rekisteriseloste

Kirjoittaja Aihe: Microsoft tappaa Nokia-brändin etuajassa  (Luettu 7859 kertaa)

*****
  • Karavaanari
  • Viimeksi paikalla:18.04.2023 kello on 21:42
Vs: Microsoft tappaa Nokia-brändin etuajassa
« Vastaus #15 : 2.03.2015 kello on 11:50 »
Viimeisin Symbian puhelimeni oli E7, täysi susi softan puolesta. Mieltymyksiä on monia. Mutta minä en yhtään ihmettele Symbianin katoamista, eikä suurin osa puhelimen ostajista maailmassa. Afrikassakin jos vain on varaa, ostetaan jotain muuta.

Sama pätee autoihin millä ajavat. Nillä menevät mihin on varaa ja mitkä on niin yksinkertaisia jotta osaavat niitä käyttää/ylläpitää, mutta paremmista kapineista/merkeistä haaveilevat. Tämä perustuu omakohtaiseen kokemukseen Afrikasta, siellä olen aika monessa maassa niin pohjoisessa, idässä, lännessä ja etelässä matkustanut ja tehnyt töitä, siinä samassa ihmisten kanssa jutellut.

Soon hyvä että joillekin riittää symbianin anti. Markkinoilta saa likimain ilmaiseksi vanhoja puhelimia teidän käyttöönne. Mutta, se ei kuitenkaan tee käyttiksestä sellaista että se palvelisi laajemmin käyttäjien tarpeita, siksi on katoava luonnon vara. Myös se että Symbian täyttää tarpeesi selittää mikset ole päässyt jyvälle näistä uudemmista käyttiksistä.
Tuo kertoo vain sen, että käytät kapulaasi pääosin puhumiseen, tekstiviesteihin ja kalenteriin jota et laajemmin synkronoi muiden laitteiden kanssa. Näin ei ole ainakaan minulla, nuo tehtävät on vain pieni osa laitteen käytöstä.

Edelleen väittäisin, että kyse on enemmän siitä mikä koetaan muodikkaaksi. Jokainen älypuhelinalusta nykyisellään toteuttaa varsin kattavan määrän eri tarpeita. Jokaisesta niistä voi osoittaa yksittäisiä alueita, joissa ovat olleet edellä, ja vastaavasti joissa ovat olleet jäljessä muista.

Myös symbian käyttöjärjestelmänä olisi voinut skaalautua uusiin kosketusnäyttöihin, mutta ei sitä silti oltaisi haluttu enää ostaa. Nimi "symbian" kalskahti jo kansan korvaan vanhanaikaiselta.

Sama koskettaa ihan yhtä lailla nykyisiä i-luureja ja androidia. Ennemmin tai myöhemmin ne lakkaavat olemasta muodikkaita, ja jotain uutta ja hienoa tulee ja korvaa ne. Jokaiselle valtajärjestelmälle on vuorollaan käynyt samoin.

Lienee muuten melko turhaa väheksyä kenenkään muun käyttötapoja etenkään jos ei niitä edes tunne? Miksi oma valinta pitää tässäkin(?) asiassa yrittää pakkomyydä muille?

*****
  • Kaikkien Kaveri
  • Viimeksi paikalla: 9.10.2020 kello on 12:17
    • East Coast Fellows
Vs: Microsoft tappaa Nokia-brändin etuajassa
« Vastaus #16 : 2.03.2015 kello on 12:03 »
Asia ei vain ole noin. Symbianin käyttiksen "runko" ei vain ole suunniteltu nykyisen kaltaiseen kännyn käyttöön. Se ei siitä miksikään muutu ja siitä syystä (tuohan ei ollut pelkästään Nokian hanke) kaikki valmistajat on siitä ymmärtäneet siirtyä eteenpäin.

Kyse ei ole myöskään muodista vaan mahdollisuuksista käyttää tuota mukana roikkuvaa pientä tietokonetta erillaisiin asioihin. Ja valitettavasti symbian ei näihin asioihin taivu kovinkaan monipuolisesti, ei tuo asia miksikään muutu vaikka sitä kuinka vatkaisi. Ei siinä ole kyse nimen kalskahtamisesta, vaan alustan rajat tulee vain yksinkertaisesti vastaan.

En pakkomyy mitään kenellekään, mutta miksi hehkuttaa jotain mistä aika ajoi jo ohi ja haikailla sellaisen perään? Ei edes tarvitse pakkomyydä, ylivoimainen enemmistö on tehnyt melkolailla vapaan valinnan eikä se ole symbian. Huomenna se voi olla jotain muuta muttei se tee symbianista edelleenkään parempaa versus Android/iOS/WP tänä päivänä.

En väheksy kenenkään käyttötapoja, mutta miksi yrittää vääntää muiden käyttötavat omikseen jos ei kapineelta paljoa vaadi? En todellakaan tiedä teidän kännyn käyttötapoja, mutta Symbianin hehkuttaminen kertoo siitä jo paljon, tuo rajoittunut käyttis kun ei anna kovinkaan paljon mahdollisuuksia eikä tule sen suhteen edes paranemaan.

Mielestäni tässä on enemmänkin kyse jonkin menneen, vanhaksi jääneen haikailu. Syitä voi vain arvailla, mutta ei sitä kannata ainakaan Nokian tulevaisuuteen yhdistää. Eikä muidenkaan kännyvalmistajien.

*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 14:56
Vs: Microsoft tappaa Nokia-brändin etuajassa
« Vastaus #17 : 2.03.2015 kello on 12:04 »
Edelleen väittäisin, että kyse on enemmän siitä mikä koetaan muodikkaaksi. Jokainen älypuhelinalusta nykyisellään toteuttaa varsin kattavan määrän eri tarpeita. Jokaisesta niistä voi osoittaa yksittäisiä alueita, joissa ovat olleet edellä, ja vastaavasti joissa ovat olleet jäljessä muista.

....   Thumb  ....

*****
  • Saittisähläri
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 15:41
  • Epsoo
Vs: Microsoft tappaa Nokia-brändin etuajassa
« Vastaus #18 : 2.03.2015 kello on 12:07 »
Viimeisin Symbian puhelimeni oli E7, täysi susi softan puolesta.
Millä tavoin on täysi susi?

*****
  • Kaikkien Kaveri
  • Viimeksi paikalla: 9.10.2020 kello on 12:17
    • East Coast Fellows
Vs: Microsoft tappaa Nokia-brändin etuajassa
« Vastaus #19 : 2.03.2015 kello on 13:01 »
Softa sekoili. Kaatui ja jumitti, tätä oli toki ollut minulla jo edellisissäkin, viimeisimmässä communicaattorissa. Ikävin oli näppäimistön sekoilu, siitä fyysisestä näppiksestä välillä merkit ikäänkuin siirtyivät sivusuunnassa, eli jos painoi S-kirjainta, tuli A ja jos painoi vaikkapa R-kirjainta, tuli E. Joskus taas siirtyi toiseen suuntaan jne.

Lisäksi monet rajoitteet, eli synkronoinnit useimpiin palveluihin mahdottomia (tarkoitan niin kalenteria kuin pilvipalveluita ja vaikkapa meidän matkatoimistojen palveluihin).
Myös symbianin käytettävyys kosketusnäytöllä oli aika ankeaa. Suunnittelu kun oli perustunut enemmänkin valikoiden käyttöön.

Kertokaahan mitä hyvää näette Symbianissa tämän päivän kilpaileviin käyttiksiin?

*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 15:58
  • Autossa on pyörät
Vs: Microsoft tappaa Nokia-brändin etuajassa
« Vastaus #20 : 2.03.2015 kello on 15:59 »
Tuo 808:n kamera, pieksää esim 1020:n ja 930:n vastaavat, lasken kaikki Androidit ja i-tuotteet niihin vastaaviin  ;)  ,tiedostonhallinta ihan omaa luokkaansa , kalenteri hyvä.

Ja kyllä 808:n näyttökin on kosketukseltaan hyvä.
En kuvailemiasi vikoja E7:n näppiksestä ole vielä löytänyt vaikken tosin ole niitä montaaKYMMENTÄ käyttänyt , myynyt tai huoltanut.
Olettaisin viallista yksilöä tuossa kohti.

*****
  • Karavaanari
  • Viimeksi paikalla:22.06.2023 kello on 19:09
  • Lähinnä paikallaanolija
Vs: Microsoft tappaa Nokia-brändin etuajassa
« Vastaus #21 : 2.03.2015 kello on 18:37 »
Täällä nyt näyttää olevan jollakin pakonomainen tarve osoittaa Nokian puhelintoiminoista luopumisen erinomaiseksi asiaksi.
Tosiasiahan vaan on se että käyttöjärjestemä vaihdoksen MS:ltä tullut uusi vetäjä saneli ehdot,ja valinta osoittautui kohtalokkaaksi Nokia puhelin alalle.
Mitä lupauksia saimme MS:ltä?
 Tukun,mitä on toteutunut?
 Käytännölisesti ei mitään.Oulua pidettiin vahvana,milloin palvelinkeskustana milloin ammattitaitoisina henkilökuntana?
Nyt entiset niin Oululaiset kuin muutkin entiset Nokialaiset kävelevät tumput suorana katteettomien lupausten myötä.
Tämäkö pitäisi katsella positiivisenä asiana,HäH?

*****
  • Kaikkien Kaveri
  • Viimeksi paikalla: 9.10.2020 kello on 12:17
    • East Coast Fellows
Vs: Microsoft tappaa Nokia-brändin etuajassa
« Vastaus #22 : 2.03.2015 kello on 18:47 »
Tuo 808:n kamera, pieksää esim 1020:n ja 930:n vastaavat, lasken kaikki Androidit ja i-tuotteet niihin vastaaviin  ;)  ,tiedostonhallinta ihan omaa luokkaansa , kalenteri hyvä.

Ja kyllä 808:n näyttökin on kosketukseltaan hyvä.


Kamera ei ole käyttiksen hyvyyttä, eikä noissa juurikaan ole eroa 808 ja 1020 välillä. Lisäksi näihin muihin käyttiksiin löytyy huomattavasti enemmän softia/palveluja jotka hyödyttää kuvaajaa sekä jakamisessa, automaattisessa varmuuskopioinnissa että muokkauksessa. Symbian on noissa asioissa onnettoman jäljessä.

Kalenteri ei ole mielestäni (olen osin vanhojen muistikuvien varassa) hyvä. Se toimii kyllä jos käytät sitä paperikalenterin korvikkeena, mutta minulle se on laajempi käsite ja haluan kaikkien laitteideni olevan synkassa keskenään ja tänäänkin olen jakanut useamman kalenterimerkinnän eri henkilöille ja haluan valitsemistani lähteistä kalenteriini automaattisesti merkintöjä. Tuossakin asiassa Symbian taitaa olla melkoisen jäljessä.

Tiedoston hallinnassakaan en näe mitään erityistä Symbianin eduksi. Avaatko tuota vähän. Ja tuosta kosketusnäyttökäytö stä en edes jaksa vääntää lisää, Symbian kun ei oltu suunniteltu alun perin kosketusnäytölle niin sehän tuntuu ja näkyy vähän joka käänteessä. Aika kornia edes väittää että se olisi siinä samalla viivalla näiden kosketusnäytölle tehdyillä alustojen kanssa.

Hiukka on sellainen maku että haikaillaan "neuvostoliiton" perään. Maailma meni jo mutta muutosta ei haluta nähdä. Mutta, ehkä suurin osa ihmisistä on väärässä ja joku valmistaja ottaa onkeensa ja alkaa valmistamaan tuon mainion Symbian käyttiksen päälle uuden malliston..

Tosi asia oli että Nokian täytyi vaihtaa käyttöjärjestelmään sä. Mikkis ei ollut se oikea, mutta Symbian oli vielä karseampi. Joillakin näyttää olevan pakonomainen tarve osoittaa että Symbian on edelleen hyvä ja ehkäpä ylivertainen käyttis, muut sitä ei vain huomaa. Olisiko iällä jotain tekemistä asian kanssa vai onko nuoremassa tai keski-ikäisessä polvessa Symbian faneja olemassa??

*****
  • Kaikkien Kaveri
  • Viimeksi paikalla: 9.10.2020 kello on 12:17
    • East Coast Fellows
Vs: Microsoft tappaa Nokia-brändin etuajassa
« Vastaus #23 : 2.03.2015 kello on 18:50 »
Täällä nyt näyttää olevan jollakin pakonomainen tarve osoittaa Nokian puhelintoiminoista luopumisen erinomaiseksi asiaksi.
Tosiasiahan vaan on se että käyttöjärjestemä vaihdoksen MS:ltä tullut uusi vetäjä saneli ehdot,ja valinta osoittautui kohtalokkaaksi Nokia puhelin alalle.
Mitä lupauksia saimme MS:ltä?
 Tukun,mitä on toteutunut?
 Käytännölisesti ei mitään.Oulua pidettiin vahvana,milloin palvelinkeskustana milloin ammattitaitoisina henkilökuntana?
Nyt entiset niin Oululaiset kuin muutkin entiset Nokialaiset kävelevät tumput suorana katteettomien lupausten myötä.
Tämäkö pitäisi katsella positiivisenä asiana,HäH?

Miten tämä liittyy em asiaan? Symbian vs muut käyttikset ei liity mitenkään mikkiksen lupauksiin tai onko Oululaisia työttömänä. Minä en ole puolustellut tuota käyttisvalintaa, vaan kyse on minun osaltani ollut jatkuvasti onko Symbian näiden nykyisten käyttisten tasalla. Mistä sinä tuollaisia väitteitä suuhuni saat??

*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 15:04
Vs: Microsoft tappaa Nokia-brändin etuajassa
« Vastaus #24 : 2.03.2015 kello on 19:19 »
Eikös Nokialta ollut joku MeeGo tulossa...tai olikin jo ainakin yhden mallin verran?

Sittemmin Jolla otti sen käyttöönsä. Minun ennusteeni on, että Jolla on jollakin tavalla tekemisissä Nokian kanssa. Pienen hiljaiselon jälkeen Nokia ja Jolla yhdistävät voimansa, jolloin tulee uudenlainen puhelin. Itse laite tehdään Kaukoidässä, mutta innovaatiot tulee Jollalta ja Nokialta. Nokian patenttisalkku voi olla vielä taustalla.
MeeGon kai piti alun alkaenkin olla Nokian seuraava käyttöjärjestelmä älypuhelimissa, mutta erinäisistä syistä MS jyräsi sen.

Tähän kaikkeen minä uskon, kuin Neuvostoliittoon... .

*****
  • Saittisähläri
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 15:41
  • Epsoo
Vs: Microsoft tappaa Nokia-brändin etuajassa
« Vastaus #25 : 2.03.2015 kello on 20:27 »
Softa sekoili. Kaatui ja jumitti, tätä oli toki ollut minulla jo edellisissäkin, viimeisimmässä communicaattorissa. Ikävin oli näppäimistön sekoilu, siitä fyysisestä näppiksestä välillä merkit ikäänkuin siirtyivät sivusuunnassa, eli jos painoi S-kirjainta, tuli A ja jos painoi vaikkapa R-kirjainta, tuli E. Joskus taas siirtyi toiseen suuntaan jne.

Lisäksi monet rajoitteet, eli synkronoinnit useimpiin palveluihin mahdottomia (tarkoitan niin kalenteria kuin pilvipalveluita ja vaikkapa meidän matkatoimistojen palveluihin).
Myös symbianin käytettävyys kosketusnäytöllä oli aika ankeaa. Suunnittelu kun oli perustunut enemmänkin valikoiden käyttöön.

Kertokaahan mitä hyvää näette Symbianissa tämän päivän kilpaileviin käyttiksiin?

Minulla ei ole ollut mitään ongelmaa Symbianin käytössä, synkronointikin toimii, yhdistyy jopa tuohon 4kk vanhaan autoon ongelmitta. Ja akku kestää ja kestää ja kestää...

Ja jos verrataan samanikäisiin käyttiksiin, niin kyllä Symbian on siellä top3 sakissa.

*****
  • Saittisähläri
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 15:41
  • Epsoo
Vs: Microsoft tappaa Nokia-brändin etuajassa
« Vastaus #26 : 2.03.2015 kello on 20:29 »
vaan kyse on minun osaltani ollut jatkuvasti onko Symbian näiden nykyisten käyttisten tasalla.

Aika erikoista verrata nykyisiä käyttiksiä vuonna 2011 sitten esiteltyyn käyttikseen, johon viimeisin päivitys on tullut 2012.

*****
  • Kaikkien Kaveri
  • Viimeksi paikalla: 9.10.2020 kello on 12:17
    • East Coast Fellows
Vs: Microsoft tappaa Nokia-brändin etuajassa
« Vastaus #27 : 2.03.2015 kello on 20:51 »
Synkkaako symbian nykyisin mihin? Ei taida vieläkään hoitaa kameran varmuuskopiot automaattisesti haluamaasi pilveen. Minulla ne menee onedriveen ja kotipalvelimelle kuvan oton jälkeen. Muitakin vaihtoehtoja on niitä haluaville.

Autoon puhelimeni yhdistän, matkan aikana on mukava kuunnella spotifya ja hallita sitä auton omilla hallintalaitteilla. Puhelimen soittolistojakin on näppärä käsitellä rattikaukosäätimien avulla, kiitos käyttistason app-radio tuen, löytyy varmaan Symbianistakin?
Akkukin tuossa Xperia Z2 mallissa kestää minun aktiivisessa käytössä kolme vuorokautta. Näyttö on vain suurempi, prossu tehokkaampi ja yhteyksiä käytössä monipuolisesti jotka kaikki lisäävät kulutusta käyttiksestä huolimatta.

Mihin perustatte väitteenne että Symbianilla olisi vielä ollut tulevaisuutta käyttöjärjestelmänä älypuhelimissa? Miksi kaikki muutkin sitä käyttäneet Nokian lisäksi hylkäsivät sen? Onko niiden firmojen johtokunnat olleet kaikki pihalla ja heiltä jäänyt huomaamatta että tuo onkin vallan mainio sovellusalusta johon on helppo/näppärä pykätä ohjelmia joille on kysyntää.
Ei varmaan sekään olisi haitannut että käyttis ei oikein tue näitä tehokkaampia prossuarkkitehtuure ja yms teknisiä juttuja.

Nyt voisitte jo alkaa heittämään kovempia perusteluja, ei vain heittoja että synkkaantuuhan tämä (juu, piuhalla tietokoneeseeni) tai autooni (puhelinluettelo, sekin vähän rajoittuneesti). Kertokaa nyt oikeasti, mitä sellaista Symbianissa on mitä ostajat kaipaisivat ja mitä muissa ei ole. Niitä olisi syytä olla ihan useita, kauppa ei käy pelkän matopelin avulla nykyisin...

*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 15:04
Vs: Microsoft tappaa Nokia-brändin etuajassa
« Vastaus #28 : 2.03.2015 kello on 21:06 »
Kyllä mulla ainakin Nokian Symbian puhelimet olivat kestäviä....
Ne oli tehty omaan käyttöönsä, eli puhelimiksi. Jos Symbian olisi saanut jatkoa, niin se olisi ollut MeeGo.
Symbian on omine yksinkertaisine ominaisuuksineen ihan hyvä peruspuhelin. Minulla on vielä yksi Nokia Symbian vanhalla lankanumerolla käytössä. Pari viikkoa menee ainakin, kunnes se pyytää latausta. Sen käyttöjärjestelmä ei ole kaatunut ikinä. Mikä nykypuhelin toimii noin pitkään?

Ei kai kukaan vertaa vanhaa veivattavaakaan puhelinta nykypuhelimeen....

*****
  • Saittisähläri
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 15:41
  • Epsoo
Vs: Microsoft tappaa Nokia-brändin etuajassa
« Vastaus #29 : 2.03.2015 kello on 21:31 »
Synkkaako symbian nykyisin mihin?

Ihan exchangeen (posti ja kalenteri), ja lisäksi Lync löytyy.

Ei taida vieläkään hoitaa kameran varmuuskopiot automaattisesti haluamaasi pilveen. Minulla ne menee onedriveen ja kotipalvelimelle kuvan oton jälkeen. Muitakin vaihtoehtoja on niitä haluaville.

Kyllähän tuosta Skydrive (nykyään Onedrive) löytyy. Toimintaa en ole kokeillut, kun käytän mieluimmin omia järjestelmiä kuin jenkkikorporaation.


Autoon puhelimeni yhdistän, matkan aikana on mukava kuunnella spotifya ja hallita sitä auton omilla hallintalaitteilla.

Saisihan tuohon Symppariin Spotifynkin, mutta en tarvitse. Autossakin kuuntelen vain radiota (viimeeksi 3 vuotta sitten kuunnellut yhden CD:n).


Akkukin tuossa Xperia Z2 mallissa kestää minun aktiivisessa käytössä kolme vuorokautta. Näyttö on vain suurempi, prossu tehokkaampi ja yhteyksiä käytössä monipuolisesti jotka kaikki lisäävät kulutusta käyttiksestä huolimatta.

Meillä on varmaa eri käsitys aktiivisesta käytöstä, itselläni kestää max. 1,5 vuorokautta (Xperia V ja Z).


Mihin perustatte väitteenne että Symbianilla olisi vielä ollut tulevaisuutta käyttöjärjestelmänä älypuhelimissa?

Missäs kohtaa olen näin väittänyt?


Onko niiden firmojen johtokunnat olleet kaikki pihalla

Ainakin Nokian johtokunta oli pihalla, vaihtaa nyt oma markkinajohtaja kilpailijan marginaaliseen käyttikseen.


ja heiltä jäänyt huomaamatta että tuo onkin vallan mainio sovellusalusta johon on helppo/näppärä pykätä ohjelmia joille on kysyntää.

Symbian tukee QT kehitysympäristöä, mitä sen seuraaja ei tue vieläkään.


Ei varmaan sekään olisi haitannut että käyttis ei oikein tue näitä tehokkaampia prossuarkkitehtuure ja yms teknisiä juttuja.

Symbian on tukenut iät ajat ARM arkkitehtuuria, vai onko sinulla mielessä jokin toinen arkkitehtuuri jota nykyään käytetään yleisesti?


Symbianissa on mitä ostajat kaipaisivat ja mitä muissa ei ole. Niitä olisi syytä olla ihan useita, kauppa ei käy pelkän matopelin avulla nykyisin...

Saahan tuolle (vieläkin) paljon appseja, jopa matopelin sen Symbianissa toimivan Angrybirdsin tilalle ;)
Itse tosin käytän noista enemmän vain WhatsApp:ia.