rekisteriseloste

Kirjoittaja Aihe: Primus 2450  (Luettu 69292 kertaa)

*****
  • Karavaanari
  • Aiheen aloittaja
  • Viimeksi paikalla:25.06.2021 kello on 07:13
Vs: primus 2450
« Vastaus #15 : 17.10.2014 kello on 18:52 »
Olen kyllä kokeillut tehdä monenlaista, tarviiko mitään erikoistyökaluja, käykö tavallinen 100w kolvi. Miten se purkaantuu niin, ettei särje sitä itse lisää. Voisin vilkasta ja jos näyttää etten uskalla korjata niin lähetän sen sulle.  ::)

*****
  • LämmitinGuru
  • Aluevalvoja
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 10:24
Vs: primus 2450
« Vastaus #16 : 17.10.2014 kello on 19:20 »
Olen kyllä kokeillut tehdä monenlaista, tarviiko mitään erikoistyökaluja, käykö tavallinen 100w kolvi. Miten se purkaantuu niin, ettei särje sitä itse lisää. Voisin vilkasta ja jos näyttää etten uskalla korjata niin lähetän sen sulle.  ::)

Parasta olisi, että purkaat koko venttiilin, mutta runko voi katketa tai kiertyä jos on tiukka. Purkamalla pääsee käämiin kiinni ja voi tehdä asian siten, ettei enää mene käämi poikki. Noissa on valmistevirhe käämin osalta.

*****
  • Karavaanari
  • Aiheen aloittaja
  • Viimeksi paikalla:25.06.2021 kello on 07:13
Vs: primus 2450
« Vastaus #17 : 17.10.2014 kello on 20:44 »
Purkautuuko käämi kiertämällä venttiilin päissä olevat nipat auki, vai miten. En oikein tohtinut vääntää kun tuntui vähän tiukalta?

*****
  • Kaikkien Kaveri
  • Viimeksi paikalla: 3.04.2023 kello on 16:44
  • Nurmijärvi
Vs: primus 2450
« Vastaus #18 : 17.10.2014 kello on 20:53 »
Purkautuuko käämi kiertämällä venttiilin päissä olevat nipat auki, vai miten. En oikein tohtinut vääntää kun tuntui vähän tiukalta?

Otat 2 17mm avainta, toisella pidät vastaan ja kierrät auki sieltä suutin päästä.
Jos saat auki ehjänä niin sieltä sisältä tulee jousi ja mäntä, katso miten päin ovat.
Menee sitten oikein kasauksesa.

*****
  • Karavaanari
  • Aiheen aloittaja
  • Viimeksi paikalla:25.06.2021 kello on 07:13
Vs: primus 2450
« Vastaus #19 : 19.10.2014 kello on 15:38 »
Uskaltaisko ja kannattaako käämiä alkaa purkamaan pitemmälle. Se käämin pää oli mielestäni kiinni mutta varmistin ja tinasin uudestaan mutta ei mittari näytä vieläkään mitään  :(

*****
  • LämmitinGuru
  • Aluevalvoja
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 10:24
Vs: primus 2450
« Vastaus #20 : 19.10.2014 kello on 16:48 »
Uskaltaisko ja kannattaako käämiä alkaa purkamaan pitemmälle. Se käämin pää oli mielestäni kiinni mutta varmistin ja tinasin uudestaan mutta ei mittari näytä vieläkään mitään  :(

Voit lähettää sen minulle korjattavaksi, niin tulee ainakin kuntoon. ;)

*****
  • Karavaanari
  • Aiheen aloittaja
  • Viimeksi paikalla:25.06.2021 kello on 07:13
Vs: primus 2450
« Vastaus #21 : 19.10.2014 kello on 18:28 »
  ;D Okkei, katon nyt vielä kun kaverilla on osina -85 soliferin pannu. Aiko pistää mulle kuvan siitä nii näkee onko samanlainen. Ainaki tyyppi oli 2450 mut kun se meinas että on neljä nastaa  ::)

*****
  • LämmitinGuru
  • Aluevalvoja
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 10:24
Vs: primus 2450
« Vastaus #22 : 19.10.2014 kello on 19:30 »
  ;D Okkei, katon nyt vielä kun kaverilla on osina -85 soliferin pannu. Aiko pistää mulle kuvan siitä nii näkee onko samanlainen. Ainaki tyyppi oli 2450 mut kun se meinas että on neljä nastaa  ::)

Missään 2450:ssä ei ole neljää nastaa. Vanhan mallinen kaasuventtili on nastaton ja siitä lähtee valkoiset johdot 3 kpl.
« Viimeksi muokattu: 19.10.2014 kello on 19:50 »

*****
  • Karavaanari
  • Aiheen aloittaja
  • Viimeksi paikalla:25.06.2021 kello on 07:13
Vs: primus 2450
« Vastaus #23 : 20.10.2014 kello on 19:24 »
Nonni! pannu tohisee, sehän oli ehjä (toimiva)venttiili kaverilla. Ei vaan ensin ymmärtänyt minkälaista "mötikkää"hain. Ollut tovin aikaa päällä ja termostaakkin toimii. Nyt pitäs testailla jääkaappi  :laugh: Siinä se nuoruus kuluu. Onko näitä venttiilejä saatavilla korjattuna. Tahtoisitko mjo33400 ottaa vielä katottavaksi tai varaosiksi tuon ylimääräiseksi jääneen venttiilin?

*****
  • LämmitinGuru
  • Aluevalvoja
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 10:24
Vs: primus 2450
« Vastaus #24 : 20.10.2014 kello on 21:57 »
Nonni! pannu tohisee, sehän oli ehjä (toimiva)venttiili kaverilla. Ei vaan ensin ymmärtänyt minkälaista "mötikkää"hain. Ollut tovin aikaa päällä ja termostaakkin toimii. Nyt pitäs testailla jääkaappi  :laugh: Siinä se nuoruus kuluu. Onko näitä venttiilejä saatavilla korjattuna. Tahtoisitko mjo33400 ottaa vielä katottavaksi tai varaosiksi tuon ylimääräiseksi jääneen venttiilin?

Kyllä sen korjata voi, älä missään tapauksessa heitä pois. Voin korjata sen sinulle, ota yv:nä yhteyttä.

*****
  • Karavaanari
  • Viimeksi paikalla:31.08.2015 kello on 20:25
Vs: primus 2450
« Vastaus #25 : 28.11.2014 kello on 20:59 »
Terve. Tuommoista että Primus 2450, Polar 470 vaunussa vie liikaa virtaa tarpeisiin. Vaihdoin vanhan 8030 kiertovesipumpun moottorin hiilet loppuun syöneen, tilalle uuden kuulalaakeripumpun ja nyt pumppu vie virtaa .47A ja sitten, kun kattila on päällä niin 1.74A. Nyt ohjekirjassa on maininta että kiertovesipumppu veisi 1.4W eli kymmenesosampeerin. Eli moottori, onkin vähän isompi, mutta kattilan pitäisi viedä ohjekirjan mukaan .6W. Mikä on kattiloissa yleensä virransyöjä? Onko nämä ilmoitetut arvot paikkaansapitäviä? Kun vanha pumppu otti .21A mitattuna. Vaunu on ilman verkkovirtaa ja 110 akku ei riitä kuin nelisen päivää. ja vaikka pari on niin, olisi hyödyllistä tietää, onko mitatut kulutukset tavallisia? Lisäksi mikä on huonetermostaatin hystereesi? Säädin sitä ja lauhalla se katkoo liekkiä noin viiden minuutin välein. Mikä lienee oikea hystereesiasetus? Termostaatti oli kulunut ja jouduin viilaamaan kärjet, ja minun piti arvioida esiasetus. Lämpötilan, sain suurin piirtein oikeaan sattumaan. Niin ja vielä sellainen tieto, että onhan siipipyörän mittavälys tarkoitettu siipipyörän tasaiselle puolelle, kuten tavallista. Siis tässä kokoonpanossa alapuolelle. Olisiko, kenties kuvaa puretusta pumpusta josa sen voisi havainnoida? Laitoin sen nyt niin, kun en sitä nyt tällä kertaa ruvennut huoltamaan.

Niin ja jos joku on innostunut tuota kiertovesipumpusta niin eBay, clare15170 myy noita kuulalaakeroituja moottoreita ja kytkimia 13 € ja 4 € joissa on postimaksu mukana. Soravaustyön ostin Eskelisen Sorvaamosta.  ja se osa oli siis puolentunnin työsuoritteella 35€ eli 53€ kaikkinensa. Toisin tuon kytkimen jouduin tilaamaan uudelleen, koska otin mittaamatta, alunperin 5-2 kytkimen, kun se olisi pitänyt olla 5-3. Kuinka tämän tekstin saa siihen kuvan yhteyteen?
« Viimeksi muokattu: 9.12.2014 kello on 14:17 »

*****
  • Kaikkien kaveri Sr.
  • Viimeksi paikalla:12.10.2023 kello on 09:57
  • Kellos Chevyjä , Matkaaja 460 ja TEVE-CHEVY
Vs: primus 2450
« Vastaus #26 : 29.11.2014 kello on 16:22 »
toi pannun 1.2 amppeerin kulutus kuulostaa  liialta, missä vaiheessa mittasit heti sytyksen jälkeen vai pari minuuttia sytytyksen jälkeen.. ettei ois viell ollu hehku päällä?
mun mielest alle 100mA ois oikee pannun ottamavirta+ kiertovesipumpun 470mA.
edit: aika tehokaan moottorin oot valinnu pyöritykseen, tosin hienon kiinnitys palikan oot väsänny Thumb
varmaan pienemmälläki tehol pikkuvaunus vesi kiertäs, tee pwm säädin sille ni voit puottaa tehon varmaan kolmannekseen ja yhä toimii

*****
  • Karavaanari
  • Viimeksi paikalla:31.08.2015 kello on 20:25
Vs: primus 2450
« Vastaus #27 : 29.11.2014 kello on 16:43 »
Minä mittasin kolmisen minuuttia sytyksen jälkeen. Eli hehku on pari minuuttia päällä. Onko se niin, että sen sisäinen vastus kasvaa jolloin virta vähenee? Missä hehkutulppa lienee? Tietysti tässä on se ongelma kuten aina, että vaunu on käytössä ja pitäisi korjata siinä samalla. Olen eri mieltä kanssasi. Nythän siis moottori ottaa .47A ja siihen nähden että putkissa on tuntuva lämpötilaero ei moottrin koko ole ainakaan yliampuva. Se oli ainoa minkä löysin kuulalaakeroituna tuohon kokoluokkaan edes lähelle kohtuullisella kahdenkymmenen hinnalla. Tottakai pitää rakentaa PWM säädin. Annatko suuntaviivoja. Ajattelin itse jotain hakkuria tai jännitteenpudotusta ja kolmea kierroslukualuetta tai vastaavaa järjestelmää. Tuo alumiinilaippa maksoi tosin sen reippaan kolmekymppiä kunhan tein kytkimen aukon itse. Mutta tuo alkuperäinen ei tarpeisiini kyllä ollut hyvä ja niitä käytettynä olis ollut niin turhaa katsoa. Uusi olisi ollut lähelle kolmeasataa. Onko sitten kullasta valettu. Tiedä häntä.

*****
  • Kaikkien kaveri Sr.
  • Viimeksi paikalla:12.10.2023 kello on 09:57
  • Kellos Chevyjä , Matkaaja 460 ja TEVE-CHEVY
Vs: primus 2450
« Vastaus #28 : 29.11.2014 kello on 16:53 »
Minä mittasin kolmisen minuuttia sytyksen jälkeen. Eli hehku on pari minuuttia päällä. Onko se niin, että sen sisäinen vastus kasvaa jolloin virta vähenee? Missä hehkutulppa lienee? Tietysti tässä on se ongelma kuten aina, että vaunu on käytössä ja pitäisi korjata siinä samalla. Olen eri mieltä kanssasi. Nythän siis moottori ottaa .47A ja siihen nähden että putkissa on tuntuva lämpötilaero ei moottrin koko ole ainakaan yliampuva. Se oli ainoa minkä löysin kuulalaakeroituna tuohon kokoluokkaan edes lähelle kohtuullisella kahdenkymmenen hinnalla. Tottakai pitää rakentaa PWM säädin. Annatko suuntaviivoja. Ajattelin itse jotain hakkuria tai jännitteenpudotusta ja kolmea kierroslukualuetta tai vastaavaa järjestelmää.
Kun sytty ni havaitsitko sen jälkeen selvää virrankulutuksen pudotusta?
Hieman semmonen kutina jott mahdollisesti sekä pyröstaatti vika että varolaite vika. mikä aiheutaisi suuren virran kulutuksen ja näyttäisi näennäisesti toimivan. varo laite on helppo kokeilla laita kaasupullo kiinni ja laita pannu "tulille" pitäs laueta viimestään kolmen minuutin kohalla ja pannu sta kuulua naksahdus kun kaasuventtiili menee kiinni..
Pvm:aksi ite vvarmaan laittasin 555:sen pörrään ja pikkunen kytkin fetti pätkimään ja pikkasen konkkia keloja jadiodeita kaveriksi tasottamaan jännitettä sekä poistamaan häiriöt..

*****
  • Karavaanari
  • Viimeksi paikalla:31.08.2015 kello on 20:25
Vs: primus 2450
« Vastaus #29 : 30.11.2014 kello on 10:59 »
Havainnoin seuraavaa. Moottrori .42A kun hiilet ovat kuluneet kommutaattoriin sopiviksi ja kulutus tippunut uudesta .05A ja sitten kattila ottaa moottorin kanssa 1.67A ja hetki ennen kattilan syttymistä 1.64 ja sitten minuutin aikana laskee 1.54A ja pysyy siinä kymennenkin minuuttia kattilan syttymisen jälkeen jolloin lopetin mittaamisen 1.53A arvoon. Kun kattila sytytetään lämpimänä on kulutus sama 1.54. Ilmeisesti koska hehkutulpan resistanssi on lämpimänä alhaisempi. Eli jos analysoisin niin tuo varolaitteen käämi vuotaa. Jos hehkutulppa ottaisin tuon kylmän kattilan kulutuseron niin se olisi kunnossa. Tuo kulutuksen vaihtelu siis kertoisi että siellä on resistiivinen vuoto. Ja siinä ei taida olla muuta kuin tuo magneettiventtiilli . Oliko kuvaa ja kuvausta tuon koneosan huoltamisesta? Avaatko hieman kytkentää ja vielä semmoinen, että minkälaista radiota suositteletta. Tuo vanha nappularadio mikä vaunussa on ottaa .22A ja varmaan markkinoilla on jo vähävirtaisia radiota olemassa.