rekisteriseloste

Kirjoittaja Aihe: Kitkat / Nastat  (Luettu 45855 kertaa)

*****
  • Karavaanari
  • Viimeksi paikalla:11.05.2022 kello on 08:44
Vs: Kitkat / Nastat
« Vastaus #90 : 25.01.2015 kello on 13:46 »
Enpä usko,,ett tyhmä oisit,,ihan asia kommenttia oot laittanut :-*..Se vaan että nämä jotkut uskovat vain itseään ja heidän mielipide ON juuri se oikea...noh..antaa pitää mielensä,,ei mennä kaivoon perässä Thumb

Missä viestissä olen väittänyt kitkan olevan parempi kuin nastan? Olen yrittänyt kertoa vaan sitä, että kitkoilla pärjää siinä missä nastoilla. Ainakin minä, minun etuvetoisella autolla, välillä vaunu perässä. Ajokilometrejä tulee vuosittain n. 40 tuhatta. Ajokorttiluokka on A BE CE. Että jonkinlaista kokemuspohjaa minullakin asiasta on. Asenteissa se tämä ongelma on, ei kitkarenkaan pito-ominaisuuksissa.

*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 15:17
Vs: Kitkat / Nastat
« Vastaus #91 : 25.01.2015 kello on 15:30 »
Toisaalta neliveto on enemmän ajajan auto. Sen hallittavuus ääriolosuhteissa saattaa yllättää kokemattoman.

Täällä jokainen höpöttäjä on sellainen, että jos neliveto pääsee vähän lipeemään, niin korjaamatta jää. Siksi pitäisikin ajaa aina yhtä varovastikuin vajaavetoisella.

*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 15:17
Vs: Kitkat / Nastat
« Vastaus #92 : 25.01.2015 kello on 15:34 »
Ajokorttiluokka on A BE CE. Että jonkinlaista kokemuspohjaa minullakin asiasta on. Asenteissa se tämä ongelma on, ei kitkarenkaan pito-ominaisuuksissa.

Vaikka siellä olisi vielä enemmän kirjaimia, niin ei se ole mikään tae, että 'kokemuksesta' olisi jotain opittu. Miljoonat kilometrit kertovat vain, kuinka paljon on tullut ajettua.

*****
  • Karavaanari
  • Viimeksi paikalla:11.05.2022 kello on 08:44
Vs: Kitkat / Nastat
« Vastaus #93 : 25.01.2015 kello on 16:00 »
Vaikka siellä olisi vielä enemmän kirjaimia, niin ei se ole mikään tae, että 'kokemuksesta' olisi jotain opittu. Miljoonat kilometrit kertovat vain, kuinka paljon on tullut ajettua.

Niin, kokemuksestahan minä kirjoitinkin. Se on sitten toinen juttu miten liikenteessä itse kukin ajaa. :)

*****
  • Karavaanari
  • Viimeksi paikalla: 1.03.2024 kello on 02:09
Vs: Kitkat / Nastat
« Vastaus #94 : 25.01.2015 kello on 16:38 »
Ajoin tänään idästä länteen, 400 km. 6-tie täysin kuurassa. Siellä sitten kitkarengaskuskit tien tulppana junnasi -80 km/h.
Sen verran kitkakokemiusta täälläkin, ettei niillä kitkoilla tee kuurakelillä mitään. Oman takavetoisen tähtikeulan meinasin ajaa mettään 2 talvea sitten, siinä oltiin tovin aikaa kyytiläisenä. tie ja keli oli sama.

*****
  • Karavaanari
  • Viimeksi paikalla: 9.03.2016 kello on 16:31
Vs: Kitkat / Nastat
« Vastaus #95 : 25.01.2015 kello on 16:57 »
Pakko jo minunkin kommentoida : koko ikäni ajanut kitkoilla (jopa ns.halpis merkkisillä) aina pysynyt tiellä (toistaiseksi)
olipa sitten kuuraa tai peilijäätä ja jopa kesällä vesikelillä , enkä koskaan ole tarvinnut ajaa alinopeutta - päin vastoin.
esim. viime perjantaina liikenne valoista lähtiessä vier.kaistaa ajanut rapisteli revitteli nastoilla (ei kitenkaan kipinöinyt , oli jäätä)
minä hävisin pois paikalta revittämättä renkailla joista on nastat nypitty pois. sinne jäivät nastoineen.
eli ei ne renkaat kaikkea merkitse vaan joku vaikutus on autolla ja kuskilla.

*****
  • Karavaanari
  • Viimeksi paikalla: 8.06.2020 kello on 20:53
    • Opastetut kalastusreissut Muonionjoelle, Jäämerelle, Namsenille
Vs: Kitkat / Nastat
« Vastaus #96 : 28.01.2015 kello on 13:46 »
Olen ajanut n. 400 000km nastarenkailla ja nyt on kitkarenkaista kokemusta n. 30 000 km verran. Omalla kokemuksellani tiedän että molemmilla renkailla voi päätyä ojaan tai ajaa kolarin, asenne ratkaisee ei renkaat. Tiedän omasta kokemuksesta, että kertaakaan en ole ollut vaikeuksissa kitkarenkaiden kanssa, nastoilla olen ollut muutaman kerran, mutta se ei johtunut renkaista vaan omasta tyhmyydestä. En luultavasti koskaan palaa nastarenkaisiin, koska minulla nykyaikaiset kitkarenkaat toimivat vähintäänkin yhtä hyvin tai jopa paremmin kuin nastat. Koskaan en ole joutunut olemaan tulppana tiellä renkaiden vuoksi, järki on sanonut monesti 400000 km matkalla, että kannattaa laskea nopeutta, koska olosuhteet ovat kaikille vaikeat. Kitkarenkailla on myös selkeitä etuja: Euroopassa on maita, joissa ei saa nastarenkailla ajaa. Keväällä ja syksyllä voin pitää kitkarenkaita, kun kelit ovat arvaamattomat. Esim. huhti- ja lokakuussa lapissa voi olla täysin sulat ja puhtaat tiet, mutta lumisade voi tulla millä hetkellä hyvänsä. Kitkat ovat myös mukavan hiljaiset ajossa. Viimeisen viikon aikana on ollut pakkasta, lumisadetta ja patunutta lunta sekä polteita tiellä, silti on iloisesti liikuttu ja pysytty ojien välissä.

*****
  • Karavaanari
  • Viimeksi paikalla: 2.12.2020 kello on 22:56
  • Tyhmä
    • Urheilua aktiiveille
Vs: Kitkat / Nastat
« Vastaus #97 : 28.01.2015 kello on 14:33 »
Aika ohiammuttu kommentti täältä. Mutta laitan silti.
Meille ostettiin tuo kakkoskulkine ja siinä tuli mukana 2009 paistetut Nokian Hakka7:t, siis nastat. Katselin niitä siinä, että nostanko varastoon ollenkaan kun käytetyn olivat näköiset. Nastat tosin tallessa. Arvelin, että luistavat varmaan kuin pulkka lumessa. Siis listalla oli uusien hankinta suhteellisen pian.

Yllätys olikin melko suuri kun tuli oikeat talvikelit. Oli se sitten nollan tienoilla ja märkää jäätä tai -25C ja liippautuneet nimismiehenkiharat, nuo vanhat Noksut pitää jopa näppituntumaltaan vähintään yhtä hyvin kuin Subessa olevat 2013-vuoden Contin nastalliset.
Että kyllä se Nokia osaa talvirenkaita tehdä. Ainoa miinus tuntuu olevan näin 5tkm jälkeen erittäin kova rengasmelu.

*****
  • Kaikkien kaveri Sr.
  • Viimeksi paikalla:12.04.2018 kello on 18:08
  • Internet on loistava keino päästä nettiin.
Vs: Kitkat / Nastat
« Vastaus #98 : 28.01.2015 kello on 15:59 »
Meillä on Volvossa nuot Nokian 7 renkaat. Eipä juuri huonompia nastarenkaita ole ollu. Lumella on ihan ajettavat, mutta jos vähänkin jäätä niin pito on olematon.
Tämä kevät niillä vielä mennään.

*****
  • Karavaanari
  • Viimeksi paikalla:18.12.2021 kello on 12:06
  • ei hölmö edes kysy
Vs: Kitkat / Nastat
« Vastaus #99 : 28.01.2015 kello on 16:40 »
Voin suositella että kitkoilla pärjää siinä missä nastoillakin.Uuteen kulkineeseeni tuli valittua ainakin kymmenen vuoden tauon jälkeen nastat  kun ajattelin että nuoriso saattaa käyttää yhdistelmää talvella.Kyllä minulla on tässä ollut vähän sellainen Hamlet olo jälkikäteen vaikken vielä uutta autoa ole saanutkaan vaikka niitä piti olla jo maassa.Siinä on pitävien kitkojen hyväksi se,että ainoastaan joulukuusta helmikuun loppuun tulee vaunun käytössä kielto jollei hanki vaunuunkin nastoja.Maaliskuu on useasti liian aikainen hetki vaihtaa kesärenkaat alle jos vaunussa ei ole nastoja.Syksyllä voi laittaa kitkat alle kun lämpötila putoaa - puolelle ja kevääläkään ei ole mitään kiirettä.Toisaalta nuo kevyet 1000kg kummallakin puolella olevat keksinnöt eivä välttämättä toimi kitkoilla yhtä hyvin kuin painavampi laite.

*****
  • Karavaanari
  • Viimeksi paikalla: 2.12.2020 kello on 22:56
  • Tyhmä
    • Urheilua aktiiveille
Vs: Kitkat / Nastat
« Vastaus #100 : 28.01.2015 kello on 17:35 »
Meillä on Volvossa nuot Nokian 7 renkaat. Eipä juuri huonompia nastarenkaita ole ollu. Lumella on ihan ajettavat, mutta jos vähänkin jäätä niin pito on olematon.

Erikoinen juttu? Aikanaan olivat testeissä hyvät. Tietysti neliveto antaa ehkä renkaista erilaisen kuvan, kun se risteyksistä sutiminen puuttuu kokonaan niin pitotuntuman saa lähinnä kaarreajosta ja jarruttaessa. Näissä ominaisuuksissa itse en ole havainnut puutteita. Mutta se onkin vain minä. Minen muutenkaan mitään havaitse.

  • Vieras
  • Vs: Kitkat / Nastat
    « Vastaus #101 : 28.01.2015 kello on 18:10 »
    Minä niin tykkään myös Nokia 7.. muut on joutawia ;)

    *****
    • Kalustoon kuuluva
    • Viimeksi paikalla:tänään kello 20:06
    • Autossa on pyörät
    Vs: Kitkat / Nastat
    « Vastaus #102 : 28.01.2015 kello on 18:17 »
    Meillä on Volvossa nuot Nokian 7 renkaat. Eipä juuri huonompia nastarenkaita ole ollu. Lumella on ihan ajettavat, mutta jos vähänkin jäätä niin pito on olematon.
    Tämä kevät niillä vielä mennään.
    Enpä ole huomannut. Tietenkin 4x4 automaatti ei sudi pahemmin oli sitten jäätä tai lunta. Kaarrepitokin on ok. Kerran olen tänä talvena saanut luistoneston tulemaan apukuskiksi.

    *****
    • Kaikkien Kaveri
    • Viimeksi paikalla: 3.05.2018 kello on 18:30
    Vs: Kitkat / Nastat
    « Vastaus #103 : 28.01.2015 kello on 18:21 »
    Työmaan Skodassa on myös Nokian 7 renkaat, ei mitenkään hyvä ole ajaa, veltto ja sulalla kuuleeeee että on nastat. Myös Mitsu L200 on Nokialaiset, lumella menee hyvin mutta jääpito on aika huono. Vanha bensatransit on Continentaleilla paljon tukevampi;)

  • Vieras
  • Vs: Kitkat / Nastat
    « Vastaus #104 : 28.01.2015 kello on 18:27 »
    Työmaan Skodassa on myös Nokian 7 renkaat, ei mitenkään hyvä ole ajaa, veltto ja sulalla kuuleeeee että on nastat. Myös Mitsu L200 on Nokialaiset, lumella menee hyvin mutta jääpito on aika huono. Vanha bensatransit on Continentaleilla paljon tukevampi;)
           Auton vaihto renkaisiin!