Tekniikkakeskustelut > Kori ja alusta

Fiatin jousituksen uikkaminen

(1/2) > >>

retkeilijä:
Minä kun en autoista oikein mitään ymmärrä (eikä rouvakaan), kyselen nyt sitten täältä.

Fiat Dugaton jousitus uikkaa, tai vinkaisee, silloin kun jousitus joutuu joustamaan enemmälti. Montuissa, huonoilla teillä kallistellessa jne... Kun nousen/laskeudun rapuille, jotain kurnutusta kuuluu takaa, oma massa on liian pieni keikutukseen. Mistä, ehkä takaa kuitenkin, ääni kuuluu en tiedä.

Mitä tuolle voisi tehdä itse. Pukea haalari päälle ja kömpiä auton alle aerosoliöljypullo kädessä ja ruiskuttaa kaikkiin kallistellessa mahdollisesti liikkuviin osiin pyörien ripustuksessa ja jousituksessa. Mitäs tuo aerosoliöljy olisi "laadultaan"? Kaapista löytyi PTFE voiteluainetta, KingSray Grease aerosolirasvaa ja CRC irrotusöljyä.

Uikkava auto ei saata naurattaa katsastusmiestä  8)

aaoulusta:

--- Lainaus käyttäjältä: retkeilijä - 17.09.2014     kello on 14:17 ---Minä kun en autoista oikein mitään ymmärrä (eikä rouvakaan), kyselen nyt sitten täältä.

Fiat Dugaton jousitus uikkaa, tai vinkaisee, silloin kun jousitus joutuu joustamaan enemmälti. Montuissa, huonoilla teillä kallistellessa jne... Kun nousen/laskeudun rapuille, jotain kurnutusta kuuluu takaa, Oma massa on liian pieni keikutukseen. Mistä, ehkä takaa kuitenkin, ääni kuuluu en tiedä.

Mitä tuolle voisi tehdä itse. Pukea haalari päälle ja kömpiä auton alle aerosoliöljypullo kädessä ja riskuttaa kaikkiin kallistellessa mahdollisesti liikkuviin osiin pyörien ripustuksessa ja jousituksessa. Mitäs tuo aerosoliöljy olisi "laadultaan"? Kaapista löytyi PTFE voiteluainetta, KingSray Grease aerosolirasvaa ja CRC irrotusöljyä.

Uikkava auto ei saata naurattaa katsastusmiestä  8)

--- Lainaus päättyy ---
      Kuulisitpa miten Hiacet narisee kun renkaat linkkuun ja etiäpäin menoa.. tyyppi narinaa... Fiatissa woi olla vaan ruoste mikä ääniä päästelee

VJH:
Lehtijouset narisee.. Paksua spray vaseliinia vaan niiden lehtien väliin..

Vemppu:
Ei se uikkaminen katsuria haittaa jos ei väljää löydy mistään...

Jos takana on kallistuksenvakaaja niin sen puslat katsoisin lehtijousien tarkistelun jälkeen. Joskus henkilöpösössä alkoi todella *ittuimaisesti takajousitus naukua ja syyllinen oli nuo mainitut puslat eli ne joiden läpi vakaaja menee ja joilla se on kiinni rungossa (en tiedä onko Ducatossa tuollaista ylipäätänsä olemassa).

Ootko huomannut onko kelillä väliä: kuuma, lämmin, kylmä, kuiva? Uikkavat kumit kun tuntui vesisateessa hiljentyvän.

Ja sellainenkin on joskus häirinnyt kun metalliset pölykapselit "natisivat" peltivanteen eläessä. Mutta tässä tuskin tuollaisesta on kysymys, luulen  :)

Ja niille kumiosille ei kannata kai mitä tahansa ruikkia kun saattavat tykätä kyttyrää. Tai näin minua ainakin on peloteltu.

88k5:
Aika monella merkillä tuo kall. vakaajatangon kumit natina/naukumisen syy: suola ruostuttaa (ja paisuttaa tankoa), niin puree kumiin kiinni - kotelosuoja-ainetta olen aeimmin ruikkinut voiteeksi..

Ääntelee yleensä vain, jos toinen pyörä osuu kuoppaan, mutta ei jos koko etu/takapäätä yrittää "ruumiinpainolla" heijata..

Navigaatio

[0] Viestien etusivu

[#] Seuraava sivu

Vastaa

Siirry pois tekstitilasta
Mobile View