sammuksiin 50 sekuntiin. Tiedä siitä onko nopeaa, tosin minulle riittävän 8)


http://youtu.be/WN-ENxt0G5o


Ps. olethan muistanut siirtää swapit, logit ja tempit käyttämään sitä HDD kovalevyä?

*****
  • Kaikkien Kaveri
  • Aiheen aloittaja
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 19:56
    • Matkailuvinkkejä
Vs: SSD boottilevyn käyttöönotto Win7:lle
« Vastaus #4 : 21.12.2014 kello on 17:14 »
Minkä kokoinen C osio on? Jos pienempi kuin SSD, niin helpoin olisi ollut Linuxin dd komento, jolla olisi saanut identtisen kopion levystä.
No, minulla boottaa nettiin ja takaisin sammuksiin 50 sekuntiin. Tiedä siitä onko nopeaa, tosin minulle riittävän 8)
Ps. olethan muistanut siirtää swapit, logit ja tempit käyttämään sitä HDD kovalevyä?

Niin kysehän oli Windows 7 koneesta. Kyllä minullakin Ubuntu on bootanut aina nopeammin.

Juu, SSD on isompi kun C: osio joten ehkä olisin aanut Linuxilla kopion tehtyä, kun se on minulla samassa koneessa, toisella kovalevyllä. Minulla on 2 x 1Tt kovalevyä koneessa ja nyt lisäksi 240Mt SSD
Mistään en vain löytänyt tuota dd komentoa ja kun en ole käyttänyt liiemmälti tekstipohjaista Linuxia enkä DOS:siakaan viime aikoina  :D

Toinen asia johon en löytänyt vastausta on miten eroavat kloonaus ja täyskopio toisistaan?

Myöskin tuon MBR:n rakentaminen SSD:n alkuun mietitytti, se kun ei sijannut C:-osiossa, vaan kovalevyn alussa joten tuo Linuxin dd komento ei sitä olisi rakentanut.
Paragon Migrate OS to SSD 4.0 hoiti homman parilla klikkauksella, siksi toin sitä ilmi jos joku toinen tumpelo, minun lisäksi, suunnittelee ottavansa SSD-levyn käyttöön, niin ei tarvitse olle tietokone guru saadakseen homman toimimaan.

Ubuntusta en löytänyt GUI (graafista) kloonausohjelmaa.
Kaikki Windowsin toiminnot siirtyivät automaattisesti SSD:lle tuolla ohjelmalla.
« Viimeksi muokattu: 21.12.2014 kello on 18:05 »

*****
  • Karavaanari
  • Viimeksi paikalla:15.04.2024 kello on 21:29
  • Ukki
Vs: SSD boottilevyn käyttöönotto Win7:lle
« Vastaus #5 : 21.12.2014 kello on 20:51 »
Levyn (Kinsgston) kera hankimme samalla paketin (alle 30) jolla homma sujui ihan noin vain. Acronis oli ohjelma joka tuli paketissa ja samoin usb kotelo.
Ssd koneeseen vanhan levyn kiinnikkeillä ja vanha usb-koteloon.
Buutti ohjelmalevyllä ja sillä selvä. Vanhaa voi käyttää kotelossa tavallisena usb-levynä.
Kinsgtonen sivuilla on säätö/huolto-ohjelma ja jos uskallat käydä koneesi bios'issa niin laita ahci-asetus päälle.
Pöytäkoneeseen hankitun Samsungin sain heidän sivuiltaan ohjeman jolla homma kävi. Sama ohjema käy ssd:n säätöön ja virittelyyn.
Aivan hyvin on nuo ilmaisetkin toimineet aiemmin.
Käyttiksen uusi puhdas asennus tekisi terää. Tosin jos toimii niin turha fiksata sitä mikä ei ole oikeasti rikki.

*****
  • Saittisähläri
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 18:26
  • Epsoo
Vs: SSD boottilevyn käyttöönotto Win7:lle
« Vastaus #6 : 21.12.2014 kello on 21:47 »
Myöskin tuon MBR:n rakentaminen SSD:n alkuun mietitytti, se kun ei sijannut C:-osiossa, vaan kovalevyn alussa joten tuo Linuxin dd komento ei sitä olisi rakentanut.

Ei vaikutusta, dd tekee täysin identtisen kopion levystä. Kaikkine hyvine että huonoine puolineen.

*****
  • Kaikkien Kaveri
  • Aiheen aloittaja
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 19:56
    • Matkailuvinkkejä
Vs: SSD boottilevyn käyttöönotto Win7:lle
« Vastaus #7 : 22.12.2014 kello on 11:02 »
Levyn (Kinsgston) kera hankimme samalla paketin (alle 30) jolla homma sujui ihan noin vain. Acronis oli ohjelma joka tuli paketissa ja samoin usb kotelo.
Ssd koneeseen vanhan levyn kiinnikkeillä ja vanha usb-koteloon.
Buutti ohjelmalevyllä ja sillä selvä. Vanhaa voi käyttää kotelossa tavallisena usb-levynä.
Kinsgtonen sivuilla on säätö/huolto-ohjelma ja jos uskallat käydä koneesi bios'issa niin laita ahci-asetus päälle.
Pöytäkoneeseen hankitun Samsungin sain heidän sivuiltaan ohjeman jolla homma kävi. Sama ohjema käy ssd:n säätöön ja virittelyyn.
Aivan hyvin on nuo ilmaisetkin toimineet aiemmin.
Käyttiksen uusi puhdas asennus tekisi terää. Tosin jos toimii niin turha fiksata sitä mikä ei ole oikeasti rikki.

Ostin pelkän levyn jonka sai alle 90€, eli ei mitään koteloa eikä ohjelmia. Tuon Acronis ohjelman hommasin netistä. mutta se ei saanut mitään kloonia aikaiseksi, vaikka jätin sen kirjoittamaan yöksikin.
Takkusin tuon Acronis ohjelman kanssa pari päivää.
AHCI-asetus on päällä, olen kyllä käynyt tekemässä BIOS'issa tarvittavat asetukset.
Minulla on ne Kinsgtonen ohjelmat.

Ei vaikutusta, dd tekee täysin identtisen kopion levystä. Kaikkine hyvine että huonoine puolineen.

Tuo dd tekee tarvittaessa kopion C: -levyosiosta, mutta kun siinä osiossa ei ole MBR vaan se on kovalevyn alussa ja kertoo mistä käyttöjärjestelmä löytyy, nyt tutkittuani sen olisi voinut tosin rakentaa Linuxin asennuslevyllä, mutta Linuxin kanssa homma olisi ollut hieman riskialtista kikkailua. Minulla kun  tuo C: osio kun on vain osa 1Tt:n kiintolevystä.

Tuolla Paragonin ohjelmalla homma hoitui yksinkertaisesti.

Aikoinaan 90-luvulla tuli takuttua enemmän näiden härveleiden kanssa.
Kerran aloin päivittämään BIOS'ia ja siinä varoitettiin katkaisemasta sähköjä päivityksen aikana. Päivitys jäi jumiin ja ei valmistunut 6:een tuntiin, joten se oli pakko lopettaa. Eihän kone sitten enää toiminut, eikun uuden emolevyn ostoon.
Onneksi tuli mieleen toissä oleva ROMin polttolaite ja kun olin ladannut sen BIOSin binäärikoodin disketille, niin ei kun kokeilemaan, hyllystä löytyi sopiva ROM ja poltto onnistui. ROM koneeseen ja kas vain sehän toimi.
Sain vahan emon vaihdettua pritteriin ja opetuksen, ettei toimivaa BIOSia kannata ihan kevyilla perusteilla päivittää.
Nykyään vain käyttelen ohjelmia, enkä paljoa räplää koneiden raudan kanssa.

*****
  • Saittisähläri
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 18:26
  • Epsoo
Vs: SSD boottilevyn käyttöönotto Win7:lle
« Vastaus #8 : 22.12.2014 kello on 11:08 »

Tuo dd tekee tarvittaessa kopion C: -levyosiosta, mutta kun siinä osiossa ei ole MBR vaan se on kovalevyn alussa ja kertoo mistä käyttöjärjestelmä löytyy, nyt tutkittuani sen olisi voinut tosin rakentaa Linuxin asennuslevyllä, mutta Linuxin kanssa homma olisi ollut hieman riskialtista kikkailua. Minulla kun  tuo C: osio kun on vain osa 1Tt:n kiintolevystä.


Ei, vaan dd tekee täysin identtisen kopion koko levystä, mahdolliset MBR:t mukaan lukien. Joten sen takia lähdelevy pitää olla pienempi tai samankokoinen kuin kohdelevy.

Ps. nykyään emolevyissä on yleensä BIOS joka ei ole arka päivitysmokille, niissä kuin on "pakitusmahdolliuus".

*****
  • Kaikkien Kaveri
  • Aiheen aloittaja
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 19:56
    • Matkailuvinkkejä
Vs: SSD boottilevyn käyttöönotto Win7:lle
« Vastaus #9 : 22.12.2014 kello on 12:15 »
Ei, vaan dd tekee täysin identtisen kopion koko levystä, mahdolliset MBR:t mukaan lukien. Joten sen takia lähdelevy pitää olla pienempi tai samankokoinen kuin kohdelevy.

Ps. nykyään emolevyissä on yleensä BIOS joka ei ole arka päivitysmokille, niissä kuin on "pakitusmahdolliuus".

Eli tuo dd ei olisikaan sopinut minun tarkoitukseen jossa piti saada kopio 200 Gt osiosta 240 Gt SSD levylle + MBR

Eipä noita BIOSeja ole enää tarvinnutkaan päivitellä.

*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 20:29
  • Autossa on pyörät
Vs: SSD boottilevyn käyttöönotto Win7:lle
« Vastaus #10 : 22.12.2014 kello on 13:52 »
Tuo onkin hankala kun kloonaat vaan yhden osion, mutta laitetaan ohjelmasi ylös jos eteen tulee. Ei 9€ ole ylitsepääsemätön ongelma.


Tost biosista .
www.partco.fi polttelee bioseja tarvittaessa jos ei prommeria itellä.
Nykykoneissa aika pikkaisia piirejä jotka vielä juottamalla kiinni.
Saksasta ostellut joittenkin tuhoamiin ja sitten vaihtelen paikoilleen 10/10 on onnistumisprosentti .