rekisteriseloste

Kirjoittaja Aihe: Foorumin gurut, jakakaa tietonne! Sprite Alpine 1973  (Luettu 6776 kertaa)

*****
  • Matkailija
  • Aiheen aloittaja
  • Viimeksi paikalla: 5.11.2014 kello on 16:26
  • Eka karavaanari kesä takana ja ensikesänä lisää!
Tervehdys! Uusi jäsen ilmoittautuu samalla foorumille! Elikkäs ostin viimekeväänä ensimmäisen vaununi, teeseitse mies ja ooiskelija kun olen, muitaman satasen Sprite Alpine Cn vuodelta 1973, kilvettömän komeron jossa etuseinä/laattia märkänä. Kunnostelin vaunun etupään uusilla runkorimoilla ja finnfoam-eristeillä, sekä uudella seinä/lattialevyllä. Tällä fiksillä kopista tuli katsastus/asuinkelpoinen. Kesällä n. 2500km ja n. 15 nukuttua yötä takana ja vaunu saa perusteellisemman huollon!  ;D
Mutta itse asiaan! Tarvitsisin tietoa ks. Pömpelistä mm.
Akselin valmistaja?
Jarrujen valmistaja?
Pyöränlaakerien koot/mistä saa?
Jarrukenkien/hihnojen koot ja mistä saa?
Lisäksi kaikki knoppitieto otetaan vastaan!

Hakusessa olisi myös näppärä pienehkö kaasupullokotelo, ulko-ovi (monessa vaunussa sama veräjä?)
Sekä  varapyörä! Myös etutelttaa retrohengessä katteltu ;)

Kiitos mahdollisista vastauksista jo etukäteen! Pitänee projektiosioon alkaa kertoilemaan miten hommat etenee!

Jope

*****
  • Kaikkien kaveri Sr.
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 13:03
  • Lempäälä
Vs: foorumin gurut, jakakaa tietonne! sprite alpine 1973
« Vastaus #1 : 28.10.2014 kello on 12:57 »
  Tästä vuosimallista en tiedä ( empä oo kurukaan :(), empä heti muista ketään muutakaan jolla olis??
  Yleensä laakerin rasvakupissa lukee akselin valmistaja, Spriteissäkin käytetty erilaisia akselistoja.
  Laakerit selviää mittaamalla, laakerikaupasta pitäisi löytyä, yleensä ne ovat kestäviä jos ovat olleet oikein kiristettynä ja hyvin voideltuna. Sikäli kun todennäköisesti ovat tuumakokoa hintaan tulee harvinaisuus lisää?
  Jarrupintaa saa myös metritavana, voi itse niitata ja varmistaa liimalla. Myös jarrukorjaamot liimaavat pintaa vanhoihin kenkiin.
   Kaasupullokotelo on todennäköisesti lasikuitua, sen voi matolla ja hartsilla "parsia" kasaan.

*****
  • Matkailija
  • Aiheen aloittaja
  • Viimeksi paikalla: 5.11.2014 kello on 16:26
  • Eka karavaanari kesä takana ja ensikesänä lisää!
Vs: foorumin gurut, jakakaa tietonne! sprite alpine 1973
« Vastaus #2 : 29.10.2014 kello on 12:05 »
Kiitos yrjölle, laitahan vielä sun vaunun akseli/jarru/laakeritiedot jos löytyy nii on vähä mihin verrata! Laakerit kun ovat tällähetkellä kunnossa mutta varalle ostaisin! Joo oon sitäkin miettinyt, ei vain ole kuiduttamisesta kokemusta  :D

Ja kaikille topicin lukijoille: onko kenelläkään tiedossa minkäänlaista pihanperälle unohdettua mätää spriteä? varaosia kun olisi kiva saada?
Jope

*****
  • Karavaanari
  • Viimeksi paikalla:15.04.2024 kello on 12:01
Vs: foorumin gurut, jakakaa tietonne! sprite alpine 1973
« Vastaus #3 : 29.10.2014 kello on 19:09 »
Kiitos yrjölle, laitahan vielä sun vaunun akseli/jarru/laakeritiedot jos löytyy nii on vähä mihin verrata! Laakerit kun ovat tällähetkellä kunnossa mutta varalle ostaisin! Joo oon sitäkin miettinyt, ei vain ole kuiduttamisesta kokemusta  :D

Ja kaikille topicin lukijoille: onko kenelläkään tiedossa minkäänlaista pihanperälle unohdettua mätää spriteä? varaosia kun olisi kiva saada?
Jope
Moikka
OOtko kattonu sitä akselia tarkemmin, löytyykö siitä niitattua kilpeä mulla tossa -84 sessa on vaikkain huonosti luettavissa. Ton akseli on Knott.
Vankkuri Srite Major -84. Jos ei muu auta niin laakerit mukaan kauppaan, kyl ne siällä sit sanoo onko käypästä.
Terv . Toivo

*****
  • Kaikkien kaveri Sr.
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 13:03
  • Lempäälä
Vs: foorumin gurut, jakakaa tietonne! sprite alpine 1973
« Vastaus #4 : 30.10.2014 kello on 02:07 »
   Navat näyttäis olevan Harrisons Redditch. Oon huono mittaamman, tulee usein väärin katsottua. Laakerit kuulalaakereita: 2-7/8 * 1-1/2 * 21/32 tuumaa  milleinä suunnilleen  73 *38 *17. Joskus sain luvan ottaa vanhemmasta Spritestä laakerin rasvakupin, ei sopinut.
  Jarrupinnat n. 36 mm. leveät min. tarve 750 mm.
  Tässä hiukan lasikuituohjeita:
  http://www.terpol.fi/korjla.htm
  Lisää jostain virmasta mistä ostat aineet, rautarissa mielestäni välttämätön.
« Viimeksi muokattu: 30.10.2014 kello on 02:28 »

*****
  • Kaikkien kaveri Sr.
  • Viimeksi paikalla:21.06.2021 kello on 20:40
  • Kun filetillä fileoi Fiiliksessä,tulee hyvä fiilis
Vs: foorumin gurut, jakakaa tietonne! sprite alpine 1973
« Vastaus #5 : 30.10.2014 kello on 09:46 »
Kaasupullokotelo on alumiinipeltiä,tein itse aikoinaan wanerista uuden !

*****
  • Matkailija
  • Aiheen aloittaja
  • Viimeksi paikalla: 5.11.2014 kello on 16:26
  • Eka karavaanari kesä takana ja ensikesänä lisää!
Vs: foorumin gurut, jakakaa tietonne! sprite alpine 1973
« Vastaus #6 : 30.10.2014 kello on 23:39 »
Kiitos kaikille, akselin tyyppikilpeä ei ole ainakaan vielä tullut vastaan pitää syventyä alustaan lähemmin... Rasvakupeissa ei ollut merkintöjä, näytti kartiolaakereilta äkkiseltään! Laakereita en tosiaan viitsisi toimivana purkaa, mutta jatketaan kyselemistä!  :D Joo taitaa mennä askarteluksi, ovi ja kotelo molemmat... tuntuvat olevan tiukassa. Mikä firma on tuonut spriteä maahan aikoinaan? olisikohan siellä kuinkapaljon dataa?

*****
  • Kaikkien kaveri Sr.
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 13:03
  • Lempäälä
Vs: foorumin gurut, jakakaa tietonne! sprite alpine 1973
« Vastaus #7 : 31.10.2014 kello on 08:21 »
Laakereita en tosiaan viitsisi toimivana purkaa, mutta jatketaan kyselemistä!   
  Kyllä ne mielestäni muutaman vuoden välein kannattaa purkaa, puhdistaa, rasvata, ehkä tiiviste vaihtaa uuteen. Kartiorullalaakerei ssa näkee selvästi, että onko ulkokoolissa hakkaumia, niitä tulee josko on liian löysällä, tai kovinkin pian jos on liian tiukalla. Tai rasvassa liikaa hiekkaa.

*****
  • Matkailija
  • Viimeksi paikalla: 2.08.2015 kello on 19:24
    • Työ
Vs: foorumin gurut, jakakaa tietonne! sprite alpine 1973
« Vastaus #8 : 31.10.2014 kello on 20:44 »
Akselit on helpohkot päivitellä nykyaikaan kunhan vain mittaa leveydet ja tietää paljonko kantavuuden pitäisi olla. Valmistaijia on monia. kysele vaikka täältä apuja

*****
  • Kaikkien kaveri Sr.
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 13:03
  • Lempäälä
Vs: foorumin gurut, jakakaa tietonne! sprite alpine 1973
« Vastaus #9 : 31.10.2014 kello on 21:04 »
Akselit on helpohkot päivitellä nykyaikaan
   Ainakin tuohon vaimon Alpineen, joutuu sovittelemaan. Siinä näet on Mc. Persson tyyppinen jousitus.
  Toivonkin sen kestävän, sillä pidän sitä parempana, kun näitä nykyisiä.

*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 12:09
Vs: foorumin gurut, jakakaa tietonne! sprite alpine 1973
« Vastaus #10 : 31.10.2014 kello on 21:15 »
Akselit on helpohkot päivitellä nykyaikaan kunhan vain mittaa leveydet ja tietää paljonko kantavuuden pitäisi olla. Valmistaijia on monia. kysele vaikka täältä apuja

Pittää muistaa, että tänäpäivänä pitää akselit ja vetopää olla paritetut. Vaikka on wanhempikin, lienee paras olla varovainen, tai ainakin kysyä enste ja pyytää leima katastajalta.

*****
  • Matkailija
  • Aiheen aloittaja
  • Viimeksi paikalla: 5.11.2014 kello on 16:26
  • Eka karavaanari kesä takana ja ensikesänä lisää!
Vs: foorumin gurut, jakakaa tietonne! sprite alpine 1973
« Vastaus #11 : 5.11.2014 kello on 16:26 »
oon kyllä akselipäivitystäkin miettinyt, eikä katsastuksestakaan väliä koska katsastusvapaa!  :P

*****
  • Kaikkien kaveri Sr.
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 13:03
  • Lempäälä
Vs: foorumin gurut, jakakaa tietonne! sprite alpine 1973
« Vastaus #12 : 5.11.2014 kello on 21:32 »
oon kyllä akselipäivitystäkin miettinyt, eikä katsastuksestakaan väliä koska katsastusvapaa!  :P
  Kuitenkin sen vetopään täytyy vetää jarrutangosta sopivasti, jotta jarrut toimii kunnolla.
  Meillä saattaa vetopää tulla ensin vaihtoikään, tosin rasvalla yritän vaihtoa siirtää.
 
   Koukkuun laittamisen jälkeen olen ottanut tavaksi veivata kaksin käsin nokkapyörällä ylöspäin, varmistaakseni ettei ole kuulan päällä, tai muuten huonosti. Käsivoimat ei välttämätä aina riitä.
  Toistaiseksi pysynyt kuulassa. :D
« Viimeksi muokattu: 6.11.2014 kello on 08:36 »