rekisteriseloste

Kirjoittaja Aihe: Tuulilasiantenni  (Luettu 7329 kertaa)

*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 10:04
Vs: Tuulilasiantenni
« Vastaus #15 : 17.08.2014 kello on 11:50 »
..
Mitä tuo asennus tarkoittaa? Pitääkö löytyä erikseen maataso, kuinka likeltä ja kuinka suurena.
Vaunussa on nyt ikkunassa antenni ja sille muutaman neliödesimetrin maatasopelti kaapin takana vaunun sisäseinässä, mutta eipä meinaa kanavia löytyä huonommalla alueilla...

Jos minä yhtään antenneista ymmärrän, niin tuollainen 2-sarvinen ikkuna-antenni on dipoliantenni, jossa toiseen sakaraan tulee maa.. eli maatasoa ei tarvitse, ja siitä on jopa haittaa.

Se pelkkä lanka-antenni / "piiska" on siis puolet dipolista, ja maataso tarvitaan..

*****
  • Kaikkien kaveri Sr.
  • Viimeksi paikalla:23.04.2024 kello on 21:23
Vs: Tuulilasiantenni
« Vastaus #16 : 17.08.2014 kello on 14:26 »
Jos minä yhtään antenneista ymmärrän, niin tuollainen 2-sarvinen ikkuna-antenni on dipoliantenni, jossa toiseen sakaraan tulee maa.. eli maatasoa ei tarvitse, ja siitä on jopa haittaa.

Se pelkkä lanka-antenni / "piiska" on siis puolet dipolista, ja maataso tarvitaan..
Niin minäkin luulin kun tuon ostin. Asennusohjeet mukaan maajohto kiinnitettävä peltiin max 10cm päähän antenneista...

*****
  • Karavaanari
  • Viimeksi paikalla:14.09.2021 kello on 19:59
Vs: Tuulilasiantenni
« Vastaus #17 : 18.08.2014 kello on 18:47 »
Noi viikset molemmat lähtevät samasta pisteestä, eli ei ole dipoli silloin kyseessä. Se antaa samalla maan vahvistin elektroniikalle että itse antennille. Harmi kun minulla ei ole enää kuvia tallessa tuosta antennista.

  • Vieras
  • Vs: Tuulilasiantenni
    « Vastaus #18 : 18.08.2014 kello on 19:17 »
    Minulla oli matkakopissa sellainen kaksiviiksinen tuulilasiantenni. Tai oikeastaan parikin kappaletta... Ensin halpa ja sitten vähän parempi ja kalliimpi kun arvelin että raha toisi tuossa onnen. Aikani niiden kanssa leikin ja sitten laitoin oikeaan etulokasuojaan peruspiiskan.

    Alkoi tympäistä kun radion kuuluvuus oli kovasti kiinni siitä sattuiko kuunneltava linkki minne päin autoa. Toki tuo normipiiskakin on herkempi toiseen suuntaan kuin toiseen mutta huonoimmillaankin riittävä jota ne tuulilasiantennit eivät olleet.

    Alpinen soitin, jonka autoon aikanaan laitoin, on kyllä radioltaan herkkä ja hyvä eli antennin huonous oli antennin huonoutta eikä radion virittimen kurjuutta.

    Volgassa takalasiantenni toimii ihan ok mutta siinä onkin sitä pinta-alaa vähän eritavalla ja esteetöntä joka suuntaan.