rekisteriseloste

Kirjoittaja Aihe: Asunto-osan ilmastointi/invertteri sovitus  (Luettu 29246 kertaa)

*****
  • Kaikkien kaveri Sr.
  • Aiheen aloittaja
  • Viimeksi paikalla:10.03.2022 kello on 18:27
  • Jo vain !
Vs: Asuntoosan ilmastointi/invertteri sovitus
« Vastaus #30 : 27.05.2014 kello on 14:45 »
Tässä on nyt se sama,kuin minulla oli alkuun,liian pieni akkukapasiteetti! Laitoin sitten 4 kpl 110AH akkuja rinnan,peukalon paksuisella kaapelilla,puolesta välistä ketjua,siihen intikka parinkymmenen sentin kaapeleilla,samaan pisteeseen tulee myös aurinkokennojen lataus,ja moottorin lataus,lisäksi starttiakku,110AH,on tarpeentullen kytkettävissä lisäksi,eipä vingu intikka !

siinä pilivisenä päivänä ko on akkuja tyhjäillyt ja starttaa niin Fiijatin laturi tulisi kysymään jotta onko sitä pakko jokaikista amppeeria täältä käämeistä aina kaivaa
vois varmaan kuumetakkin jonkun verran

minä ny aattelin jotta ilmastointi jos ottaisi sen 50-80A niin ajon aikana sitä voisi käyttää sitten
ja jos sosekeiton joskus sauvasekottimella pyöräyttäisi tai kahvit ajotauvolla kissauttaisi sillä aikaa ko auto tyhjäkäynnilla vielä turboa jäähdyttäisi ::)

Ny on invertteri 2000w ja alan sovittamaan jos saisi tuon 110 AH akun repsikan penkin alle ja sitten inventterin tiskipöydän päätyyn niin ei olisi kaapelit kuin 1,5 m laturilta hupiakulle ja inventteri olisi akun vieressä 
« Viimeksi muokattu: 27.05.2014 kello on 14:59 »

*****
  • Karavaanari
  • Viimeksi paikalla:14.04.2024 kello on 19:36
Vs: Asuntoosan ilmastointi/invertteri sovitus
« Vastaus #31 : 31.05.2014 kello on 17:16 »
Hyvä juttu, jos saat sen toimimaan. Minä olen aiheesta kysellyt ja suunnitellut omaani toimimaan ajonaikana, niin aina on vaan tyrmätty ja käsketty unohtaan koko juttu.

Omaani laitoin 1500w kanttiaaltoinvertte rin. Sillä saa tuon elektroluxin käyntiin, noh ei aina kompura käynnisty ensimmäisellä yrityksellä, kun intikka uukahtaa. Kolmannella viimestään jää päälle. Tunnin kestää olla päällä ja virta loppuu. Olen just miettinyt tuota samaa että tois laturilta kunnon kaapelit akulle, niin vois virta riittääkin.

2kw salkkuagrikin löytyy, mutta sitä ei kyllä saa mihinkään järkevästi, että voisi käyttää ajonaikana.

*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 18:56
Vs: Asuntoosan ilmastointi/invertteri sovitus
« Vastaus #32 : 31.05.2014 kello on 21:30 »
Olen lueskellut tätä ketjua ja ihmetellyt koko ajan, jotta mihin ihmeeseen sitä ylimääräistä ilmastointilaitetta tarvitsee ajon aikana Ongelmat helteellä alkavat mielestäni vasta sillä hetkellä kun auto pysäytetään ja moottori sammutetaan.

Omassani on ainakin auton ohjaamoilmastointi niin tehokas, että 30 asteen helteellä nenä huurtuu. Ei sitä voi pitkään täysillä pitää, kun ilmankosteus putoaa jonnekin 25% paikkeille. Silloin on jo pakko avata ikkunaa, jotta saa kosteutta autoon. Ongelma on lähinnä siinä, että miten sen auton oman ilmastoinnin jäätävän ilman saa suunnattua takaosaan.

Erillisen ilastointilaitteen tarpeellisuuden koen vasta kuumana kesäyönä, jolloin pitäisi kuumassa autossa yöpyä. Silloin se virta pitäisi ottaa jostain valtakunnan verkosta, jotta ei akut tyhjenisi.

Olen ymmärtänyt, että joissakin erillisissä ilmastointilaitteis sa olisi myös ilmankostutin mahdollisuus. Silloin siitä sisäilmasta voisi saada miellyttävän.

Viime keväänä tilasin nettikaupasta erillisen pienen ilmastointilaitteen, jota ajattelin käyttää auton takaosassa invertterillä. Onneksi oli verkkokaupasta kyseinen vekotin loppunut.

*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 18:46
  • Nuperokuljin, 2h+keittiö. Tonttina Suomi.
Vs: Asuntoosan ilmastointi/invertteri sovitus
« Vastaus #33 : 31.05.2014 kello on 21:58 »

Olen ymmärtänyt, että joissakin erillisissä ilmastointilaitteis sa olisi myös ilmankostutin mahdollisuus. Silloin siitä sisäilmasta voisi saada miellyttävän.


Tuollainen kostutus tuhoaa koko ilmastointilaitteen ajatuksen. Osa sitä ilman viilennystä on juuri ilman kuivaaminen. Kuivaamisen ansiosta ei tarvitse ilman lämpötilaa laskea kovin alas. Kuiva n. 25 asteinen ilma tuntuu samalta kuin n 21-22 asteinen kostea.

Kotona minulla on ilmalämpöpumppu, jolla voi helteellä jäähdyttää. Mutta eipä ole tarvinnut juurikaan varsinaista viilennystä, kunhan olen vain laittanut laitteen kuivausmoodiin, niin hyvin on pärjännyt sisällä. Ja tämä koskee myös aikoinaan autossa ollutta ilmastointilaitetta . Tosin siinä ei ollut kuivatusta erikseen.

*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 18:56
Vs: Asuntoosan ilmastointi/invertteri sovitus
« Vastaus #34 : 31.05.2014 kello on 22:10 »
Tuollainen kostutus tuhoaa koko ilmastointilaitteen ajatuksen. Osa sitä ilman viilennystä on juuri ilman kuivaaminen. Kuivaamisen ansiosta ei tarvitse ilman lämpötilaa laskea kovin alas. Kuiva n. 25 asteinen ilma tuntuu samalta kuin n 21-22 asteinen kostea.

Kotona minulla on ilmalämpöpumppu, jolla voi helteellä jäähdyttää. Mutta eipä ole tarvinnut juurikaan varsinaista viilennystä, kunhan olen vain laittanut laitteen kuivausmoodiin, niin hyvin on pärjännyt sisällä. Ja tämä koskee myös aikoinaan autossa ollutta ilmastointilaitetta . Tosin siinä ei ollut kuivatusta erikseen.
Niin se taitaa tehdä...
Toisaalta kuivassa 25% kosteudessa ainakaan minä en pysty hengittämään. Eikä minulla tiettävästi ole mitään ongelmia hengityselimissä.

  • Vieras
  • Vs: Asuntoosan ilmastointi/invertteri sovitus
    « Vastaus #35 : 31.05.2014 kello on 22:20 »
    Toisaalta kuivassa 25% kosteudessa ainakaan minä en pysty hengittämään. Eikä minulla tiettävästi ole mitään ongelmia hengityselimissä.

    Itse en ole koskaan saanut auton sisäilman kosteutta painumaan alle 40 %:n vaikka olen testausmielessä pitänyt ilmastoinnin täysillä ja tietty niin viileänä kuin mahdollista...koton akin niinä päivinä jolloin ilmastointi on koko päivän päällä niin ilmankosteus pysyy n. 40 %:ssa...miten noin kuivaksi oletkin auton sisäilman saanut ?

    *****
    • Kaikkien Kaveri
    • Viimeksi paikalla:tänään kello 16:55
    Vs: Asuntoosan ilmastointi/invertteri sovitus
    « Vastaus #36 : 31.05.2014 kello on 22:26 »
    Tuollainen kostutus tuhoaa koko ilmastointilaitteen ajatuksen. Osa sitä ilman viilennystä on juuri ilman kuivaaminen. Kuivaamisen ansiosta ei tarvitse ilman lämpötilaa laskea kovin alas. Kuiva n. 25 asteinen ilma tuntuu samalta kuin n 21-22 asteinen kostea.

    Kotona minulla on ilmalämpöpumppu, jolla voi helteellä jäähdyttää. Mutta eipä ole tarvinnut juurikaan varsinaista viilennystä, kunhan olen vain laittanut laitteen kuivausmoodiin, niin hyvin on pärjännyt sisällä. Ja tämä koskee myös aikoinaan autossa ollutta ilmastointilaitetta . Tosin siinä ei ollut kuivatusta erikseen.

    Onko puurot/vellit sevon ?

    http://www.sat-welt.com/NOTICESPDF/TRAV-L-COOL.pdf

    Tuo toimii haihdutus periaatteella, tosin ei tuo ollut kyseessä ?  Vain oikea ilman kostutin . . .

    Noita Trav-L-Cool vermeitä ei taitane olla enää markkinoilla ?

    Vaikka as-autoni viimevuosituhannelt a, löytyy ilmastointi ja tehoa on että ei tarvi ajonaikana muita jäähdyttimiä pirttiin tuoda . . .

    *****
    • Kalustoon kuuluva
    • Viimeksi paikalla:tänään kello 18:56
    Vs: Asuntoosan ilmastointi/invertteri sovitus
    « Vastaus #37 : 31.05.2014 kello on 23:03 »
    Itse en ole koskaan saanut auton sisäilman kosteutta painumaan alle 40 %:n vaikka olen testausmielessä pitänyt ilmastoinnin täysillä ja tietty niin viileänä kuin mahdollista...koton akin niinä päivinä jolloin ilmastointi on koko päivän päällä niin ilmankosteus pysyy n. 40 %:ssa...miten noin kuivaksi oletkin auton sisäilman saanut ?
    Se on jostakin syystä vain järkyttävän tehokas, vaikka on 17 vuotta vanha kuljin.
    En uusistakaan bussimallisista Caravelleistä ole niin kylmää saanut irti. Jos täysillä pitää, niin lienee kasvohalvauksen vaara.
    Mittari näytti 25% paikkeilla kahdella mittarilla mitattuna, kun Ruotsin läpi ajelin viime kesänä. Pakko oli ikkunaa avata, jolloin kosteus nousi nopeasti 40% paikkeille. Se on jo hyvä kosteus hengittää.

    *****
    • Kalustoon kuuluva
    • Viimeksi paikalla:tänään kello 18:46
    • Nuperokuljin, 2h+keittiö. Tonttina Suomi.
    Vs: Asuntoosan ilmastointi/invertteri sovitus
    « Vastaus #38 : 31.05.2014 kello on 23:24 »
    Onko puurot/vellit sevon ?

    http://www.sat-welt.com/NOTICESPDF/TRAV-L-COOL.pdf

    Tuo toimii haihdutus periaatteella, tosin ei tuo ollut kyseessä ?  Vain oikea ilman kostutin . . .

    Noita Trav-L-Cool vermeitä ei taitane olla enää markkinoilla ?


    Eikö tuo viimeinen lause kerro kaiken?

    Tuo haihdutusperiaate EI ole toimiva. Se saattaa tiputtaa lämpötilaa jonkun asteen. Mutta samalla lisää kosteutta, joka estää ihon haihduttamasta lämpöä. Ja ilma tuntuu lämpöisemmältä.

    *****
    • Karavaanari
    • Viimeksi paikalla:14.04.2024 kello on 19:36
    Vs: Asuntoosan ilmastointi/invertteri sovitus
    « Vastaus #39 : 31.05.2014 kello on 23:37 »
    Olen lueskellut tätä ketjua ja ihmetellyt koko ajan, jotta mihin ihmeeseen sitä ylimääräistä ilmastointilaitetta tarvitsee ajon aikana Ongelmat helteellä alkavat mielestäni vasta sillä hetkellä kun auto pysäytetään ja moottori sammutetaan.

    Omassani on ainakin auton ohjaamoilmastointi niin tehokas, että 30 asteen helteellä nenä huurtuu. Ei sitä voi pitkään täysillä pitää, kun ilmankosteus putoaa jonnekin 25% paikkeille. Silloin on jo pakko avata ikkunaa, jotta saa kosteutta autoon. Ongelma on lähinnä siinä, että miten sen auton oman ilmastoinnin jäätävän ilman saa suunnattua takaosaan.

    Erillisen ilastointilaitteen tarpeellisuuden koen vasta kuumana kesäyönä, jolloin pitäisi kuumassa autossa yöpyä. Silloin se virta pitäisi ottaa jostain valtakunnan verkosta, jotta ei akut tyhjenisi.

    Olen ymmärtänyt, että joissakin erillisissä ilmastointilaitteis sa olisi myös ilmankostutin mahdollisuus. Silloin siitä sisäilmasta voisi saada miellyttävän.

    Viime keväänä tilasin nettikaupasta erillisen pienen ilmastointilaitteen, jota ajattelin käyttää auton takaosassa invertterillä. Onneksi oli verkkokaupasta kyseinen vekotin loppunut.

    Koska ei ole ohjaamoilmastointia .  Kattoilmastointi on ja sillä huvittaisi saada auto jäähtymään ajonkin aikana. Jos tuo ohjaamoilmastointi olisi, ei olisi ongelmaa. Jälkikäteen etuosaan toki saisi purkuautosta osat, mutta kustannukset kasvaa ja on työläs asentaa. Eikä muuten toimivaa ja hyvää autoa viitsi ruveta vaihtamaan pelkästään ilmastoinnin puutteen vuoksi.

    *****
    • Kalustoon kuuluva
    • Viimeksi paikalla:tänään kello 18:56
    Vs: Asuntoosan ilmastointi/invertteri sovitus
    « Vastaus #40 : 31.05.2014 kello on 23:58 »
    Koska ei ole ohjaamoilmastointia .  Kattoilmastointi on ja sillä huvittaisi saada auto jäähtymään ajonkin aikana. Jos tuo ohjaamoilmastointi olisi, ei olisi ongelmaa. Jälkikäteen etuosaan toki saisi purkuautosta osat, mutta kustannukset kasvaa ja on työläs asentaa. Eikä muuten toimivaa ja hyvää autoa viitsi ruveta vaihtamaan pelkästään ilmastoinnin puutteen vuoksi.
    Asia vilpitön...Nyt aukes.

    *****
    • Kaikkien kaveri Sr.
    • Aiheen aloittaja
    • Viimeksi paikalla:10.03.2022 kello on 18:27
    • Jo vain !
    Vs: Asuntoosan ilmastointi/invertteri sovitus
    « Vastaus #41 : 1.06.2014 kello on 09:44 »
    Hyvä juttu, jos saat sen toimimaan. Minä olen aiheesta kysellyt ja suunnitellut omaani toimimaan ajonaikana, niin aina on vaan tyrmätty ja käsketty unohtaan koko juttu.

    Omaani laitoin 1500w kanttiaaltoinvertte rin. Sillä saa tuon elektroluxin käyntiin, noh ei aina kompura käynnisty ensimmäisellä yrityksellä, kun intikka uukahtaa. Kolmannella viimestään jää päälle. Tunnin kestää olla päällä ja virta loppuu. Olen just miettinyt tuota samaa että tois laturilta kunnon kaapelit akulle, niin vois virta riittääkin.

    2kw salkkuagrikin löytyy, mutta sitä ei kyllä saa mihinkään järkevästi, että voisi käyttää ajonaikana.

    kyllä minä nyt uskon että tuo alkaa toimimaan kun perusteet on selvinnyt
    ihmetyttää vain millä ammattitaidolla noita myydään ja eteenkin asennetaan
    kunhan saan osat kotiin niin kerron kuinka on käynyt
    onneksi hellettä taas tulee Thumb

    *****
    • Kaikkien kaveri Sr.
    • Viimeksi paikalla:12.10.2023 kello on 09:57
    • Kellos Chevyjä , Matkaaja 460 ja TEVE-CHEVY
    Vs: Asuntoosan ilmastointi/invertteri sovitus
    « Vastaus #42 : 1.06.2014 kello on 13:13 »
    kyllä minä nyt uskon että tuo alkaa toimimaan kun perusteet on selvinnyt
    ihmetyttää vain millä ammattitaidolla noita myydään ja eteenkin asennetaan
    kunhan saan osat kotiin niin kerron kuinka on käynyt
    onneksi hellettä taas tulee Thumb
    vieläkun otat käyttöön tyhjäkäynnin lisäyksen kun ilmastointi on päällä ni laturi jaksaa pukata sitä virtaa kunnolla parkissakin ollessa Thumb

    *****
    • Karavaanari
    • Viimeksi paikalla:14.04.2024 kello on 19:36
    Vs: Asuntoosan ilmastointi/invertteri sovitus
    « Vastaus #43 : 1.06.2014 kello on 19:53 »
    kyllä minä nyt uskon että tuo alkaa toimimaan kun perusteet on selvinnyt
    ihmetyttää vain millä ammattitaidolla noita myydään ja eteenkin asennetaan
    kunhan saan osat kotiin niin kerron kuinka on käynyt
    onneksi hellettä taas tulee Thumb

    Mielellään jos vaan viitsit rautalangasta vääntäen ja kuvien avulla kertoa juurta jaksaen miten kytkit, että tällainen vähä-älynenkin snaijaa!  ;D

    *****
    • Kaikkien kaveri Sr.
    • Aiheen aloittaja
    • Viimeksi paikalla:10.03.2022 kello on 18:27
    • Jo vain !
    Vs: Asuntoosan ilmastointi/invertteri sovitus
    « Vastaus #44 : 1.06.2014 kello on 20:30 »
    Mielellään jos vaan viitsit rautalangasta vääntäen ja kuvien avulla kertoa juurta jaksaen miten kytkit, että tällainen vähä-älynenkin snaijaa!  ;D

    Tuolla lailla se varmasti olisi turvallisinta .
    Meidän tapauksessa 200 amppeerinen tuo rele .
    Jos molemmat akut olisivat suuren latauksen tarpeessa huolehtisi tuo rele että käynnistysakku ladattaisiin ensin ja sen jälkeen lisäakku .
    EI auton laturi särkyisi millään .
    Tuossa kuvassa invertteri laitettaisiin tuon lisäakun napoihin ,mahdollisimman lyhyillä johdoilla niinkuin tuo koko kytkentä lyhyillä ja paksuilla kaapeleilla .
    Voin laittaa kuvia kun pääsen loppuviikosta tuota omaani tekemään mutta siittä ei tule automaattista koska laitan siihen vain tällaisen jota ohjaa auton latausvirta ja siihenkin laitan kytkimen koska käytän ilmastointia vain ajaessa.