Tekniikkakeskustelut > Kori ja alusta

Rengaspaine vs kantavuus

(1/4) > >>

ktako:
Jos renkaalle 235/65/16  119/121 q nopeusluokka luvataan max paine 5.25 bar ja kantavuutta 1400 kg, niin paljonko renkaan kantavuus laskee , jos rengaspaine lasketaan vaikkapa 3.5 bariin?
Löytyyköhän mistään valmistajakohtaisia rengaspaine/akselipainotaulukoja? Minä en ole löytänyt kavasta etsinnästä huolimatta.

kimi:
Olen samaa pähkäillyt ja sitten mennyt tunteen mukaan.
Eturenkaissa max paine 5,5 baria ja kantavuutta satoja kiloa yli painon. Käytän näissä noin 4,6 baria ja ajettavuus, suuntavakaus ja tuntuma on hyvä. Olen mieltänyt asian niin, että rengas on suunniteltu isohkolle paineelle ja ettei kannata liian matalalle mennä.

Lisäys

Jos sellaisen taulukon tai muun asiaa selventävän jostain löydät laita linkki.

seppoko:
Olen ennenkin kertonut tämän keissin, mutta kerran (ainakin) vielä.

Mielestäni alipaineisella renkaalla ei kannata koskaan ajaa. Voi käydä, niin kuin työelämässä ollessa firman autossa. Meitä oli useampia kavereita, jotka ajoivat ko. autoa. Erään mielestä takajousitus oli liian kova. Niinpä hän meni pudottamaan takarenkaiden paineita. Kukaan muu ei huomannut mitään muutosta. Ennen kuin renkaat hajosivat. Kummastakin oli katkennut vyö No, se oli hyvä testi renkaiden tasalaatuisuudesta. Ne hajosivat tuhannen kilometrin sisään. Pintaa olisi ollut vaikka kuinka paljon jäljellä.

relluttelija:
Nykyaikainen rengas vaatii riittävän paineen pysyäkseen muodossa. Jos ajaa liian matalalla paineella, kuluu rengas keskeltä, toisin oli ennen kun ylipaine kulutti keskeltä...

Ruutiukko:
Itse en koskaan pudottaisi matkailuauton rengaspaineita 3,5 bariin. Silloin alkaa liikenteessä olla vaaraksi, ei pelkästään itseleen vaan, myös muille tielläliikkujille.
Alipaineinen rengas joutuu elämään liian paljon, joka aiheuttaa sen että teräskudokset lämpeävät, väsyvät ja katkeavat. Silloin rengas saattaa räjähtää ajossa, ja mikä sen vaarallisemppa kuin jos vaikka eturengas hajoaa täydessä vauhdissa, kun takarenkaankin hajotessa ohjaamossa alkaa olla aika kiireinen ja kauhunsekainen tunnelma.
Noista vyön katkeamisista on näilläkin sivuilla joskus kirjoitettu, uskon että noissa tapauksissa on ollut kyse juuri liian alhaisista rengaspaineista, koska ei se vyö muuten katkea ellei se joudu taipumaan liikaa. Eli mieluummin ylipaineilla kuin alipaineilla. vaikka renkaat kuluisivatkin hieman enemmän, ihan vain turvallisuuden vuoksi.

Navigaatio

[0] Viestien etusivu

[#] Seuraava sivu

Vastaa

Siirry pois tekstitilasta
Mobile View